وزارت بهداشت برای اجرای كامل توزیع دهانشویه در مدارس و بیمه دندان شماره 6 كودكان نیازمند افزایش 80 برابری بودجه سلامت دندان كودكان است اما اجرای این برنامه‌ها با فراخوان 1500 بهداشتكار دهان از هفته آینده آغاز می‌شود.

محمد مهدی وردی، رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس، افزود: برنامه های مشخص وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان كودكان زیر 12 سال بر اساس تكلیف قانونی، توزیع دهانشویه، آموزش به دانش آموزان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیمه دندان شماره 6 با همكاری سازمان بیمه خدمات درمانی است كه با پركردن این دندان انجام می‌شود.
وی گفت: در زمان حاضر شاخص DMF كه شاخص پوسیدگی دندان است برای كودكان زیر 12 سال كشور ما حدود2 (دقیقاً 96/1) است یعنی تقریبا هر كودك زیر 12 سال ایرانی به طور متوسط دو دندان پوسیده، كشیده شده یا پر كرده دارد كه بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم این شاخص باید حداقل 20 درصد كاهش یابد.
وردی افزود: برای پیشگیری از آسیب دیدگی دندان كودكان از چند سال پیش توزیع دهانشویه در مدارس با همكاری وزارت آموزش و پرورش شروع شده است و البته برای نتیجه گیری بهتر اجرای این طرح اقدامات دیگری نیز باید انجام شود، اول اینكه این مایع باید هفته‌ای یكبار بعد از مسواك زدن استفاده شود.
وی گفت: علاوه بر آن باید با تبلیغات و آموزش مصرف مواد قندی به خصوص بیسكویت و پفك در مدارس و ساعتهایی كه امكان مسواك زدن نیست كاهش یابد و به جای آن مصرف شیر در مدارس افزایش یابد، با همكاری رسانه ها و به خصوص صدا و سیما تبلیغات شكلات، نوشابه و انواع شیرینی ها نیز باید كاهش یابد.
وردی افزود: در مورد توزیع دهانشویه با توجه به سیاست تمركز زدایی دولت، خرید و توزیع دهانشویه ها به دانشگاههای علوم پزشكی واگذار شده است كه باید در مناطقی كه میزان فلوراید آب بین 7/0 تا یك است باید توزیع شود كه برآورد ما این است كه به حدود 5 میلیون تا 5 میلیون و 200 هزار دهانشویه در سال نیازمندی كه خرید این میزان دهانشویه به حدود یك میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد:‌ با توجه به ضوابط موجود چون در زمان حاضر دهانشویه در داخل كشور تولید می‌شود حق خرید دهانشویه خارجی را نداریم به همین علت تامین كل این دهانشویه‌ها از تولیدكنندگان داخلی اكنون یك مسئله است با وجود تلاش می‌كنیم در حد اعتباراتی كه داریم دهانشویه‌های خریداری شده تا پایان فصل پاییز در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی مناطق مورد نظر توزیع شود.
رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت تاكید كرد: هزینه خرید یك بطری دهانشویه بین 200 تا 250 تومان است و اكثر خانواده ها توان خرید یك بطری آن را كه برای یكسال كافی است دارند، پیشنهاد ما این است كه خانواده‌ها خودشان این دهانشویه‌ها را برای كودكانشان خریداری كنند تا باری از دوش دولت كم شود با این حال می‌دانیم كه خانواده‌هایی هستند كه توان خرید یك بطری دهانشویه را در سال ندارند و تامین آن برای این خانواده‌ها وظیفه وزارت بهداشت است.
وی گفت: در زمان حاضر با وجود 70 میلیون جمعیت كشور و حدود 21 هزار دندانپزشك به ازای هر 3500 نفر جمعیت یك دندانپزشك در كشور داریم كه رقم بالایی نیست، اما امیدواریم با افزایش كاردانهای بهداشت دهان در كشور و اقدامات پیشگیرانه نیاز جامعه به خدمات درمانی و دندانپزشكان كاهش یابد.
وی افزود: در زمان حاضر حدود 1500 فارغ التحصیل پرستاری دندانپزشكی در كشور داریم كه هفته آینده فراخوان جذب آنها را برای فعالیت در مدارس در رسانه ها منتشر می‌كنیم، علاوه بر آن برنامه آموزش و تربیت 5 هزار كاردان بهداشت دهان آماده شده كه به موجب آن با همكاری دانشكده های دندانپزشكی سراسر كشور این تعداد نیروی كاردان كه وظیفه پیشگیری دارند وارد عرصه خدمت می‌شوند.
وی اضافه كرد: وزارت بهداشت برنامه‌ای برای استخدام این نیروها ندارد بلكه از خدمات این افراد به صورت خرید خدمت از بخش خصوصی بر مبنای اصل 44 قانون اساسی اقدام می‌شود و البته در كنار این برنامه طرح اتوبوسهای دندانپزشكی وزارت بهداشت نیز در برخی از استانهای كشور برای آموزش بهداشت دهان و دندان به مناطق محروم انجام می شود.
وردی گفت: بر اساس قانون از سال گذشته وزارت بهداشت مكلف شده است با همكاری سازمان بیمه خدمات درمانی دندان شماره 6 همه كودكان زیر 12 سال را بیمه كند و در صورت آسیب دیدگی این دندانهای كودكان، اگر كودك دفترچه بیمه خدمات درمانی را داشته باشد با ارجاع به مراكز تعیین شده به صورت رایگان دندان او پر می شود.
وی افزود: وزارت بهداشت متولی سلامت همه مردم است و نباید فقط افراد تحت پوشش این بیمه از این خدمات استفاده كنند اما اجرای كامل این خدمت به همه كودكان زیر 12 سال بر اساس محاسبات دقیق وزارت بهداشت 100 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد درحالی كه اكنون كل اعتباری كه برای بیمه دندان شماره 6، توزیع دهانشویه و بكارگیری بهداشتكاران دهان و دندان در اختیار وزارت بهداشت است 5/1 میلیارد تومان برای سال جاری است.
وی ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه وزارت بهداشت با سازمان بیمه خدمات درمانی اجرای این طرح از سال گذشته شروع شد اما امیدواریم برای پوشش بیشتر این طرح سایر بیمه ها مانند بیمه تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح نیز این طرح را برای بیمه شدگان خود اجرا كنند.
رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت اضافه كرد: تفاهمنامه‌های دیگری نیز با وزارت رفاه و سازمان بیمه خدمات درمانی در حال پیگیری است كه در صورت امضا نهایی آنها از سال 87 تعداد خدمات دندانپزشكی تحت پوشش بیمه هم از نظر افراد تحت پوشش كه بزرگتر از 12 ساله ها را هم در بر می‌گیرد و هم از نظر تنوع خدمات گسترش چشمگیری خواهد داشت.
وی گفت: در زمان حاضر كودكان زیر 12 سال كشور حدود 15 میلیون نفر برآورد می‌شوند كه باید برای سلامت آنها فعلا حفاظت از دندانهای آنها را اولویت قرار دهیم اما ارائه خدمات مناسب به همه این كودكان نیازمند بودجه 100 میلیارد تومانی در سال است كه فعلاً در اختیار نداریم.در واقع برای ارائه خدمات مطلوب دندانپزشكی به كودكان بودجه این خدمت در وزارت بهداشت باید حدود 80 برابر شود.
وی افزود: با این حال امیدواریم با بیمه دندان شماره 6 كودكان و پر كردن این دندان بتوانیم نسبت شاخص D دندان را نسبت به F تغییر دهیم و گر چه ممكن است تنوانیم شاخص پوسیدگی دندان را كاهش دهیم اما با افزایش شاخص پركردگی از سلامت دندان كودكان كه نسل مولد آینده كشور هستند حفاظت كنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha