پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۴:۱۲
کد خبر: 68530

از دو سال گذشته تاكنون تلاش بر این شده تا بار آلودگی هوا بر سلامت شهروندان تهیه شود ولی هنوز این كار به نتیجه نرسیده است .

مرگ سالانه 80 هزار نفر بر اثر آلودگی محیطی
سلامت نیوز :  مرگ به انحای مختلف سراغ انسان‌ها می‌آید. یكی به علت تصادف می‌میرد و یكی به دلیل سرطان یكی هم بر اثر كهولت سن جان به جان آفرین تسلیم می‌كند اما رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت از مرگ سالانه 80 هزار ایرانی بر اثر آلودگی‌های محیطی خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ داشتن محیط‌زیست سالم از دغدغه‌های تمام انسان هاست در برنامه استراتژی كه برای نظام سلامت كشور در سال 1404 تعریف شده بالاترین سطح سلامت برای مردم در منطقه پیش‌بینی شده است. با این حال سازمان بهداشت جهانی از مرگ 80 هزار ایرانی در اثر عوامل محیط كار و زندگی خبر می‌دهد. این تعداد مرگ و میر 21 درصد مرگ‌و‌میرهای كشور را شامل می‌شود در حالی كه متوسط مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی‌های محیطی در دنیا بین 15 تا 30 درصد است.

آب سالم محور زندگی سالم

گفته می‌شود اگر آب شرب سالم در دسترس همه مردم قرار بگیرد 70 درصد مشكلات نظام سلامت رفع می‌شود. در سال‌های گذشته موضوع آلودگی آب بارها و بارها بر سر زبان‌ها افتاد. آخرین مورد زمانی بود كه مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت آب شرب مناطقی از جنوب تهران را آلوده اعلام كرد و گفت كودكان و زنان باردار این مناطق از آب بسته‌بندی شده بهداشتی برای مصارف روزانه خود استفاده كنند. نیترات بالا عامل اصلی اعلام آلودگی آب در این مناطق عنوان شده بود اما چند روز بعد سازمان آب اعلام كرد كه مشكل نیترات حل شده و آب تمام مناطق تهران برای آشامیدن مشكل ندارد.

این در حالی است كه شهروندان مناطق جنوبی پایتخت همچنان از سالم نبودن آب آشامیدنی گلایه دارند. با وجود تمام نارضایتی‌ها از كیفیت آب اما مسئولان آب و فاضلاب معتقدند املاح و رسوبات آب طبیعی است و مشكلی را متوجه مردم نمی‌كند و كیفیت آب درخصوص پارامترهای شیمیایی از نظر وجود املاح مضر و سایر املاح مفید مرتبا بررسی می‌شود و در حال حاضر میزان املاح و رسوبات آب موجود در مناطق در حد مجاز است.

روز گذشته اما ندافی، رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت از ورود آلاینده‌ها به آب خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته شاهد ورود آلاینده‌ها به آب هستیم كه قرار است سند ملی راهبردی آب اشامیدنی در همین راستا تهیه شود.

این برای نخستین بار دركشورمان است كه درخصوص تهیه سند راهبردی درموضوعی مانند آب در كشورمان صحبت می‌شود این در حالی است كه به گفته كارشناسان آب آلوده عامل بسیاری از بیماری‌هاست اما تاكنون هیچ مطالعه منسجم و برنامه‌ریزی شده‌ای در مورد بار بیماری‌های محیطی در كشورمان انجام نشده است. به گفته ندافی «از دو سال گذشته تاكنون تلاش بر این شده تا بار آلودگی هوا بر سلامت شهروندان تهیه شود ولی هنوز این كار به نتیجه نرسیده است.»

این مطالعات در حالی هنوز بعد از دو سال به نتیجه نرسیده كه سالانه نزدیك به 5 هزار نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند و طرح دوفوریتی كاهش‌آلودگی هوا نیز در صحن مجلس رای نیاورد.

وی با اشاره به موضوع ایمنی و بهداشت موادغذایی می‌گوید: اگر چه وزارت بهداشت متولی این امر است اما نظارت با مكانیسم‌های قدیمی كاری دشوار است و باید تجهیزات بیشتر و به روز در اختیار بازرسان قرار گیرد و به خدمت گرفتن IT نیز در این زمینه می‌تواند مفید باشد. ندافی ایجاد سامانه‌ای برای بازرسی‌ها را مفید عنوان كرد و تصریح می‌كند: از دو سال پیش در حال تهیه سامانه‌ای هستیم كه كیفیت آب، وضعیت پرتوها و موادغذایی و اماكن عمومی در این سامانه در لحظه ثبت می‌شود كه می‌توان برای تصمیم‌گیری‌ها از آن استفاده كرد و مداخلات ما را بهبود می‌بخشد.

عوامل محیطی مسئول بسیاری از بیماری‌هاست

سرپرست وزارت بهداشت نیز با اشاره به این نكته كه عوارض محیطی باعث بروز درصد بالایی از بیماری‌ها می‌شود، می‌گوید: عوامل محیطی در سطح دنیا مسئول درصد قابل‌توجهی از عوارض سوء همچون انواع بیماری‌های عفونی، بعضی از بیماری‌های غیرواگیر همچون سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی است.

به گفته وی بهداشت محیط با شناسایی و كنترل عواملی از محیط كه بر سلامت تاثیرگذار است، مسئولیت خطیری را با توجه به گسترش روزافزون و تنوع آلاینده‌های محیطی در اجرای رسالت خود عهده‌دار است.

طریقت‌منفرد تصریح می‌كند:‌ نظارت بر كیفیت آب آشامیدنی، بهسازی محیط، بهداشت موادغذایی و اماكن عمومی، دفع صحیح پسماند، فضولات حیوانی و فاضلاب، مبارزه با ناقلین و كنترل سموم، بهداشت پرتوها، كنترل آلودگی هوا، بهداشت محیط بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی درمانی، بهداشت مدارس، اقدامات بهداشت محیط در شرایط اضطرار و بحران‌ها، روزآمد نمودن و اجرای دقیق ضوابط و مقررات مربوطه گوشه‌ای از فعالیت‌های بهداشت محیط جهت حفاظت و ارتقای سلامت آحاد جامعه است.

موبایل‌های سرطان‌زا

نزدیك بودن دكل‌های موبایل به محل زندگی افراد موضوع دیگری است كه گفته می‌شود بر سلامت ساكنان شهرها تاثیر می‌گذارد. یك متخصص بهداشت پرتوها در این‌باره می‌گوید: نصب دكل‌های موبایل نزدیك به محل زندگی بر سلامت افراد اثر منفی می‌گذارد و می‌تواند سرطان‌زا باشد، خود دستگاه تلفن موبایل نیز اثرات سرطان‌زایی دارد و باید دور از دسترس اطفال و دور از افراد هنگام خواب باشد.

اشرف‌سادات مصباح تاكید می‌كند: در همه جای دنیا بعد از سیگار، پرتوها مهم‌ترین عامل سرطان هستند و حتی برخی‌ها معتقدند اول پرتوها و بعد سیگار كه البته یك عامل را نمی‌توان به تنهایی در بروز سرطان دخیل دانست زیرا مسائل محیطی مانند استرس و آلاینده‌های دیگر نیز می‌توانند در ابتلا به بیماری‌ها نقش داشته باشند.

وی درباره این موضوع كه چقدر امواج دكل‌های موبایل كه در لابه‌لای ساختمان‌های مسكونی قرار می‌گیرند بر سلامت افراد اثر سوء دارند گفت: این دكل‌ها باید خارج از اماكن مسكونی و با فاصله قرار بگیرد و یكی از مسائلی كه در سرطان‌زایی موثر است فاصله از منبع است و هرچه فاصله كمتر باشد اثر سوء بیشتر است.

وی تاكید می‌كند:‌ استفاده بی‌رویه از موبایل برای سلامت ضرر دارد و دانشمندان روسی طی تحقیقاتی نشان داده‌اند كه امواج موبایل روی مغز تاثیر منفی می‌گذارد. از طرفی هنوز میزان تاثیر امواج موبایل روی اندام‌های مختلف كاملا ثابت نشده اما باید از صحبت در ساعت‌های طولانی با موبایل اجتناب‌ كرد.قرار گرفتن موبایل در جیب روی كلیه و حتی باروری تاثیر سوء دارد و شب‌ها، هنگام خواب نباید موبایل را نزدیك سر قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha