معاون وزیر بهداشت از اجرای طرح انطباق شرعی در بیمارستانها،‌ ایجاد بانك اطلاعات مصدومان،‌ فعال شدن پیامك ندای سلامت،‌ صدور شناسنامه رتبه بیمارستانها و اجرای آیین‌نامه مطب و طب مكمل در سال جاری خبر داد.

موید علویان درگفت و گو با فارس، افزود: در اجلاس معاونان درمان دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور كه امروز و فردا در تهران برگزار می‌شود، علاوه بر مروری بر فعالیتهای انجام شده در حوزه درمان طی دو سال گذشته و تصویب اولویتهای برنامه‌های بهداشتی - درمانی، در مورد موضوعات مختلف تصمیم گیری می‌شود كه اجرای طرح انطباق در بیمارستانهای یكی از این موضوعات است.
وی اضافه كرد: بر اساس طرح انطباق، لباس فرم كادر درمانی با توجه به معیارهای شرعی و سلامت و به منظور آرامش بیماران در مراكز درمانی طی سال جاری تغییر می‌كند و دستورالعملهای لازم برای انطباق بیماران با كادر درمانی برای آرامش بیشتر بیماران تدوین می‌شود.
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: موضوع دیگری كه در این اجلاس در مورد آن تصمیم گیری می‌شود نحوه خرید خدمت بهداشتی- درمانی مراكز دولتی از بیمارستانها و مراكز خصوصی به منظور مشاركت مردم و خیریه ها در ارائه این خدمات و بر مبنای اجرای اصل 44 قانون اساسی است.
وی افزود:‌ اجرای سیستم تریاژ یا اولویت بندی خدمات رسانی به مصدومان و نیازمندان به خدمات فوریتهای پزشكی در اورژانسها و ایجاد بانك اطلاعات بیمارستانها از دیگر موضوعات مورد بحث در این اجلاس است كه امسال اجرایی می‌شود.
وی گفت:‌ طرح دیگری نیز وجود دارد كه به موجب آن از امسال برای اولین بار با راه‌اندازی پیامك یا سیستم پیام كوتاه ندای سلامت امكان ارتباط بیمار با مدیر بیمارستان، رئیس بیمارستان، مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و مسئولان رده بالاتر در وزارت بهداشت فراهم می‌شود.
علویان افزود:‌این طرح برای دسترسی آسان بیماران با مسئولان وزارت بهداشت و ارائه نظر و شكایات آنان است كه در تلاش هستیم در آینده نزدیك برای دسترسی ‌آسانتر مردم یك شماره سه رقمی سراسری را برای خط ندای سلامت اعلام كنیم.
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت:‌ اقدام دیگری كه امسال اجرا می‌شود، صدور شناسنامه ارزشیابی برای همه بیمارستانهای دولتی و خصوصی كشور است كه رتبه و جایگاه بیمارستان را در مقایسه با سایر بیمارستانهای شهر، استان و كشور به عموم نشان می‌دهد.
وی افزود: این اقدام برای اولین بار در كشور انجام می‌شود و در گذشته ارزیابی بیمارستان در مقایسه با سایر مراكز اعلام نمی‌شد، در ارزیابی جدید شاخصهای مهمی از جمله ارجاع نشدن بیمار به مراكز درمانی دیگر در صورت وجود تخت خالی كه یك تخلف بسیار مهم است مورد تاكید است، ضمن اینكه شاخصهای دیگری مانند ویزیت بیمار 24 ساعت بعد از پذیرش، اجرای طرح انطباق شرعی و رعایت تعرفه ها در ارزیابی بیمارستانها مورد نظر قرار می‌گیرد.
علویان گفت:‌ تصویب آیین‌نامه مطبها و طب مكمل نیز از دیگر دستورات كار این اجلاس است، علاوه بر آن شیوه های جدید نظارت و ارزیابی مراكز درمانی و نحوه اداره اورژانسها از دیگر مصوبات اجلاس اخیر معاونان درمانی دانشگاههای علوم پزشكی كشور است.
وی افزود:‌ طی دو سال اخیر با فعالیت دولت نهم تعداد تختهای بیمارستانی كشور از 80 هزار و 158 تخت به 97 هزار و 500 تخت افزایش یافت، ضریب اشغال تختهای بیمارستانی 6 درصد بیشتر شد و علاوه بر آن شاهد افزایش كمی و كیفی تختهای ویژه مانند ICUها و CCU ها در كشور بودیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha