پژوهشگران ژاپنی وابسته به دانشگاه توكیو به دستاورد جدیدی دست یافتند كه می‌تواند به روشن شدن ساختار چگونگی شناسایی بو از سوی آدمی كمك كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آساهی ، این دستاورد نشان می‌دهد در مغز آدمی سلول‌های عصبی وجود دارند كه می‌توانند ویژگی‌های مربوط به تركیبات "بو" را شناسایی كند.

به‌گفته پژوهشگران ژاپنی، از یك نوع ماده خوراكی بیش از ‪ ۱۰۰‬نوع مولكول خارج می‌شود كه به صورت جداگانه در بخش انتهایی بینی جذب می‌شوند.

پژوهشگران می‌گویند اطلاعات مربوط به این موضوع از سوی شبكه عصبی مغزی كنترل و هدایت می‌شوند و پس از آن از سوی انسان به عنوان بو حس می‌گردد.

به گفته پژوهشگران، تاكنون جزییات پیرامون ساختار این موضوع روشن نشده بود.

پژوهشگران توضیح دادند كه در صنعت مواد غذایی، بوی مواد خوراكی با توجه به ویژگی‌های مولكولی و دیگر ویژگی‌های آن به ‪ ۱۴‬دسته طبقه‌بندی شده‌اند كه برپایه آن نوع بوی هر نوع مواد خوراكی تعریف می‌شود.

پژوهشگران گفتند، آنها در جریان آزمایشات خود بر روی موش صحرایی، رابطه میان سلول‌های عصبی مرتبط با حس بویایی و طبقه بندی‌های بویی انجام گرفته درباره خوراكی‌ها را بررسی كردند.

آنها افزودند، نتیجه این بررسی نشان داد هنگامی كه انواع بوها در جلوی بینی این موش قرار می‌گیرد، سلول‌های عصبی مربوطه در برابر یك نوع طبقه‌بندی بویی و یا تركیبی از چند نوع طبقه‌بندی بویی تحریك شده و واكنش نشان می‌دهند.

پژوهشگران می‌گویند، به نظر می‌رسد اطلاعات مربوط به این واكنش‌ها به بخش دیگری از مغز انتقال داده شده و در آنجا شناسایی می‌شوند.

پژوهشگران ژاپنی امیدوارند،درآینده با ادامه پژوهش‌ها بتوانند به اطلاعات بیشتری در زمینه ساختار حس بویایی دست یابند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha