سلامت نیوز : رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وزارت بهداشت بر روی الکل صنعتی نظارت ندارد، اظهار کرد: متاسفانه در این حوزه سوء استفاده‌هایی صورت می‌پذیرد، به عنوان مثال برخی افراد سودجو از الکل صنعتی برای تولید سرکه استفاده می‌کنند که باعث کوری و مسمومیت می‌شود.

دکتر سید مهدی سلیمانجاهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه امسال در خصوص تولید الکل طبی و صنعتی در کشور اقدامات خوبی انجام شده است، عنوان کرد: در این خصوص چندین جلسه با حضور نمایندگان وزارت صنعت برگزار و از آنها خواسته شد تا دیگر برای کارخانجات الکل‌سازی مجوز صادر نکنند.

وی افزود: علت این امر آن است که کشور از نظر وجود الکل اشباع شده است و با توجه به تحریم‌ها امکان صادرات آن نیز تاحدودی محدود است. البته برای صادرات الکل، با سندیکاهای کارخانجات الکل‌سازی همکاری لازم را داریم و بازارهای صادراتی خوبی نیز برای این محصول پیدا کرده‌ایم.

هدایت کارخانجات تولیدکننده الکل طبی و صنعتی به سمت الکل سوختی

رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو، از هدایت کارخانجات تولیدکننده الکل طبی و صنعتی به سمت تولید الکل سوختی خبر داد و گفت:‌ الکل سوختی به علت خلوص بالای 99 درصد، می‌تواند جایگزین بنزین بوده و جلوی واردات آن و آلودگی هوا را بگیرد. اکنون یکی از شرکت‌ها مجموع ظرفیتش را به تولید الکل سوختی بازگردانده است.

سلیمانجاهی همچنین گفت: وزارت بهداشت بر روی الکل صنعتی نظارت ندارد. متاسفانه سوء استفاده‌هایی صورت می‌پذیرد و برخی مراکز غیرقانونی به این الکل‌ها اسانس، رنگ و ... می‌افزایند و به جای مشروبات الکلی توزیع می‌کنند که استفاده از آنها تبعات و عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد و باعث از بین رفتن کبد و ریه می‌شود و اگر حاوی متانول باشد اعصاب بینایی را از بین می‌برد.

رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه از چهار نوع الکل طبی، مطلق، سوختی و صنعتی، وزارت بهداشت بر تولید الکل طبی نظارت می‌کند و باید برای خرید و فروش از سازمان غذا و دارو حواله دریافت کنند، گفت: بر الکل صنعتی 90 درجه (متانول) و الکل سوختی 99 درجه نظارتی نداریم. اما الکل طبی 96 درجه (اتانول یا الکل اتیلیک) و الکل مطلق 99.6 درجه به علت مصارف آزمایشگاهی تحت نظارت ما هستند.

وی افزود: از اتانول به عنوان ضدعفونی‌کننده‌ها در مراکز درمانی و در تولید محصولات بهداشتی چون شیشه پاک‌کن‌ها استفاده می‌شود.

سلیمانجاهی درباره مصرف الکل در تولید سرکه‌، گفت: فرآیند تولید متانول با الکل اتیلیک تفاوت دارد. متانول در صنایع تولید می‌شود و چون به عنوان الکل صنعتی تولید می‌شود، نظارتی بر روی آن وجود ندارد. برخی افراد سودجو از الکل صنعتی برای تولید سرکه استفاده می‌کنند که باعث کوری و مسمومیت می‌شود و به علت عدم نظارت، در سوپرمارکت‌ها هم به وفور به فروش می‌رسد.

رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: البته هشدارهای لازم از سوی وزارت بهداشت داده شده است. برخی صنایع غذایی الکل اتیلیک را تبدیل به سرکه می‌کنند که با توجه به نظارت‌های وزارت بهداشت، بسیار محدود است و خطرناک نیست.

وی اضافه کرد: استفاده از الکل صنعتی متانول برای تولید سرکه در برخی شرکت‌های سرکه سازی اقدامی غیرمجاز است و شاید یک علت این امر در صورت وقوع، قیمت پایین تر الکل صنعتی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha