سلامت نیوز : رییس انجمن تالاسمی گفت: با توجه به افزایش دو برابری قیمت فیلترهای تزریق خون، وزارت بهداشت تلاش کرده برای تهیه فیلتر توسط بیماران تالاسمی به دانشگاه‌ها کمک‌ کرده تا بیماران پولی برای تهیه فیلتر پرداخت نکنند.

مجید آراسته در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: به گفته مسوولان صندوق‌های بیمه، این صندوق‌ها بودجه سالانه خود را بر اساس تعرفه‌ها تنظیم می‌کنند. بر این اساس بودجه در نظر گرفته شده برای هر فیلتر تزریق خون، 13 هزار و 800 تومان بوده است. این در حالی است که در حال حاضر قیمت این فیلترها 24 تا 26 هزار تومان تمام می‌شود.

رییس انجمن تالاسمی تصریح کرد: تلاش می‌شود بیماران تالاسمی که خون‌گیری می‌کنند، گلبول سفید از خون مورد استفاده آنها حذف شود. این کار با استفاده از شیوه‌هایی مانند استفاده از کیسه‌های پره فیلتره و فیلتر کنار تخت انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: در موارد خاص از شست‌وشوی خون استفاده می‌شود. این روش محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند و موجب کاهش کیفیت خون و افزایش احتمال عفونت بیمار می‌شود و فقط در موارد خاص و بیمارانی که حساسیت شدید به گلبول سفید دارند، انجام می‌شود چون حتی با فیلتر کردن خون، حساسیت بیمار ادامه می‌یابد.

رییس انجمن تالاسمی با بیان اینکه مدتی عرضه فیلتر کنار تخت محدود شده بود، اظهار کرد: خوشبختانه شرکت‌های داخلی این فیلتر را تولید می‌کنند. البته قیمت آن افزایش یافته است. اوایل سال جاری قیمت هر فیلتر 13 هزار تومان بود، اما در حال حاضر به 24 تا 26 هزار تومان افزایش یافته است.

آراسته درباره پیامدهای خون‌گیری بدون استفاده از فیلتر،‌ گفت: درمان‌های مربوط به بیماران تالاسمی در درازمدت تاثیر خود را نشان می‌دهند. بنابراین ممکن است بیمار خون با گلبول‌های معمولی دریافت کند، اما دچار حساسیت نشود. این در حالی است که امکان دارد ماه‌ها و سال‌های بعد به مشکلات زیادی مبتلا شود به عنوان مثال ممکن است خون او لیز شود.

وی درباره تبعات افزایش قیمت کیسه‌های فیلتر بر میزان استفاده آن در مراکز درمانی، اظهارکرد: متاسفانه در برخی از مراکز، این مورد مشاهده شده است البته با صندوق‌های بیمه و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به رایگان تمام شدن این فیلترها برای بیماران تالاسمی، هماهنگی‌هایی انجام شده است. هر چند که صندوق‌های بیمه با محدودیت منابع مالی مواجه هستند.

آراسته درباره وضعیت بیماران تالاسمی تهرانی برای دسترسی به فیلترهای تزریق خون، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به تهران است و با توجه به آن‌ که در بسیاری از استان‌ها، دانشگاه‌ها و بیماران پپگیری‌هایی را انجام می‌دهند و صندوق‌های بیمه با آن‌ها بخوبی تعامل می‌کنند، شاهد مشکلات کمتری هستیم. این در حالی است که در برخی از مراکز تهران، فیلتر برای بیمار نسخه می‌شود و او مجبور به تهیه آن از داروخانه است. در این شرایط بیمار هزینه فیلتر را از جیب خود می‌پردازد. البته وزارت بهداشت قول داده تا این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

وی با اشاره به سازمان انتقال خون، اظهار کرد: قرار است این سازمان کیسه‌های پره فیلتره را تا پایان سال جاری به اندازه کافی تولید کنند تا کمبود موجود در این زمینه در کشور برطرف شود. اگر خون پره فیلتره موجود باشد، نیازی به مصرف فیلتر نیست.

آراسته در پایان با بیان اینکه در زمینه دسترسی به خون پره فیلتره در همه کشورهای دنیا با محدودیت مواجه هستند، اظهار کرد: به منظور تهیه خون پره فیلتره، لازم است پلاکت‌های خون از بین برده شود، این در حالی است که برخی بیماران نیاز به پلاکت دارند. بنابراین نمی‌توان همه خون‌ها را به روش‌ پره فیلتره تهیه کرد. در این شرایط قرار است تا پایان سال جاری 50 درصد از خون‌های پره فیلتره از سوی سازمان انتقال خون در اختیار مبتلایان به تالاسمی و سرطان و بیمارانی که زیاد نیاز به خون‌گیری دارند، قرار گیرد و کمتر برای بیماران عادی مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha