انتشار دستاورد محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تاثیر مستقیم ابتلا به دیابت های نوع اول و دوم در شکستگی مفصل ران در یکی از معتبرترین نشریات پزشکی جهان توجه محافل علمی و پزشکی جهان را به خود جلب کرده است.

بازتاب جهانی موفقیت ایران در کشف ارتباط دیابت با شکستگی مفصل ران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تازه ترین تحقیقات خود دریافته اند زنان و مردان مبتلا به دیابت های نوع اول یا دوم در مقایسه با افراد عادی بیشتر در معرض شکستگی های مفصل ران قرار دارند.

نتایج تحقیقات این محققان درحالی در تازه ترین شماره نشریه American Journal of Epidemiology منتشر شده است که از دهه 80 میلادی مطالعات متعددی درخصوص تاثیرات دیابت نوع اول و دوم بر شکستگی ها صورت گرفته اما این یافته ها در تناقض با یکدیگر بوده اند.

گفته های دکتر محسن جانقربانی و تیم همراهش از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان می دهد، بررسی های پزشکی توام با تحلیل های آماری ناقص ممکن است در شکل گیری نتایج متناقض تاثیر داشته باشند.

به گزارش مهر، این محققان با اشراف به این موضوع تحلیل های فوق العاده ای درخصوص نتایج منتشر شده درباره دیابت ها و شکستگی های ناشی از آن انجام داده و به نتایج بی سابقه ای دست یافتند.

تیم تحقیقاتی محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این پروژه به تحلیل ارتباط میان دیابت ها و خطر شکستگی مفصل ران و خطرات مرتبط با آن پرداختند.

این محققان پس از شناسایی ناهمگنی قابل توجه، به آنالیز ویژه موسوم به "تجزیه و تحلیل برگشتی" پرداخته تا آزمایشاتی را که بیشترین ارتباط را با ناهمگنی دارند شناسایی کنند.

در بررسی محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افراد کهنسالی که تا 98 سال سن داشته اند دو قالب دو مطالعه کنترلی و 14 مطالعه پیرو مورد مطالعه قرار گرفتند. آنها دریافتند که در میان 836 هزار 941 مورد مطالعه، 139 هزار و 531 مورد شکستگی روی داده است.

به گزارش مهر، در ادامه گزارش منتشر شده این بررسی در نشریه American Journal of Epidemiology آمده است: 12 مطالعه یاد شده به بررسی دقیق ارتباط میان دیابت نوع دوم و بروز شکستگی در مفصل ران پرداختند که برای این مطالعات RR 7/1 اعلام شد. پس از لحاظ شدن سه مطالعه دیگر، ارتباط میان دیابت های نوع دوم و شکستگی مفصل ران به رقم چشمگیر RR 8/1 رسید.

دکتر جانقربانی در این خصوص گفت : نتایج مطالعات در اروپا و آمریکا حاکی از آن بوده است که درخصوص مردان و زنان این ارتباط بدون تناقض وجود دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha