پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۹
کد خبر: 68539

علایم سرطان دهان اغلب شبیه اختلالات معمولی است.این علایم به راحتی قابل مشاهده و لمس است.

نسبت به لب هایتان حساس باشید

سلامت نیوز : لب ها هنگام لبخند زدن، اخم کردن و یا صحبت کردن حرکت می کند. این عضو از بدن از لایه های بسیار نازک پوست ساخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ پوست لب ها به دلیل نازکی به خشکی، ترک و تغییرات سطحی دیگر مستعد است.تغییر ظاهر لب ها در برخی موارد و به ویژه در افراد سیگاری نشانه ای از مشکلات داخل بدن است. بنابراین به محض مشاهده تغییر وضعیت پوست لب خود با پزشک مشورت کنید.

فیبروما؛ نوعی رشد بی رویه بافت نرم است که در بیشتر موارد خوش خیم است. اغلب فیبروما صورتی و گاهی سفید یا کم رنگ است و در صورت تحریک شدن قرمز یا آبی رنگ به نظر می آید.علت احتمالی آن دندان قروچه و گاز گرفتن لب یا مالیده شدن دندان های مصنوعی است که درست جا نیفتاده باشد. در صورت استفاده از سیگار فیبروما ممکن است از نشانه های سرطان دهان باشد، زخم های سرطانی روی لب اغلب سفت است.

لب های خشک و ترک خورده و پوسته شده؛معمولاً باد، نور خورشید و هوای خشک باعث خشکی لب ها می شود. خشکی و پوسته شدن در برخی موارد به علت کم آبی است. عادت گاز گرفتن لب ها نیز باعث خشکی و التهاب می شود بعضی موارد خشکی لب و سفتی نشانه آسیب آن بر اثر نور خورشید است و می تواند احتمال خطر بروز سرطان پوست را افزایش دهد.

چیلیتیس(cheilitis)؛نوعی عفونت قارچی است که بیشتر در افرادی که دندان مصنوعی دارند، بروز می کند. این قارچ در برخی موارد دردناک است و باعث ترک خوردن، التهاب و حتی چرکی شدن گوشه لب می شود. برای پیش گیری از عفونت از زبان زدن یا کندن پوست لب بپرهیزید.

برفک؛نوعی دیگر از عفونت قارچی است که باعث ایجاد لکه هایی در گوشه لب می شود. این لکه ها قرمز، ملتهب و دردناک است.

لب های متورم یا ملتهب؛وارد شدن ضربه یا تزریق ژل به لب باعث ورم می شود. اما احتمالاً علت های دیگری نیز وجود دارد، از جمله؛ واکنش حساسیت زا بر اثر مصرف موادغذایی، نوشیدنی، دارو، استفاده از رژ لب، لوازم آرایشی دیگر، گزیدگی حشرات.

زخم روی لب ها؛خشکی مزمن دهان در گوشه لب زخم ایجاد می کند.علت خشکی دهان شامل کم آبی بدن و مصرف برخی داروهاست.

(Mucocele)؛در قسمت داخل لب پایین ظاهر می شود و به شکل ورم و به رنگ آبی است. موکوسلی بر اثر آسیبی که به غده بزاق وارد می شود، به وجود می آید.

ویروس هرپس سیمپلکس؛ یکی از دلایل ایجاد زخم در لب است. ویروس از طریق دهان سریع پخش می شود.

سیفیلیس؛ این نوع عفونت نیز با تماس نزدیک سریع پخش می شود و نوعی زخم در دهان ایجاد می کند. این زخم چانسه (chance)نام دارد و قرمز رنگ است.

نکته

تشخیص سرطان دهان

علایم سرطان دهان اغلب شبیه اختلالات معمولی است.این علایم به راحتی قابل مشاهده و لمس است. اگر این تغییرات در عرض ۲ هفته بهبود نیابد باید توسط پزشک معاینه شود.ضایعات لب و دهان در ابتدا کوچک و غیرقابل توجه اما خطرناک است .در ادامه به تعدادی از علایم سرطان دهان اشاره می کنیم.

زخم دهان که به آسانی خون ریزی می کند.

زخم یا لکه های شبیه زگیل روی لب

تغییر رنگ مخاط دهان

گلودرد مداوم

وجود زخم در محل قرار گرفتن دندان

اختلال بلع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha