سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 68398

اگر چه غلظت بالای شوینده‌ها بر سرعت تمیز کنندگی و جرم‌زدایی آنها می‌افزاید ولی به همان نسبت نیز خطر مسمومیت ناشی از آنها افزایش می‌یابد.

خطرات شوینده‌ها را بشناسید

سلامت نیوز : سیدجمال‌الدین شاه طاهری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در شوینده‌ها ترکیباتی وجود دارد که به قدرت پاک‌کنندگی‌شان کمک کند ولی در کنار آن ترکیبات،دارای مواد شیمیایی مضر نیز هستند.

این متخصص سم‌شناسی با بیان این مطلب که نمی‌توان به طور دقیق گفت که این موادشیمیایی چه و چقدر هستند افزود: این مواد در هر صورت می‌توانند بر روی پوست افراد به تناسب حساسیت آنان تأثیر بگذارد و مشکلاتی ایجاد کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به استنشاق سم‌های حاصله از مواد شیمیایی موجود در شوینده ها اشاره کرد و گفت: این موادی که به عنوان سفیدکننده‌ها یا تحت عنوان مواد چندمنظوره و چندکاره استفاده می‌شوند قطعاً حاوی حلال‌های شیمیایی هستند که این حلالها نیز دارای ترکیبات اسیدی به خصوص اسید کلریدریک هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه بخار یا گاز ناشی از تبخیر اسیدکلریدریک در فضای کاملاً بسته ای مثل حمام یا دستشویی که تهویه مناسب  نداشته باشد می‌تواند تبعات  ناخوشایندی برای فرد به ارمغان بیاورد.

شاه طاهری افزود: اگر شوینده مورد مصرف در دسته موادجرم‌زدا باشد قطعاً قدرت پاک کنندگیش نیز بیشتر است و به همان نسبت، خطرات‌استفاده از آن نیز بیشتر خواهدبود.

استاد سم شناسی ادامه داد: هر چه قدرت اسیدی افزوده شود قدرت نشر و غلظت گاز حاصله نیز بیشتر می‌شود و خطر بیشتری نمود پیدا می‌کند.

شاه طاهری گفت: در این صورت بهتر است نکات احتیاطی را رعایت کنید یعنی در فضای باز با تهویه مناسب از این مواد استفاده کنید و حتماً کسی در خانه وجود داشته باشد تا اگر فرد تحت تاثیر گازهای موجود قرار گرفت بتواند کمک رسانی کند.

این متخصص سم شناسی افزود: تأثیرات حاصل از مواد شوینده، آنی است به خصوص در افرادی که دچار مشکلات و حساسیت ریوی هستند چرا که در صورت گرفتارشدن نمی‌توان هیچ کمکی کرد.

این استاددانشگاه نقش ماسک را کمک‌کننده اما قطعی ندانست و گفت: نمی‌ توان به اعتماد ماسک و بدون هیچ نگرانی از شوینده‌ها استفاده کرد زیرا در افرادی که حساسیت دارند استفاده از ماسک نمی‌تواند برطرف کننده حساسیت‌ها باشد.

وی گفت: افرادی که دارای حساسیت هستند،حساسیتشان حتی با استنشاق مقدار کمی از موادشوینده تشدید می‌شود بنابراین ماسک نمی‌تواند کمک کننده باشد.

شاه طاهری مهمترین تأثیرات این مواد را بر روی دستگاه تنفسی و سیستم پوست دانست و افزود: در صورت مسمومیت،فرد دچار سرگیجه، سردرد و بی‌حس و حالی نسبی می‌شود که اگر ادامه پیدا کند باعث بی‌رمقی فرد می‌شود.

وی باور عموم در خوردن یک لیوان شیر یا آب برای برطرف کردن مسمومیت حاصله را نادرست دانست و گفت: آب و شیر به طور نسبی می‌تواند رقیق‌کننده سموم باشد اما در صورت مسمومیت، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

این استاد سم‌شناسی به مخلوط کردن مواد شوینده اشاره داشت و هشدار داد: این کار به شدت خطرناک است چرا که هیچ کس نمی‌داند از ترکیب دو ماده شیمیایی یا دو ترکیب شوینده چه موادی ایجاد می‌شود و چه تبعاتی در انتظار استفاده کنندگان هست.

این فوق تخصص سم شناسی توصیه کرد: اگر در منزل تنها هستند اقدام به نظافت با مواد شیمیایی نکنند.

وی افزود: افراد باید باتوجه به حساسیت‌های خود از موادشیمیایی رقیق‌تر استفاده کنند و شوینده‌های غلیظ را نیز تا حد امکان با آب رقیق کنند؛ اگر چه غلظت بالای شوینده‌ها بر سرعت تمیز کنندگی و جرم‌زدایی آنها می‌افزاید ولی به همان نسبت نیز   تأثیر منفی خود را برفرد باقی می‌گذارد.

شاه طاهری به خانواده‌ها پیشنهادکرد: تا حدی که شوینده بتواند رفع نیاز پاک‌کنندگی کند باید آن را رقیق کرد و در شست و شوها از دستکش، لباس های پوشیده و روپوش‌های غیرقابل نفوذ استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha