سلامت نیوز : علی محرابی توانا به فارس گفت: آجیل و تنقلات در دسته مواد غذایی انرژی‌زا هستند که از قدیم‌الایام در سفره نوروزی ایرانیان موجود بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت: اگر افراد بتوانند در استفاده از آجیل، موادی مثل گردو و بادام و پسته را با پوست تهیه کنند و بعد به میزان مصرف از پوست خارج کنند مسلماً سالم‌ترین روش استفاده از آجیل را در پیش گرفته‌اند.

این دکترای بهداشت محیط به خانواده‌ها پیشنهادکرد آجیل را این گونه تهیه کنند در غیر این صورت آجیل را از جاهای مطمئن و معتبری که توسط کارشناسان وزارت بهداشت نظارت می شود خریداری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله آلودگی آجیل را به صورت آلودگی قارچی دانست و افزود: متأسفانه تهیه و فرآوری آجیل در محیط‌های مرطوب صورت می‌گیرد که این امر باعث می‌شود قارچ در آجیل رشد کند.

محرابی توانا ادامه داد: سم تولید شده بر اثر حرارت نیز از بین نمی‌رود و می‌تواند سرطان‌زا نیز ‌باشد.

وی افزود: اگر در تهیه و پخش آجیل، نظارت بهداشتی صورت پذیردمسلماً نگرانی‌ها کمتر خواهد بود.همچنین باید آجیل را ،چه با پوسته و چه بی‌پوسته، در جای خشک و دور از نور آفتاب نگهداری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله بابیان این مطلب که نگهداری آجیل در فریزر درست نیست گفت: فریزر نیز مصداق محیط مرطوب است و در سلامت آجیل مشکل ایجاد می‌کند .آجیل را باید در انبارهای خشک نه خیلی گرم و نه خیلی سرد نگهداری کرد و در منزل نیز، نگهداری در دمای معمول اتاق مناسب است.

محرابی توانا آجیل را یک ماده غذایی بسیار پرکالری دانست و افزود: در جامعه ما از هر 2 نفر یک نفر اضافه وزن دارد و از هر 5 نفر نیز یک نفر چاق است بنابراین لزومی ندارد که در مورد آجیل و تنقلات مانور دهیم.

وی ادامه داد: چرا که در این صورت، مصرف این مواد مساوی خواهدبود با دریافت انرژی بیشتر که اگر فرد نتواند این انرژی را بسوزاند این انرژی تبدیل به چربی می‌شود و در بدن فرد ذخیره می‌شود و به چاقی می‌انجامد.

این دکترای بهداشت محیط گفت : اگر چه پسته، گردو، بادام و بادام زمینی در دسته چربی‌های مفید برای بدن هستند اما نباید در مصرف آجیل و تنقلات زیاده‌روی کرد؛ این مسئله در مورد کودکان نیز صدق می‌کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله عدم تحرک افراد بعد از تغذیه با آجیل و تنقلات را در افزایش وزن، افزایش فشار خون و در نهایت بیماریهای متابولیک و قند موثر دانست.

این دکترای بهداشت محیط پیشنهاد کرد: در خرید آجیل به رنگ، قوام و تازگی آن توجه داشته باشند و به حداقل مقدار خرید بسنده کنند و از مراکز و فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای که نظارت بهداشتی دارند آجیل را تهیه کنند.

محرابی توانا در مورد مضرات استفاده از آجیل شور گفت: انسان در طول شبانه‌روزبه 5/2تا3 گرم نمک نیاز دارد که این میزان، از نان و غذاهای مصرفی تأمین می‌شود بنابراین نمک اضافی سبب افزایش فشار خون می‌شود.

وی افزود: مصرف آجیل خود دارای مضراتی است که این شوری هم مزید علت خواهدبود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله میزان نمک و شکر مصرفی ایرانیان را 5تا6 برابر مصرف جهانی دانست و افزود: چرا ما در نوروز هفت سین می‌چینیم و از سین‌های مفید آن برای پذیرایی استفاده نمی‌کنیم؟

وی سیب را سمبل سلامتی دانست و گفت:چه خوب است برای پذیرایی از میهمانان از میوه‌‌ها به خصوص سیب استفاده کنیم و در استفاده از شیرینی نیز از شیرینی‌هایی که میزان قند و چربی شان کمتر است استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha