سلامت نیوز : مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه معمولا در فصل زمستان و با وجود بارش‌ باران و برف، میزان مراجعات مردم برای اهدای خون کاهش می‌یابد و به علت در پیش داشتن تعطیلات نوروزی باید از ذخایر خوبی برخوردار شویم، از مردم خواست تا اهدای خون و نجات جان بیماران را در این روزها فراموش نکنند.

دکتر بشیر حاجی‌بیگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و افزایش اعمال جراحی در این ایام، از افزایش مصرف خون و فرآورده‌های مشتق از آن نظیر پکسل( گلبول قرمز متراکم)، پلاکت و پلاسما خبر داد.

وی افزود: همه ساله پیش از شروع تعطیلات نوروزی میزان انجام اعمال جراحی در کلیه مراکز درمانی کشور بویژه تهران با افزایش قابل توجهی مواجه می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه لازم است به علت تعطیلات 13 روزه نوروز، از ذخایر خوبی در این ایام برخوردار باشیم و بر میزان ذخایر خود بیفزاییم، اظهار کرد: این در حالی است که معمولا در فصل زمستان و با وجود بارش‌ باران و برف، میزان مراجعات مردم برای اهدا کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، تخت‌های بیمارستانی روزبروز در حال گسترش هستند و به علت پیشرفت علم در دنیای پزشکی و تبحر پزشکان، اعمال جراحی نظیر پیوند عضو هم با رشد چشمگیری روبرو بوده‌اند که این خود به افزایش مصرف خون و فرآورده‌های مشتق از آن می‌انجامد.

هر عمل پیوند کبد نیاز به 60 واحد خون و فرآورده دارد

حاجی‌بیگی با بیان اینکه به عنوان مثال اعمال پیوند عضو نیاز به مصرف خون بالایی دارد، گفت: یک پیوند کبد نیازمند 20 واحد خون، 20 واحد پلاکت و 20 واحد پلاسما است. در واقع هر عمل پیوند کبد نیاز به 60 واحد خون و فرآورده دارد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون اضافه کرد: هم اکنون 170 مرکز درمانی و بیمارستانی مجهز در تهران مشغول فعالیت هستند و تامین خون مورد نیاز آنها بر عهده سازمان انتقال خون است.

تهران، نیازمند روزانه 2000 واحد خونی در ایام پایانی سال

وی افزود: در حالی که در سایر ایام سال روزانه حدود 1400 واحد خون کامل از انتقال خون تهران درخواست می‌شود، این میزان در روزهای پایانی سال به 2000 واحد می‌رسد. همچنین انتقال خون موظف به تامین روزانه 1500 واحد پلاکت و 800 واحد پلاسما است.

حاجی بیگی در پایان ضمن تاکید بر اینکه مردم سرمایه‌های اصلی سازمان انتقال خون هستند از آن‌ها خواست تا اهدای خون و نجات جان بیماران را در این روزها فراموش نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha