سلامت نیوز : آخرین آمار وضعیت بیماران روانی در کشور نشان می‌دهد که 56 درصد از بیماران روانی در مراجعه به مراکز خدمات درمانی هیچ گونه خدمتی دریافت نمی‌کنند و 41 درصد از ادامه درمان منصرف می‌شوند. این آمار همچنین نشان می‌دهد مردم تهران بیش از مردم دیگر شهرهای کشور دچار اضطراب می‌شوند. این آماری است که ازسومین همایش سلامت روان و رسانه منتشر شده است و نشان می‌دهد بیمارستان‌های دولتی تنها 6/0 درصد و بیمارستان‌های خصوصی 8/48 درصد خدمات ارائه می‌دهند. بخشی از این آمار از زبان مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت عنوان شده است و این مسئول از جدیدترین تحقیقات انجام شده در حوزه اختلالات روانپزشکی و آمار شیوع این بیماریها پرده برداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ عباسعلی ناصحی با اعلام اینکه در سال 89 و 90 حدود 6/23 درصد افراد 15 تا 64 سال کشور که 12 میلیون نفر می‌شوند دچار اختلالات روانی هستند گفت: بار بیماری‌های روانی طبق گزارش سال 84/14 درصد و بار سوءمصرف مواد در افراد 15 تا 64 ساله که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده 65/2 درصد است که همین آمار از سوی وزارت بهداشت یک میلیون و 500 هزار نفر برآورد شده است. مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت هزینه‌های مستقیم درمان روانپزشکی را در کشور مربوط به خدمات پزشکی، ویزیت، بستری و دریافت دارو عنوان کرد و خدمات غیرپزشکی را رفت‌وآمد و اسکان دانست و هزینه‌های خدمات غیرمستقیم روانپزشکی را ناشی از افت کاری، از کارافتادگی و غیبت از کار ترسیم کرد و هزینه‌های نامحسوس را مشکلات اجتماعی، خانوادگی و افت کیفیت زندگی اعلام کرد. وی نسبت بیماران روانپزشکی را که برای دریافت خدمات به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند 44 درصد بیماران دانست و گفت: 56 درصد از بیماران هیچ گونه خدماتی دریافت نمی‌کنند. ناصحی ادامه داد: از میان مراجعه کنندگان همه افراد خدمات مناسب نمی‌گیرند گاهی داروی خود را مصرف نکرده و از ادامه درمان منصرف می‌شوند. این افراد 41 درصد از بیماران را تشکیل می‌دهند.

82 درصد بیماران روانی خدمات مناسب دریافت نمی‌کنند

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: 18 درصد بیماران روانپزشکی در طول یک سال حداقل خدمات را دریافت می‌کنند و 82‌درصد خدمات مناسب را نمی‌گیرند. ناصحی در مورد محل مراجعه بیماران روانپزشکی گفت: عمده مراجعه بیماران در بخش خصوصی است به عبارتی دو سوم خدمات توسط بخش خصوصی که شامل 8/48درصد است و در بخش دولتی 6/0 درصد خدمات ارائه می‌شود.ناصحی موانع بهره‌مندی از خدمات روانپزشکی را این گونه توصیف کرد: امید به بهبود خود به خود، کم‌اهمیت پنداشتن بیماری، مشکلات مربوط به پرداخت هزینه و بیمه که عامل دوم در بستری‌ها بوده است، عدم دسترسی به درمان مناسب و نگرانی از انگ بیمار روانی که از سوی بیماران گزارش شده است. وی با تاکید بر اینکه خدمات پس از ترخیص برای بیماران روانپزشکی باید افزایش یابد گفت: این خدمات در کشور بسیار کم است و افراد خدماتی نمی‌گیرند مگر اینکه خودشان مراجعه کنند. اگر سیستم توانبخشی قوی داشته باشیم و خدمات سرپایی را به موقع ارائه دهیم میزان بستری‌ها کاهش می‌یابد.

800 هزار تومان میانگین هزینه بستری در سال

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرد هزینه بستری که از جیب مردم پرداخت شده است در یک نوبت بستری 203 هزار تومان برآورد شده که 82 درصد آن هزینه پزشکی و 18 درصد هزینه غیرپزشکی بوده است. وی افزود: هزینه بستری بخشهای غیرروانپزشکی در بخش جسمی حدود 540 هزار تومان بوده که 7/2 برابر هزینه‌های روانپزشکی است بنابراین تصور اینکه بیمار روانپزشکی در زمان بستری هزینه بیشتری را به نظام سلامت تحمیل می‌کند اشتباه است. ناصحی ادامه داد: 219 هزار تومان میانگین هزینه بستری بیماران روانپزشکی در یک سال است و 600هزار تومان میانگین این هزینه در بخش غیرروانپزشکی است. در واقع مجموع میانگین هزینه‌ای که یک فرد در سال پرداخت می‌کند 821 هزار تومان است.

وی با تاکید بر اینکه هرچه سرمایه‌گذاری در حوزه اختلالات روانی بیشتر شود سود بیشتری نصیب سازمان‌های بیمه می‌شود افزود: هزینه یک نوبت خدمات سرپایی 38 هزار تومان می‌شود و این در حالی است که هزینه‌های قضایی و انتظامی که بیماران روانپزشکی در سال پرداخت می‌کنند 25 برابر بیماران عادی می‌باشد بنابراین مشکلات قضایی این افراد بسیار زیاد است. مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت اظهار کرد: به طور کلی می‌توان میانگین هزینه مستقیم بیماران روانپزشکی در بخش جسمی و غیرپزشکی را 749 هزار تومان برآورد کرد که یک سوم سرانه درمان و بیانگر نزدیک شدن بیماران روانپزشکی به خط فقر است. همچنین هزینه پرداخت از جیب مردم 9 هزار و 600 میلیارد تومان برآورد شده است.

هزینه درمان و بیمه نبودن عمده مشکلات عدم مراجعه

ناصحی همچنین در مورد خسارت‌هایی که اختلالات روانپزشکی به زندگی فردی و اجتماعی فرد مبتلا وارد می‌کند گفت: میزان اشتغال این افراد 5/33 درصد، میانگین درآمد روزانه 171 هزار ریال و غیبت از کار این افراد 5/24روز درماه است. میزان بیکاری در گروه بیماران روانپزشکی 6/1 برابر گروه غیربیماران است و میزان از کارافتادگی این بیماران 5/3 برابر بیماران عادی است.مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در مورد علت عدم مراجعه بیماران گفت: 6/49 درصد افراد علت عدم مراجعه خود را مشکل در پرداخت هزینه و 6/26 نداشتن بیمه عنوان کرده‌اند. ناصحی درباره مشکلات بیماران در ارتباط با بیمه گفت: گروهی تحت هیچ گونه بیمه‌ای نیستند و بیمه‌ها خدمات مشاوره‌ای، روان‌درمانی و توانبخشی را بیمه نمی‌کنند، داروهای جدید روانپزشکی و توانبخشی بیمه نشدند، تبعیض و بی‌عدالتی نسبت به بیماران روانپزشکی وجود دارد به طوری که بیمه‌ها سقف بستری این افراد را 56 روز در سال اعلام کرده‌اند.

رتبه شاخص سلامت و امنیت در ایران

در ادامه این کنفرانس رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت روان گفت: شاخص سلامت و امنیت در ایران رتبه 125 را دارد و من به عنوان یک پزشک دعا می‌کنم که فردی بیمار نشود و سر و کارش به ما پزشکان و بیمارستان‌ها نیفتد چرا که اخلاق پزشکی ما خوب نیست و اینها واقعیت‌هایی است که حتی بیانش ضرررسان است. مصطفی معین درباره اولویت‌هایی که سازمان بهداشت جهانی درباره سلامت تعیین کرده افزود: سلامت روان، بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها، سوانح و حوادث، دیابت، آسم و آلرژی، ایدز، محیط زیست و اعتیاد از اولویت‌های تعیین‌شده‌ هستند. او با انتقاد از اینکه سرمایه اجتماعی کشور در حداقل‌ها قرار دارد گفت: فردگرایی در جامعه بسیار زیاد است و استرس‌های شغلی، بیکاری و... ناپایداری‌های سریعی را ایجاد کرده که به سمت عقب گرایش دارد. رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت روان تصریح کرد: سبک زندگی ناسالم از مصرف مواد مخدر گرفته تا رژیم غذایی نامناسب و نقض حریم خصوصی باعث ایجاد فضای خشونت‌بار در جامعه شده که آن را حتی در ترافیک‌های روزمره، ساعت‌های اداری و خانواده‌ها شاهد هستیم.

5 درصد کار بزرگی نیست

مصطفی معین با بیان اینکه پیشگیری حرف اول را در حوزه سلامت روان می‌زند گفت: اگر گفته شده که 5 درصد از درآمد ناخالص ملی در حوزه بهداشت و درمان صرف می‌شود کار بزرگی نیست. کشورهای دیگر تا 20 درصد از درآمد ناخالص ملی را صرف این نعمت اساسی می‌کند. او گفت: ناآگاهی و تقلید از فرهنگ بیگانه همچنین سوءاستفاده از دین عوامل خطری است که امنیت جامعه را به خطر انداخته و آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد.معین ادامه داد: کشور آمریکا بالاترین نابرابری‌ و تبعیض‌ها و کشورهای اسکاندیناوی کمترین آسیب‌های اجتماعی را دارد.او گفت: در حال حاضر 300 انجمن تخصصی در کشور فعالیت می‌کنند اما کمتر از 5 درصد از آنها در طول حیات علمی خود به مردم آموزش می‌دهند در حالی که اگر با مردم همکاری نداشته باشند تمام نتایج آنها بیهوده خواهد بود و بداخلاقی در جامعه که از بزرگترین آسیب‌های اجتماعی است افزایش می‌یابد.

شیوع اضطراب در تهران بیش از میانگین کشوری است

در ادامه استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع اضطراب در تهران بیش از میانگین کشوری است و افزایش مصرف داروهای ضد اضطراب زنگ خطر را به صدا درآورده است. احمدعلی نوربالا اضطراب در جامعه ایرانی را در سال 77 قابل تأمل با سایر مناطق و در سال 88 از کشورهای منطقه بالاتر دانست و گفت: طی سال‌های 86 تا 88 مصرف داروهای ضداضطراب بسیار افزایش یافته است که این زنگ خطر قابل توجهی است. نوربالا وجود فقر را باعث افزایش اختلالات روانی اعلام کرد و تکرار این چرخه را خطرناک دانست.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد شیوع اختلالات روانی در تهران گفت: طبق گزارشی که در سال 82 انجام شده در آن زمان در زمینه اختلال رفتاری رتبه اول را داشتیم و افسردگی در سال 2003 در ایران با آمار منطقه امرو برابر بوده است اما آمار اعتیاد در کشور در مقایسه با آمار جهانی بسیار بیشتر بوده است. وی با مقایسه‌ای در سال 78 و 90 گفت: در سال 78 شیوع علایم جسمی‌سازی 3/10 و در سال 90 این آمار 99/34 درصد بوده و اضطراب از 1/23 به 61/36 درصد در سال 90 رسیده است همچنین افسردگی از 4/18 به 69/35 افزایش یافته و بد کار کردن از 5/21 به 48/26 در سال 90 افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha