سلامت نیوز :توجه به سلامت مردان، زندگی توأم با ایمنی و نشاط را به ارمغان می‌آورد چرا که جایگاه سلامت مردان در جامعه و خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ براساس اعلام مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از اول تا هفتم اسفندماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی نامگذاری شده است و شعار با خود مراقبتی، یک برنده باشید به عنوان شعار امسال انتخاب شده است.

از آنجا که مطالعات نشان داده است مردان در مقایسه با زنان کمتر به سلامت خود توجه می‌کنند، لذا در راستای حساس سازی مردان در زمینه سلامت خود این هفته به نام سلامت مردان ایرانی نامگذاری شده است تا مردانی که در نقش‌های پراهمیت مانند پدر، برادر، همسر یا حتی دوست و همسایه و همکار در عرصه زندگی حضور دارند قبل از اینکه به مخاطره بیافتند و دچار درد و رنج شوند با داشتن دانش کافی و رعایت ساده‌ترین اصول مراقبتی از بیماری‌ها پیشگیری کنند.

پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سطح سلامتی، فعالیت ورزشی منظم، وزن مطلوب، کنترل استرس، چربی خون، قند و فشار خون و نکشیدن سیگار و پایبندی به روابط خانوادگی سالم و همینطور تشویق و ترغیب دیگر اعضای خانواده به خود مراقبتی و رعایت اصول ایمنی در محیط کار و دوری از رانندگی پرخطر از مواردی هستند که در این هفته جهت تحقق آنها بر ضرورت فرهنگ سازی و مسئولیت پذیری مردان تاکید می‌شود.

با توجه به اهمیت جایگاه مردان در جامعه و خانواده که از دلایل انتخاب این هفته است، در صورت تغییر در رفتار مردان و نهادینه شدن فرهنگ سلامتی در آنها الگوی پایدار و مهمی در آنها ایجاد می‌شود که تحکیم و تثبیت و ارتقاء فرهنگ سلامت در ارکان جامعه را در پی‌خواهد داشت و نهایتاً باعث افزایش امید به زندگی و کاهش بار بیماری‌های ناشی از تغذیه ناسالم، بی‌حرکتی و ... می‌شود.

* خودمراقبتی در میان مردان کمتر از زنان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام در این خصوص گفت: یکم اسفندماه با عنوان خودمراقبتی و تغذیه پیشگیرانه، دوم اسفندماه با عنوان خودمراقبتی و فعالیت بدنی، سوم اسفندماه با عنوان خودمراقبتی و ترک مصرف دخانیات، چهارم اسفندماه با عنوان خود مراقبتی و پایبندی به روابط خانوادگی و روزهای پنجم و ششم و هفتم اسفندماه با عناوین خودمراقبتی و کنترل عوامل خطر بیماری‌ها و خود مراقبتی و رعایت اصول ایمنی در محیط کار و رانندگی و خود مراقبتی و کنترل استرس نامگذاری شده است.

جواد نوراللهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: در راستای تحقق بیشتر اهداف هفته سلامت مردان و عناوین مهم خود مراقبتی ایمن نیاز است همه مردان با همت مردانه خود هفت عنوان مورد نظر را قوت، مراقبت و اجرا کنند.

وی گفت: استفاده از شیر و لبنیات به خصوص پنیر کم چرب و فرآورده‌های شیر جهت سلامتی ضروری است و برخی افراد که نسبت به شیر حساسیت دارند،می‌توانند از فرآورده‌های شیر مانند ماست یا شیر کم لاکتوز یا بدون لاکتوز استفاده کنند.

وی با اشاره به مفید بودن شیر غنی شده با 

ویتامین‌های گروه B و املاح کلسیم و فسفر بیان کرد: محدودیت مصرف نمک، افزایش مصرف میوه و سبزی و کاهش دریافت شکر و کاهش مصرف چربی و غذاهای با کالری زیاد از مواردی هستند در پیشگیری از بیماری‌ها موثرند.

* مردان مصرف دخانیات را باید فراموش کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مصرف دخانیات باعث آسیب جسمی و روانی

می‌شود و مشکلات اجتماعی را در پی‌دارد و منجر به افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و انواع سرطان‌ها می‌شود و لازم است افراد جهت پیشگیری از بیماری‌های حاصله از مصرف دخانیات از مصرف آن خودداری کنند.

وی تحکیم روابط خانوادگی، کنترل عوامل خطرساز، رعایت ایمنی در محیط کار و رانندگی و کنترل استرس را از دیگر مواردی برشمرد که در تحقق سلامت مردان موثر است.

نوراللهی اظهار داشت: حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهت تحقق شعار هفته و پیشگیری از بیماری‌ها و مخاطرات مردان برنامه‌هایی از جمله اطلاع رسانی به جامعه در خصوص راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها و نحوه ارتقاء سطح سلامت، اجرای برنامه‌های آموزشی در سطح مراکز بهداشتی و درمانی، تهیه و توزیع پمفلت، ارسال پیامک و انعکاس اخبار و گزارشات در رسانه ها را به اجرا در می‌آورد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: با توجه به شرایط و تنوع خاص اقلیمی و مناظر طبیعی استان استفاده از این موهبت الهی در سلامت افراد موثر است و لازم است افراد با خود مراقبتی و رفتارهای پیشگیرانه از بسیاری از مسائل که تهدید کننده و مخاطره آمیز هستند، جلوگیری کنند و با برنامه‌ریزی و توجه به توصیه‌های دست‌اندرکاران حوزه سلامت و رعایت محورهای هفتگانه مذکور نه تنها از بیماری‌ها پیشگیری کنند، بلکه سلامت خود را ارتقاء دهند.

وی گفت: چونکه مردان اکثراً در شغل‌های سخت و زیان‌آور مشغول هستند لازم است جهت حفظ سلامتی خودشان برنامه‌های اصلی پیشگیری از بیماری‌ها را که راحت‌تر، آسانتر و کم هزینه‌تر است مدنظر داشته باشند و با تغذیه سالم، تحرک بدنی، خودداری از رفتارهای پرخطر و کاهش استرس و رعایت قوانین و مقررات رانندگی و در نهایت مبارزه با مصرف دخانیات که پایه و اساس خیلی از بیماری‌هاست سلامت خود را حفظ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha