چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 68438

پیدا كردن راه حلی مناسب برای معضل آلودگی هوا در كلانشهر تهران در دولت نهم و دهم از جمله معادله‌های حل نشده برای دولتمردان محسوب می‌شود چرا كه دولت و متولیان محیط‌زیست اعتقادی به اجرای طرح جامع آلوگی هوا در پایتخت ندارند و از همان ابتدا به دنبال پیدا كردن راه‌حل‌های زودگذر برای بیرون رفتن از این بحران بوده‌اند.

مقابله با آلودگی هوا در اولویت دولت نیست
سلامت نیوز : به‌رغم آنكه مسئولان دولتی بعد از دعا كردن برای كاهش آلودگی هوا در پایتخت به مدیریت وزش باد! روی آورده‌اند اما به جرات می‌توان گفت كه شهرداری تهران تنها سازمانی است كه در طول‌سالهای اخیر به وظایف قانونی خود عمل كرده است. كارشناسان محیط‌زیست اعتقاد دارند كه نه‌تنها مسئله آلودگی هوا جزو برنامه‌های اولویت دار دولت به‌شمار می‌رود بلكه مسئله محیط‌زیست در دولت نهم و دهم به یك موضوع لوكس تبدیل شده است كه تبعات آن نیز مرگ 4500 شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا در پایتخت به‌شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ پیدا كردن راه حلی مناسب برای معضل آلودگی هوا در كلانشهر تهران در دولت نهم و دهم از جمله معادله‌های حل نشده برای دولتمردان محسوب می‌شود چرا كه دولت و متولیان محیط‌زیست اعتقادی به اجرای طرح جامع آلوگی هوا در پایتخت ندارند و از همان ابتدا به دنبال پیدا كردن راه‌حل‌های زودگذر برای بیرون رفتن از این بحران بوده‌اند. كارشناسان محیط‌زیست اعتقاد دارند كه در بررسی عملكرد دو دولت نهم و دهم در حوزه آلودگی هوا به دوره‌های مختلفی در خصوص راهكارهای عملیاتی مسئولان دولتی برای حل این معضل كلانشهر تهران برخورد می‌كنیم.

دوره‌هایی مانند دعا كردن برای حل این مشكل، آب‌پاشی آسمان تهران، استفاده از مواد چسبنده در هنگام آب‌پاشی خیابان‌ها، مه پاشی و. . . از جمله زمان‌هایی است كه هرچند متولیان محیط‌زیست می‌خواستند كه در مقابل فشار افكار عمومی‌درخصوص افزایش آلودگی هوا راه حلی را پیشنهاد دهند اما تمامی‌این راه‌حل‌ها در طول‌سالهای اخیر به عجیب‌ترین اظهارنظرها در این حوزه نزد كارشناسان محیط‌زیست تبدیل شد. البته در این میان نمی‌توان از سناریوی مسئولان دولتی برای كاهش نگاه‌های منتقدانه و هشدار دهنده كارشناسان محیط‌زیست نسبت به عملكرد مسئولان دولتی در این حوزه گذشت. پیدا كردن مقصر، سناریویی است كه نه‌تنها درخصوص آلودگی هوا بلكه در حوزه‌های دیگر نیز كاربردهای بسیاری داشته به گونه‌ای كه مسئولان دولتی در مناظره‌ها و صحبت‌های خود با رسانه‌ها از این راهكار كه سوغات دولت دهم به‌شمار می‌رود؛ استفاده‌های زیادی كرده‌اند. اما سوال اینجاست كه از منظر مسئولان دولتی چه سازمانی در افزایش آلودگی هوا مقصر است؟

قوانین بسیاری در كشور وجود دارد كه به اعتقاد كارشناسان محیط‌زیست اگر این قوانین از سوی دولت و سازمان‌های متولی به درستی اجرا شود، بحران آلودگی هوا در تهران كاهش و مهار خواهد شد. در تمامی‌قوانین مدون مجلس گسترش حمل و نقل عمومی‌در صدر راهكارهای اولویت دار نمایندگان مجلس قرار دارد. كارنامه دولت در طول 8‌سال اخیر نشان می‌دهد كه حمل و نقل عمومی‌به‌ویژه توسعه مترو در طول این‌سالها به محل كنش با مدیریت شهری تبدیل شده است. عدم واگذاری اعتبارات مورد نیازاین بخش داستان تكراری‌ای است كه در طول این‌سالها وجود داشته است. نمونه بارز آن نیز عدم پرداخت بودجه عمرانی مترو، عدم پرداخت یارانه مترو و اتوبوس و عدم اختصاص اتوبوس برای نوسازی این ناوگان است.

سید جعفر تشكری‌هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در این باره به‌روزنامه تهران امروز می‌گوید: «در طول‌سالهای اخیر قوانین زیادی در حوزه حمل و نقل عمومی‌توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسیده است كه دولت به اجرای این قوانین اعتقادی ندارد.»معاون شهردار تهران یادآور می‌شود: «بی‌توجهی دولت به قوانین مجلس باعث شده تا آلودگی هوا هزینه‌های كلانی را به پایتخت وارد كند.» نمایندگان مجلس نیز مانند مدیران شهری اعتقاد دارند كه اگر در طول این‌سالها دولت به وظایف خود در توسعه حمل و نقل عمومی‌عمل می‌كرد، پایتخت به خاطر آلودگی هوا آسیب جدی نمی‌دید. امیر خجسته، رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این باره به‌روزنامه تهران امروز یادآور می‌شود: «معضل آلودگی هوا یكی از مهم‌ترین آثار ترافیك محسوب می‌شود و بهترین راهكار رفع این معضل، گسترش حمل و نقل عمومی‌است.» به اعتقاد این نماینده مجلس، آلودگی هوا آسیب جدی تهران است كه روز به‌روز شدیدتر می‌شود و جدی‌ترین راه حل برای جلوگیری از تشدید این آسیب، گسترش حمل و نقل عمومی‌است.

به‌رغم آنكه این روزها مسئولان دولتی برای نشان دادن چهره حمایتی خود به تهرانی‌ها به‌دنبال بودجه مترو و چگونگی هزینه كردن آن توسط مدیریت شهری هستند اما واقعیت این است كه چهره حمایتی دولت با ایجاد این فرافكنی‌ها چیز دیگری است. چون دولت در پرداخت تعهدات قانونی خود در حوزه حمل و نقل عمومی‌حتی در روزهای پایانی‌سال تصمیم جدی‌ای ندارد و با راه‌اندازی این فرافكنی‌ها می‌خواهد افكار عمومی‌را به مسائل حاشیه‌ای غیر از آنچه وظیفه قانونی خود بوده جلب كند، به همین خاطر است كه مسئولان دولتی كه خود را كارشناسان ارشد شهری و محیط زیست معرفی می‌كنند با طرح معمای چگونگی هزینه كرد بودجه شهرداری تهران در طول 8‌سال اخیر در نظر دارند تا در روزهای پایانی‌سال از تعهدات قانونی خود سرباز زنند همانطور كه از واگذاری اتوبوس‌های جدید به شهرداری تهران در طول دو‌سال اخیر سرباز زدند و حتی با وجود خرید اتوبوس‌های دوكابین مدرن از سوی مدیریت شهری اعتقادی به اجرای قانون معافیت‌های گمركی برای ترخیص این اتوبوس‌ها ندارند. پی بردن به این شیوه مسئولان دولتی كاملا آسان است چرا كه مسئولان دولتی در طول یك‌سال با سكوت اختیار كردن و دستمایه قرار دادن آمارهایی در ماه پایانی‌سال و با راه‌اندازی ‌شانتاژ‌های خبری سعی دارند تا توجه مردم را به مسائلی غیر از پرداخت تعهدات مالی خود جلب كنند.

بی توجهی دولت به عامل‌های موثر در كاهش آلودگی هوا نه‌تنها صدای مردم و كارشناسان محیط‌زیست را درآورده بلكه دیروز عباس شیبانی عضو همیشه ساكت شورای شهر تهران نیز نسبت به عدم توجه دولت به خروج خودروهای فرسوده واكنش نشان داد. شیبانی در جلسه دیروز شورای شهر تهران برای چندمین بار نسبت به ضرورت خروج یك دستگاه خودرو فرسوده به ازای هر خودرو جدیدی كه شماره‌گذاری می‌شود، تاكید كرد و گفت: «در طول دوره‌های دوم و سوم شورا مكررا به صورت شفاهی و كتبی تذكر داده شد كه دولت و مسئولان راهنمایی و رانندگی به ازای ورود هر خودرو نو و شماره‌گذاری جدید، یك دستگاه خودرو مستعمل و فرسوده و از رده خارج را از شبكه حمل و نقل خارج كنند.»

شكست خوردن طرح نوسازی خودروهای فرسوده واقعیتی است كه با گران شدن خودروها در یك‌سال اخیر بیش از گذشته نمایان شده است. وجود 17 هزار تاكسی فرسوده در تهران از یكسو و از سوی دیگر فرسوده بودن 1000 دستگاه اتوبوس نشان می‌دهد كه دولت نه‌تنها علاقه‌ای به اجرای قوانین ندارد بلكه به اجرای كامل مصوبات خود نیز پایبند نیست. صمد بشیرزاده، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاكسیرانی شهر تهران با اعلام كارشكنی شركت خودروسازی سایپا در تعویض كاتالیست تاكسی‌های پراید، می‌گوید: «شركت سایپا به‌دلیل عمل نكردن به تعهدات خود باید خسارت بپردازد.»

او درباره برنامه شهرداری برای تعویض كاتالیست تاكسی‌های پراید برای كاهش و مقابله با آلودگی هوای تهران، بیان می‌كند: «طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌منعقده میان شهرداری تهران، سازمان محیط‌زیست و شركت سایپا، مقرر شد كه كاتالیست و كنیستر تاكسی‌های پراید در سه فاز تا پایان‌سال‌جاری تعویض شود تا به بهبود وضعیت هوای پایتخت هم كمك كنیم.» به‌رغم آنكه مقرر شد كه در فاز اول و طی دی ماه، كاتالیست 1370 دستگاه تاكسی پراید تعویض شود. اما اكنون حدود سه ماه از وعده پیش‌بینی شده برای این امر می‌گذرد و به‌دلیل كارشكنی سایپا، تنها كاتالیست 850 دستگاه تاكسی تعویض شده است.

كارشناسان محیط‌زیست بر این باورند كه تمامی ‌برنامه‌های مدیریت شهری تهران در حوزه محیط‌زیست مشخص و قابل دسترسی است. تقدیر مجامع بین‌المللی از راهكارهای زیست‌محیطی شهرداری تهران در كاهش انرژی، توسعه فضای سبز و... نمونه این ادعاست. محمد‌هادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این باره به‌روزنامه تهران امروز می‌گوید: «آنچه واقعیت دارد، این است كه شهرداری تهران در زمینه محیط‌زیست كارهای زیادی انجام داده كه همیشه مورد تقدیر مجامع بین‌المللی محیط‌زیست قرار گرفته است.»

طبق توضیحاتی كه مشاور محیط‌زیست شهردار تهران ارائه می‌دهد؛ از جمله كارهایی كه در حوزه محیط‌زیست شهرداری تهران انجام شده می‌توان به‌راه‌اندازی ادارات محیط‌زیست در مناطق 22گانه، بهینه‌سازی انرژی در شهرداری تهران كه جایزه بنیاد بین‌المللی انرژی را به دست آورده، ارزیابی زیست‌محیطی 76 پروژه بزرگ شهر تهران، استقرار نظام محیط‌زیست و HSC در شهرداری تهران، آموزش‌های زیست‌محیطی به تمامی‌ائمه مساجد و شورایاری‌ها اشاره كرد. حیدرزاده ادامه می‌دهد: «در بعد بین‌المللی شهرداری تهران برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری در همایش‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی محیط‌زیستی حضور داشته است. شهرداری تهران جزواولین شهرهای مطرح خاورمیانه است كه توانست پروژه ارزیابی محیط‌زیستی شهر تهران را انجام دهد. همچنین تدوین طرح جامع ارزیابی استراتژیكی شهر تهران و تهیه طرح جامع اكوزیستی شهر تهران نیز از دیگربرنامه‌هایی است كه توسط شهرداری تهران انجام شده است.»

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهردار تهران درباره توسعه فضای سبز در تهران به‌عنوان یكی از راهكارهای تاثیرگذار نیز می‌گوید: «در حال حاضر سرانه فضای سبز در پایتخت نزدیك به 15 متر مربع است كه این میزان سرانه به ازای هر شهروند تهرانی درمیان شهرهایی كه مانند ایران دارای اكوسیستم خشك و نیمه خشك هستند، ‌عددی قابل قبول است.» نهضت درختكاری در شهر تهران با شعار«هر شهروند یك درخت» نیز از دیگر برنامه‌های موفقی است كه حیدرزاده از آن نام می‌برد و بیان می‌كند: «نهضت درختكاری كه در 7‌سال اخیر در شهر تهران راه‌اندازی شد، باعث شد تا این تجربه به‌عنوان یك الگوی موفق از سوی بنیاد بین‌المللی آموزشی زیست‌محیطی مورد تقدیر قرار گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha