پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6850

رئیس انجمن علمی بیماریهای دهان ایران گفت: بیماری ایدز می‌تواند علایم اولیه خود را در دهان بروز دهد كه توجه به آنها در تشخیص بموقع این بیماری موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دبیرخانه همایش بیماریهای دهان، آرش منصوریان، افزود: هرچند افراد آلوده به ویروس HIV ممكن است ا‌ز آلودگی خود به این ویروس بی‌اطلاع باشند ولی دوره نهفته این بیماری در بعضی افراد می‌تواند علایم دهانی خاصی داشته باشد.
وی تصریح كرد: علایم این بیماری به صورتهایی از قبیل عفونتهای قارچی با ایجاد خطوط سفید در كناره زبان، آفتهای متعدد، تبخالهای مزمن و طولانی مدت ظهور می‌یابند كه فرد با مشاهده این علایم می‌بایست به متخصص بیماری های دهان مراجعه كند.
منصوریان افزود: پس از ورود ویروس HIV به بدن فرد به تدریج قدرت دفاعی بدن وی ضعیف شده و وی در برابر انواع بیماریها و عفونتها آسیب پذیر می شود.
رئیس سومین همایش انجمن علمی بیماریهای دهان ایران بر ضرورت رعایت نكات بهداشتی توسط دندانپزشكان به هنگام معالجه این قبیل بیماران تأكید كرده، گفت: ضروری است دندانپزشكان همه بیماران ورود به مطب خود را مبتلا به ایدز فرض كرده نكات ایمنی را در مورد آنان رعایت كنند.
وی درموردتكنیكهای جدید رشته بیماریهای دهان اظهار داشت: اخیراً مطالعاتی روی سلولهای بنیادی، امید تازه‌ای را برای درمان بیماری خشكی دهان به وجود آورده است تا با كمك این سلولها بتوان سلولهای غدد بزاق را ساخت.
منصوریان ادامه داد: هم اینك مشكل ترشحی بودن این سلولها توسط متخصصان دانشگاه جان هاپكینز با كشف پروتئینی كه به ترشحی كردن سلول های بنیادی مذكور كمك می كند تا حدی رفع شده است.
وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر مقدمات تحقیقاتی در این زمینه در دانشكده دندانپزشكی علوم پزشكی تهران در حال پایه ریزی است تا بتوان مشكلات بیماران مبتلا به خشكی دهان را با استفاده از سلولهای بنیادی رفع كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha