طرح پزشک خانواده پروژه سنگین و بزرگی است که اگر به اجرا در می آمد می توانست سهم زیادی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان را حل کند اما متاسفانه در شرایط حال حاضر، وزارت بهداشت توان انجام این پروژه را ندارد و اعتبارات این اجازه را نمی دهد که این طرح به طور کامل و موفق اجرا شود.

وزارت بهداشت توان انجام طرح پزشک خانواده را ندارد
سلامت نیوز : نعمت الله منوچهری در گفت‌وگو با پانا در خصوص طرح پزشک خانواده بیان کرد: طرح پزشک خانواده پروژه سنگین و بزرگی است که اگر به اجرا در می آمد می توانست سهم زیادی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان را حل کند اما متاسفانه در شرایط حال حاضر، وزارت بهداشت توان انجام این پروژه را ندارد  و اعتبارات این اجازه را نمی دهد که این طرح به طور کامل و موفق اجرا شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای طرح پزشک خانواده با توجه به گستردگی آن،  نیازمند فاکتورهای مهم بودجه، امکانات و نیروی انسانی و مدیریت قوی است و این در حالی است که در حال حاضر و در شرایط فعلی از نظر بودجه و نیروی پزشکی و همچنین مدیریت قدرتمند با مشکل مواجهیم.

نماینده پاوه در مجلس نهم خاطرنشان کرد: در حال حاضر در برخی مناطق محروم نیروی پزشک، پرستار و مامای کافی وجود ندارد و زیرساخت‌ها و امکانات لازم نیز برای اجرای این طرح فراهم نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر این طرح در برخی مناطق کشور اجرا شده  و اجرای آن نیز موفقیت‌آمیز بوده است اما مناطق بسیاری هنوز وجود دارند که این طرح در آن ها اجرایی نشده است و متاسفانه زیرساخت های اجرای آن فراهم نشده است.

منوچهری یادآور شد: می توان سه شرط اساسی بودجه، مدیریت و نیروی انسانی از عوامل اصلی تاخیر در این طرح برشمرد.

این نماینده مجلس در خانه ملت افزود: منوچهری اجرای طرح پزشک خانواده را راهی برای کاهش قانون‌گریزی پزشکان دانست و بیان کرد: به‌طور حتم اجرای این طرح موجب ساماندهی اجرای قوانین به‌ویژه قانون مدت زمان معاینه بیماران می‌شود اما متاسفانه با توجه به شرایط فعلی، موفقیت زیادی حاصل نشده است .

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت یکی از مشکلات طرح پزشک خانواده این است که برای هر پزشک 2500 بیمار در نظر گرفته شده است که به نسبت جمعیت 75 میلیونی کشور حداقل 30 هزار پزشک عمومی در این طرح جای خواهند گرفت، در حالی که در کشور بیش از 60 تا 70 هزار پزشک عمومی فعالیت می کنند و با این حساب عملاً در این طرح بیش از 30 هزار پزشک را بی کار می شوند  زیرا اجازه ادامه قرارداد بیمه ها با این پزشکان داده نخواهد شد و از شروع طرح تمامی قرادادهای بیمه ای این پزشکان به جز کسانی که در طرح پزشک خانواده فعال هستند،لغو خواهد شد.
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha