پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۶
کد خبر: 68531

نه احداث 2500 خانه بهداشت روستایی در دوسال گذشته بیماری سالك را از كشور ریشه كن كرد و نه وعده‌های مكرر مسئولان در رویارویی با نیش این پشه كوچك در كشور كارگر افتاد.

خشم سالك بر چهره كودكان ایرانی
سلامت نیوز :  نه احداث 2500 خانه بهداشت روستایی در دوسال گذشته بیماری سالك را از كشور ریشه كن كرد و نه وعده‌های مكرر مسئولان در رویارویی با نیش این پشه كوچك در كشور كارگر افتاد. به این ترتیب هر روز علاوه بر بزرگسالان، كودكان بیشتری قربانی پشه سالك در كشور می‌شوند و تا پایان عمر، چال سفید رنگ ناشی از گزش این پشه را بر بدن خود حفظ می‌كنند. هرچند تا همین چند ماه پیش مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌كردند اجرای برنامه‌ها برای كنترل بیماری سالك، خوب پیش می‌رود اما روز گذشته علیرضا مصداقی نیا معاون پیشین وزارت بهداشت - كه همین چند روز پیش با این سمت خداحافظی كرده است– اعلام كرد كه «امروز سالك معضل بزرگی در كشور است و سالانه 25 تا 28 هزار نفر در كشور به سالك مبتلا می‌شوند.»

همین ارقام است كه ایران را در میان 88 كشور در معرض سالك دنیا، در رده ششم قرار داده است. رقمی كه با همه ارقام اعلام شده طی دوسال گذشته تفاوت دارد و حتی حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت مجلس نیز در گفت‌وگو با تهران امروز از شنیدن آن ابراز تعجب می‌كند. او می‌گوید: «متاسفانه وزارت بهداشتی‌ها هرگاه در جلسات كمیسیون حضور یافتند گفته‌اند همه چیز امن و امان است و برنامه‌ها در حال انجام است.» به نظر می‌رسد آمار اعلام شده با اظهارنظرهای مسئولان محلی همخوانی دارد. طی پنج سال گذشته مواردی از ابتلا به سالك در استان‌های لرستان، اصفهان، ایلام، خراسان، گلستان و فارس دیده شده كه نشان از خطر جدی این حشره موذی كوچك برای ایرانی‌ها دارد.

هنوز فروردین سال گذشته به پایان نرسیده بود كه مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت در سخنانی وجود 18 هزار بیمار مبتلا به سالك در ایران را در شأن نظام اسلامی ندانست و قول داد كه در سال 90 به صورت جدی به آن می‌پردازد. به گفته او گزارش‌هایی از استان‌های فارس، كرمان، اصفهان و گلستان برای مشاهده بیماری سالك رسیده است. بااین همه او در اشاره به آمارهای در دست از مبتلایان به این بیماری گفت: «در سال 88 ، 24 هزار نفر مبتلا داشتیم. اگر چه مبتلایان به این بیماری در سال 89 به 18 هزار نفر كاهش یافته است اما این آمار بسیار بالاست.»

حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گوید: «مسلما اینكه سالانه 28 هزار نفر از هموطنانمان به این بیماری مبتلا شوند كه می‌توان از آن با راهكارهایی مانند یك سمپاشی ساده جلوگیری كرد، در دستور كار كمیسیون بهداشت قرار می‌گیرد و در این باره از وزارت بهداشت سوال خواهیم كرد.» حسن تامینی لیچانی، سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس نیز به تهران امروز می‌گوید: «اگر نتایج تحقیقات نشان دهد كه عامل شیوع سالك در این استان‌ها از منشأ داخلی است و از خارج از مرزها نیامده، كمیته ویژه‌ای برای مبارزه با آن تشكیل می‌شود تا با در اختیار داشتن اعتبار ویژه به برطرف كردن این مشكل بپردازد.» به گفته او طی دهه‌های اخیر موفق به ریشه كن كردن سالك در كشور شده‌ایم اما آمارها نشان می‌دهد كه هر ساله در مناطق كویری ایران 19هزار نفر به سالك مبتلا می‌شوند. ابتلای 21 كارگر كه در پروژه نقش جهان اصفهان فعال بودند پس از مدت‌ها در سال 89، بازهم مشاهده این بیماری انگلی را رسانه‌ای كرد.

در بهار امسال نیز زمزمه‌هایی مبنی بر ابتلای مشهدی‌ها به سالك جان گرفت. آمارهای غیررسمی منتشر شده در این باره نشان می‌دهد كه پشه سالك روزانه 80 نفر را برای تزریق آمپول درمانی سالك به مراكز بهداشت می‌كشاند. سیدامیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد نیز با تایید خبر شیوع سالك در این شهر از كم‌كاری‌ها در حوزه پیشگیری انتقاد می‌كند. او با ابراز نگرانی از اینكه هزینه گزاف این سهل‌انگاری بر دوش مردم است به تهران امروز می‌گوید: «كنترل این بیماری یكسری روش‌های خاص دارد كه اگر همچون گذشته تداوم می‌یافت شاهد شیوع مجدد آن نبودیم.» این نگرانی در میان مردم شهر تاریخی زواره واقع در استان اصفهان نیز وجود دارد چراكه در پاییز امسال شهردار این شهر از به راه افتادن سونامی سالك و توزیع پشه بند در شهر خبر داد.

آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد كه از هر 10 نفر دراین شهر، یك نفر به سالك مبتلا شده است. ایلامی‌ها هم از نیش این پشه در امان نمانده‌اند. دكتر عبدالصاحب شریفی، رئیس شبكه بهداشت و درمان شهرستان دهلران چندی پیش وضع سالك در این شهرستان را «بسیار نگران‌كننده» خواند. به گفته او «مرحله سوم سمپاشی مناطق آلوده كه باید در شهریورماه اتفاق می‌افتاد، به دلیل كمبودهای مالی انجام نشد!» كمبودی كه به گفته شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت مجلس باید به نمایندگان منتقل می‌شد تا برای آن چاره اندیشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha