سلامت نیوز : کاظم ندافی پیش از ظهر امروز در چهارمین جشنواره بهداشت محیط اظهار داشت: در برنامه استراتژی که برای نظام سلامت کشور تعریف کردیم در نظر داریم که در سال ۱۴۰۴ بالاترین سطح سلامت را برای مردم در منطقه داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود 80 هزار مرگ در کشور ما ناشی از عوامل محیطی که در محیط کار و اطراف وجود دارد اتفاق می‌افتد افزود: این آمار 21 درصد از مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده در حالی که متوسط مرگ و میر ناشی از آلودگی محیطی در دنیا 15 تا 30 درصد است.

ندافی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات سنتی را در بخش آب نداریم هر چند مشکلات جدیدی به ویژه آلاینده‌ها در این موضوع وارد شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: پوشش توالت بهداشتی یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که در برخی روستاهای کشور کمتر از 50 درصد پوشش توالت بهداشتی وجود دارد که ما را در رسیدن به اهداف هزاره دچار مشکل می‌کند و متأسفانه برای این امر متولی خاصی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایمنی و بهداشت مواد غذایی اشاره کرد و گفت: اگر چه وزارت بهداشت متولی این امر است اما نظارت با مکانیسم‌های قدیمی کاری دشوار است و باید تجهیزات بیشتر و به روز در اختیار بازرسان قرار گیرد و به خدمت گرفتن IT نیز در این زمینه می‌تواند مفید باشد.

ندافی ایجاد سامانه‌ای برای بازرسی‌ها را مفید عنوان کرد و گفت: از دو سال پیش در حال تهیه سامانه‌ای هستیم که کیفیت آب، وضعیت پرتوها و مواد غذایی و اماکن عمومی در این سامانه در لحظه ثبت می‌شود که می‌توان برای تصمیم‌گیری‌ها از آن استفاده کرد و مداخلات ما را بهبود می‌بخشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی سامانه سنجش اطلاعات پرتو ماورای بنفش و تهیه نقشه ملی گاز رادون خبر داد و گفت: اکثر کشورها در مورد وضعیت گاز رادون نقشه‌هایی را در اختیار دارند که مداخلات لازم را در خصوص آن انجام می‌دهند ولی در کشور ما این امر تاکنون محقق نشده و دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای تهیه نقشه وارد عمل شده است.

تهیه سند ملی راهبردی آب آشامیدنی خبر دیگری بود که ندافی به آن اشاره کرد و گفت: بر مبنای این سند بسته‌هایی را تدوین کردیم و برای تأمین بودجه به مقامات آن را ارسال کرده‌ایم.

وی با انتقاد از اینکه هیچ مطالعه‌ای منسجم و برنامه‌ریزی شده‌ای در مورد بار بیماری‌های محیطی نداریم افزود: دو سال است که می‌خواهیم بار آلودگی هوا بر سلامت مردم را تهیه کنیم ولی آن طور که باید به نتیجه نرسیده‌ایم.

ندافی اذعان داشت: گزارش ملی مواجه با ترکیبات شیمیایی در محیط زیست در برخی کشورها سه دهه سابقه دارد ولی ما نمی‌توانیم متابولیک این مواد در خون، بدن و اثراتی که روی سلامت دارد را بسنجیم و امیدواریم در این زمینه هم وارد شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha