چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰
سلامت نیوز : نتایج تحقیقی كه در سال 1387 و با سرپرستی ژاله شادی‌طلب، جامعه شناس و پژوهشگر و با همكاری 15 مشاور داوطلب از نهادهای غیر دولتی در دادگاه خانواده شهید محلاتی و بر 540 پرونده مهریه انجام شده ،علاوه بر آنكه اعلام می‌كند كه بیش از 80 درصد مراجعان دادگاه‌های خانواده زنان هستند، در مرز این قطعیت نیز قرار می‌گیرد كه علت اصلی مراجعه زنان برای ارائه دادخواست مهریه، رفتار خشن و سوءرفتار مردان بوده است. آمار سازمان ثبت احوال كشور از وضعیت 10 ماهه طلاق و ازدواج در سال 91 نشان می‌دهد كه طی 10 ماهه نخست سال 91، 677 هزار و 381 فقره ازدواج در كشور به ثبت رسیده كه آمار طلاق در همین مدت 108 هزار و 445 فقره بوده است. در واقع طی این مدت در مقابل ثبت هر شش فقره ازدواج، یك حكم طلاق جاری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ وقوع بیش از 108 هزار طلاق طی 10 ماه سال جاری در حالی است كه ژاله شادی طلب، هفته گذشته و در نشست پایانی انجمن حمایت از حقوق كودكان با اشاره به نتایج این تحقیق اعلام كرد كه «قوه قضاییه طی سال‌های گذشته تلاش فراوانی داشته كه زنان - كه بیش از 80 درصد مراجعان دادگاه‌های خانواده را شامل می‌شوند- در فرآیند دادرسی معطل نشوند. بخشنامه‌هایی هم برای رفع اطاله دادرسی صادر شده و شوراهای حل اختلاف در دادگاه‌های خانواده فعال است تا در صورت لزوم میانجیگری ساده‌تری اعمال شود علاوه بر آنكه تمام مراجعان ملزم به همراه داشتن وكیل شده‌اند. در واحد ارشاد و معاضدت قضایی كه نخستین مرحله ورود به دادگاه خانواده و ارائه راهنمایی‌های لازم به مراجعان است هم، كانون وكلا داوطلبانه دفتری ایجاد كرده كه وكلای داوطلب در این دفتر حضور دارند و تلاش تمام واحدهای دادگاه بر صلح و سازش و هدایت مراجعان به انصراف از طلاق است.»

اما با این حال آمار ثبت شده از طلاق در كشور گویای آن است كه تلاش‌های قوه قضاییه هم در این زمینه تاثیر بسزایی نداشته، چنان كه شادی طلب با اشاره به حجم «زیاد» پرونده‌های قضات در دادگاه‌های خانواده و تاكید بر رسوب برخی مشكلات همچون فقدان وحدت رویه در صدور رای طلاق به دلیل ملاحظات قومیتی و اجتماعی در تشریح برخی دلایل طلاق، از ازدواج‌های نسنجیده و پیشرفت‌های ناهمگون نام برده و می‌گوید: «به نظر می‌آید كه دختران و پسران ما برای ازدواج چندان سنجیده و با دقت عمل نمی‌كنند علاوه بر آنكه امروز، دختران جوان ما فرصت ادامه تحصیل دارند و مایل به كسب استقلال اقتصادی هستند در حالی كه مرد خانواده در همان سطح تحصیلی باقی مانده و مایل به اشتغال همسرش نیست و این ناهمگونی پیشرفت‌ها پس از ازدواج، امروز به معضلی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.»وی اذعان دارد كه: «بخشی از مشكلات نیازمند تغییرات قانون و كمك قانونگذار بوده و از پژوهشگران كاری ساخته نیست و اراده ملی لازم است تا قوانین حمایت از خانواده اصلاح شود.»

540 خانواده زیر ذره‌بین

با موافقت رییس وقت دادگاه شهید محلاتی؛ دادگاهی كه 13 منطقه جنوب پایتخت را پوشش می‌دهد، قرار می‌شود كه 540 پرونده مهریه كه از نظر كارشناسان قضا، ساده‌ترین پرونده‌های قضایی است در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد؛ پژوهشگرانی كه سه ماه فرصت دارند تا دلایل مراجعه زنان برای ارائه دادخواست مهریه را بررسی كنند.

میانگین سنی مراجعان: 20 تا 29 سال و حدود 7 درصد بیش از 45 سال

وضعیت محل تولد: 76 درصد زنان و 68 درصد مردان متولد تهران بودند و متولدین استان‌های اردبیل، اصفهان، گیلان، مركزی و آذربایجان شرقی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گرفتند.

وضعیت فرزندان: اغلب زن و شوهرهای تهرانی بدون فرزند بودند و پیش از داشتن فرزند دچار مشكل شده بودند و مهریه، نخستین اهرم زنان بود اما زنان شهرستانی فرزند داشتند و در مجموع 40 درصد زنان فاقد فرزند بودند اما فقط 30 درصد زنان یك فرزند داشتند و 237 زن دارای 432 فرزند بودند.

وضعیت تحصیلات: 44 درصد مردان و زنان تحصیلات یكسان داشتند اما در 84 درصد خانواده‌ها تحصیلات زن بیشتر بود.

وضعیت اشتغال زنان: 87 درصد زنان خانه‌دار و محصل و 13 درصد زنان شاغل و اغلب، آموزگار یا كارگر بودند.

وضعیت اشتغال مردان: 87 درصد مردان شاغل و 13 درصد مردان بیكار بودند. شغل 35 درصد مردان آزاد بود و مردان اغلب نان‌آور خانه بودند چنان‌كه 54 درصد مردان نقش اصلی را در تامین خانواده داشتند.

وضعیت زندگی زنان هنگام مراجعه: 21 درصد زنان تنها زندگی می‌كردند. 27 درصد زنان با شوهر و فرزند زندگی می‌كردند و 65 درصد زنان هم نزد اقوام خود به سر می‌بردند.

وضعیت آشنایی برای ازدواج: 25 درصد از زنان از طریق اقوام و 76 درصد با معرفی دوست و خانواده و با همسر خود آشنا شده بودند.

وضعیت ازدواج زنان: بیش از 93 درصد زنان برای نخستین‌بار ازدواج كرده بودند.

میانگین سن زنان هنگام ازدواج: 85 درصد زنان بالای 24 سال و 3 درصد بالای 14 سال سن داشتند.

وضعیت تاهل هنگام مراجعه: 11 درصد زنان در دوران عقد به سر می‌بردند و عمر زندگی مشترك 44 درصد زنان بین یك تا پنج سال بود.

علت مراجعه زنان: 80 درصد مراجعات به دلیل كتك كاری و خشونت بارز مرد بود و 19 درصد هم به علت سوء رفتار مرد مراجعه كرده بودند.

تصمیم نهایی: 62 درصد زنان پس از مشورت با پژوهشگران تصمیم به مراجعه به دادگاه گرفتند و مشاوره‌ها بی‌فایده بود. 12 درصد زنان پذیرفتند كه به زندگی بازگردند و از درخواست مهریه منصرف شوند. 24 درصد هم پذیرفتند مهلتی به خود و زندگی مشترك‌شان بدهند.

نتایج این تحقیق به پژوهشگران نشان داد كه «زنانی كه صاحب فرزند بودند ترجیح می‌دادند به زندگی‌شان فرصتی برای جبران گذشته و ادامه زندگی مشترك بدهند و جز در موارد معدودی مایل به رفتن به دادگاه و صدور حكم طلاق نبودند. بنابراین می‌توان تعمیم داد كه برای خانواده‌های درگیر بحران، حضور فرزندان عامل پایداری خانواده است و زن و شوهر و غالبا مادر را از تصمیم قطعی برای طلاق منصرف می‌كند در حالی كه نبود فرزند اقدام و تصمیم به طلاق را آسان‌تر می‌كند.»

كودكان طلاق در سه ماهه نخست 91

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد كه 62 درصد زنان بر ارائه دادخواست مهریه خود اصرار داشته و راهی دادگاه شده‌اند. تلقی شادی‌طلب این است كه زنان هیچگاه در ایام خوشی و بهروزی زندگی مشترك به فكر دادخواست مهریه نمی‌افتند و ارائه دادخواست مهریه می‌تواند به معنای پایان زندگی مشترك تعبیر شود. در حالی كه بنا بر نتایج این تحقیق، نیمی از گروه هدف حداقل دارای دو فرزند بوده‌اند، می‌توان این فرض را در نظر گرفت كه بیش از 250 زن كه در این تحقیق مورد سوال قرار گرفته‌اند، پس از طی مراحل قضایی به طلاق و جدایی رسیده باشند. با همین فرض هم می‌توان پیش‌بینی كرد كه بیش از 400 كودك كه گروه هدف غیرمستقیم در این تحقیق بوده‌اند ناچار به پذیرش جدایی پدر و مادر شده‌اند.

در حالی كه بنا بر آمار سازمان ثبت احوال، طی آمار سه ماهه سال 91، بیش از 34 هزار طلاق در كشور ثبت شده و حدود 15 هزار طلاق برای زندگی مشترك با عمر كمتر از پنج سال رخ داده، چنانچه فرض بر این باشد كه در زندگی مشترك بیش از پنج سال فرزندی هم متولد شده، می‌توان این تعبیر را ایجاد كرد كه صرفا در سه ماهه نخست سال 91، حدود 15 هزار زن، مطلقه شده و حداقل، 15 هزار كودك به «فرزندان طلاق» ملقب شده‌اند. آمار سال 90 سازمان بهزیستی كشور نیز حاكی از آن است كه از مجموع بیش از 22 هزار كودك بد سرپرست كه در مراكز بهزیستی نگهداری می‌شوند، بیش از 25 درصد، فرزندان طلاق هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha