سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 68416

سلامت نیوز : رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران از اقدام غیرقانونی برخی روانشناسان مبنی بر نوشتن نسخ دارویی برای بیماران انتقاد کرد.

دکتر غلامرضا میرسپاسی در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن انتقاد از نوشتن داروهای روانپزشکی توسط روانشناسان عنوان کرد: متاسفانه اطلاع یافتیم روانشناسان اقدام به نوشتن دارو می‌کنند و داروخانه‌ها نیز نسخه‌های این گروه را می‌پیچند، اظهار کرد: در همین راستا و به منظور جلوگیری از این اقدام غیر قانونی، مکاتبات لازم با سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت انجام شده است.

وی افزود: روانشناسی به چند شاخه تقسیم می شود. به عنوان مثال روانشناس عمومی چهار سال تحصیل می‌کند و روانشناسی مرضی تنها بخشی از واحدهایی است که می‌گذراند و در مقطع کارشناسی ارشد هم معمولا بیمار نمی‌بیند. اما روانشناس بالینی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به مقدار کافی بیمار دیده‌ است و با تیم روانپزشکی در امر روان درمانی همکاری می‌کند. اما نباید از این مهم غفلت کرد که تنها شخصی می‌تواند مطابق قانون دارو برای بیمار بنویسد که پزشک بوده و شماره نظام پزشکی داشته باشد.

میرسپاسی با اشاره به اینکه بر اساس اخلاق پزشکی، حق انتخاب روش درمانی بر عهده پزشک است، اظهار کرد: علاوه بر اینکه روانپزشکان برای تجویز دارو دوره می‌بینند در روان درمانی نیز تبحر دارند زیرا روانپزشک در برنامه درسی تخصصی چهار ساله، 9 ماه روان درمانی می‌گذراند.

رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران ضمن تاکید بر اینکه روانشناس بالینی هم حق تجویز دارو را ندارد، گفت: متاسفانه برخی غیرقانونی این اقدام را انجام می‌دهند و برای خود نسخه چاپ می‌کنند. این افراد حتی اگر شماره نظام روانشناسی داشته باشند کافی نیست و این اقدام جرم محسوب می‌شود.

وی در ادامه از ارائه و تحویل داروهای نسخ روانشناسان توسط داروخانه‌ها نیز انتقاد کرد و خواستار توقف آن شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha