چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳
سلامت نیوز : «اكبر میرشكار» معاون فرهنگی كمیته امداد امام خمینی(ره) معترض است كه ستاد مبارزه با مواد مخدر برای آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد حتی یك ریال هم به كمیته امداد اختصاص نداده است. اما ماجرا از این هم تلخ‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ دكتر «محمد زاهدی‌اصل» مددكار اجتماعی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با تهران‌امروز نه‌تنها عدم حمایت‌ مالی از سازمان‌هایی چون بهزیستی و كمیته امداد را برای ساماندهی خانواده‌ها یك بدبختی می‌داند بلكه اجرای نادرست برنامه‌ هدفمندی یارانه‌ها را هم یكی دیگر از دلایل افزایش فشار اقتصادی بر خانواده‌های آسیب‌پذیر در جامعه برمی‌شمرد. او افزایش شمار مستمری‌بگیران را اتفاق نامطلوبی می‌داند كه هر روز از سوی سازمان‌های مختلف اعلام می‌شود: «اینكه هر روز ما اعلام كنیم چه تعداد افراد را تحت پوشش مستمری خود قرار داده‌ایم، افتخاری ندارد.» به اعتقاد او ایران كشور ثروتمندی است كه دچار فقر مدیریتی شده است و همین مسئله باعث شده تا افراد بیشتری در رنج اقتصادی قرار بگیرند.

با 50 هزار تومان، جلوی چه آسیبی گرفته می‌شود؟

به گفته او اینكه سازمان‌هایی وجود دارد كه این خانواده‌ها را شناسایی و تحت پوشش قرار می‌دهند، بسیار مطلوب است اما سوال مهم‌تری هم وجود دارد.چه تعداد از خانواده‌های آسیب پذیر تحت پوشش این كمیته‌ها‌ و دستگاه‌های مختلف هستند وچه كمك‌هایی به آنها می‌شود؟ زاهدی اصل پاسخ سوال خود را چنین می‌دهد: «آمار افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی به یك میلیون نفر هم نمی‌رسد. این سازمان یك سازمان دولتی است كه البته اعتبار كافی برای حمایت از اقشار تحت پوشش خود را دریافت نمی‌كند. كمیته امداد هم جمعیتی نزدیك به 5 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. همچنین به اعتقاد او این سازمان‌‌ها هم در جلب مشاركت‌های مردمی خیلی موفق نیستند.

او بحث را به كمك‌های مالی این سازمان‌ها به افراد تحت پوشش می‌برد و می‌گوید: «یك زمانی حداكثر مستمری‌ای كه كمیته به خانواده‌های تحت پوشش خود می‌داند 50 هزارتومان بود. این مبلغ برای خانواده‌های پر اولاد هم همین اندازه بود. بعید می‌‌دانم كه الان این مقدار خیلی تفاوت كرده باشد. چون استدلال بسیاری از تصمیم‌گیران در این زمینه این است كه این خانواده‌ها یارانه می‌گیرند.»او این برنامه را با شعار توانمند‌سازی مغایر می‌داند و می‌گوید: «اگر شعار توانمند‌سازی می‌دهیم باید به آن عمل كنیم و واقعا شرایط حرفه‌آموزی برای این خانواده‌ها به‌وجود بیاوریم.» زاهدی اصل در ادامه با انتقاد از نحوه مدیریت دولت در پرداخت یارانه‌ها گفت: برخی نتایج نامطلوب هدفمندی یارانه‌ها باعث شده تا بخشی از مردم بی‌بضاعت مدام اعلام كنند كه سیستم یارانه را حذف كنید و با كوپن از ما حمایت كنید.

آیا با 300 هزار تومان می‌شود آسیب پذیر نبود؟

زاهدی اصل تعجب می‌كند از اینكه مسئولان هر روز با افتخار از افزایش افراد تحت تكفل خود سخن به میان می‌آورند و یك نكته را هم یادآوری می‌كند كه با فشارهای اقتصادی روزافزون موجود، تعداد افراد آسیب‌پذیر هم هر روز بیشتر می‌شود اما این سازمان‌ها چه چیزی را برای نجات این خانواده‌ها آماده كردند؟ او می‌گوید: اگر یك خانواده تحت پوشش ماهی 50 هزار تومان از كمیته امداد یا بهزیستی بگیرد یارانه‌اش هم سرجمع 230 تا250 هزار تومان شود. آیا با 300 هزارتومان می‌توان زنی را كه به دلیل اعتیاد از همسرش جدا شده و فرزندانش را بزرگ می‌كند از خطر اعتیاد دوباره فرزندانش نجات داد؟ او تاكید می‌كند كه حمایت‌ها باید هدفمند باشند و در نهایت خانواده‌ها را توانمند و خودكفا كند.

بنابراین، زاهدی اصل هرچند گله «اكبر میرشكار» معاون فرهنگی كمیته امداد امام‌خمینی (ره) به سازمان‌هایی چون ستاده مبارزه با مواد مخدر را وارد می‌داند اما هرگز آن را شاه كلید حل معضلی كه هر روز گسترده‌تر می‌شود و خانواده‌های بیشتری را درگیر می‌كند، نمی‌داند.

میرشكار می‌گوید: «34 درصد از زنان تحت پوشش كمیته امداد به دلیل اعتیاد همسرانشان از آنها جدا شده‌اند.» زاهدی اصل می‌پرسد آیا می‌توان با 50 هزار تومان این زن و فرزندانش را از آسیب‌های بعدی نجات داد؟به اعتقاد او پاسخ این سوال با توجه به برنامه‌های موجود و بی‌توجهی به واقعیت‌های جامعه به دست نمی‌آید.

با این وجود میرشكار می‌گوید: «در سال‌جاری، 457هزار خانواده تحت پوشش در معرض اعتیاد، تحت پوشش آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته‌اند.» به گفته میرشكار 34 درصد از زنان مطلقه تحت پوشش، دلیل طلاق خود را اعتیاد همسرشان عنوان كرده‌اند. بنابراین اگر مانع ورود افراد به ورطه مواد مخدر و اعتیاد شویم، جلوی طلاق را گرفته و در نهایت از نیازمند شدن افراد پیشگیری كرده‌ایم. زاهدی‌اصل هم به معضل بیكاری كه منشأ اعتیاد و صدمه به كانون خانواده است اشاره می‌كند و می‌گوید به‌طور میانگین در هر خانوار ایرانی یك بیكار وجود دارد. بیكارانی كه بی‌پولی و اعتیاد آنها را تهدید می‌كند واعتیاد شاید از لحاظ ظاهری همه‌گیر نباشد اما باطن یك جامعه را تخریب می‌كند.

او در نهایت می‌پرسد چرا كشوری ثروتمند با چنین منابعی باید به سمت دادن مستمری برود؟ او در نهایت ایجاد بسترهای شغلی را مهم‌ترین راهكار برای پیشگیری از آسیب بیشتر به خانواده‌ها می‌دهند و می‌گوید: «وجود انبوهی از بیكاران نه در شأن نظام ماست نه ملت ما. اگر این اتفاق افتاده به این دلیل است كه مدیریت صحیحی در حوزه اجتماعی نداریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha