سلامت نیوز : مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایرگفت: سرانه هزینه برای قرص‌های مسکن و کاهش دهنده دردها در ایران 3000 تومان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سید مجید موسویان در نشستی با مسوولان ارگان‌ها و اداره‌های رفاهی و حمایتی استان اردبیل افزود: اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع بیماران، سبب کاهش تعداد مراجعان به مراکز درمانی و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های گزاف به بیماران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نبود طرح پزشک خانواده سبب می‌شود که برای یک بیماری ساده داروهای زیادی تجویز و تعداد دفعات مراجعه به پزشکان و نیز انجام آزمایش‌های پزشکی به شکل بی‌رویه افزایش یابند که این موضوع از سویی سبب تحمیل هزینه‌های گزاف به بیماران و تامین اجتماعی و از طرفی شلوغی مراکز درمانی و داروخانه‌ها می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایر اظهار کرد: در ایران گاهی بعضی از پزشکان و یا مراکز درمانی به علت حجم فراوان مراجعان مجبور می‌شوند برای پذیرش مراجعان نوبت‌هایی با زمانهای طولانی بدهند.

وی تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده در یک بیمارستان تهران نشان می‌دهد، بیش از 80 درصد آزمایش‌های پزشکی انجام شده در این مرکز درمانی ضرورتی نداشته است.

موسویان گفت: سرانه هزینه برای قرص‌های مسکن و کاهش دهنده دردها در ایران سه هزار تومان است؛ یعنی سالانه در کشورمان برای اینگونه داروها مبلغ 210 میلیارد تومان در دفترچه‌های بیمه درمانی هزینه منظور می‌شود و این درحالیست که با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع ، به جای تحمیل چنین هزینه‌های گزافی به تامین اجتماعی، می‌توان این مبلغ را برای درمان تعدادی از بیماران سرطانی و خاص که اغلب از لحاظ تامین هزینه در مضیقه هستند، استفاده کرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: در قانون اساسی که برگرفته از احکام ارزشمند دین مبین اسلام است بر این موضوع تاکید شده است که نباید اجازه داد تا افراد بیمار از جیب خودشان به گونه‌ای برای درمان بیماری خود هزینه کنند که به فقیر شدن آنها منجر شود.

وی بیان کرد: باید از محل بیت‌المال هزینه درمان بیماران تامین شود و این درحالیست که در ایران بیماران خاص اغلب با مشکلات مالی فراوانی مواجه هستند و در عین حال مبالغ فراوانی برای تهیه داروهای غیرضروری و نیز انجام آزمایش‌ها و مراجعه‌های مکرر افرادی که به یک بیماری ساده مبتلا هستند، هزینه می‌شود.

موسویان با اعلام اینکه در حال حاضر 60 درصد از هزینه‌های درمان از جیب بیماران تامین می‌شود هشدار داد که اگر نتوانیم طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع بیماران را در ایران به صورت صحیح و کامل اجرا کنیم، در آینده نه چندان دور این رقم به بالای 80 درصد خواهد رسید که چندان دور از انتظار نیست.

وی از تمام رسانه‌های گروهی و مدیران و مسوولان ارگانها و اداره‌های رفاهی و حمایتی کشور خواست که به هر شکل ممکن برای تسهیل در اجرای طرح پزشک خانواده در ایران و جلب کردن توجه مردم به این موضوع مهم، فرهنگسازی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha