پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۴
کد خبر: 68540

بیشتر داروخانه‌ها آنچنان شلوغ‌ هستند که جای سوزن انداختن ندارند. مردم نسخه به دست از این داروخانه به آن یکی می‌روند که شاید موفق به یافتن داروهای خود شوند؛ داروهایی که اگر هم پیدا شوند به قیمت آزاد و حتی گران‌تر از روی جلد به فروش می‌رسند. اینگونه است که مصرف دارو روزبه‌روز زیادتر می‌شود و قیمت آن هم سر به فلک می‌کشد.

هزینه سنگین روی دوش حوزه سلامت
سلامت نیوز : در کشور ما رسم است وقتی می‌خواهیم مدیری را ارزشیابی کنیم و به کیفیت اقدامات وی نمره دهیم به آمارها رجوع کنیم. البته این موضوع تنها رسم کشور ما نیست اما مشکلاتی که با آماردهی مخفی می‌مانند نکاتی هستند که در اعلانات رسمی جایی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ مثلا وقتی می‌خواهیم به مدیریت سازمان غذا و دارو – نه‌فقط معاونت مربوطه- نمره دهیم آمارهای مثبت زیادی وجود دارند که بلافاصله شعف مضاعفی در دل هر مدیر بالادستی ایجاد می‌کنند. یعنی ما عادت کرده‌ایم به اقدامات صورت گرفته امتیاز بدهیم و مشکلات را به هزار و یک دلیل حذف کنیم. پس وقتی سوال می‌کنیم چرا قیمت دارو در سه‌ماهه گذشته چندین بار بالا رفته است به قول معروف جواب پرسش از طرف مدیران مربوطه در کوچه پس‌کوچه‌های آمارهای مبهم «پیچانده» می‌شود!

بیشتر داروخانه‌ها آنچنان شلوغ‌ هستند که جای سوزن انداختن ندارند. مردم نسخه به دست از این داروخانه به آن یکی می‌روند که شاید موفق به یافتن داروهای خود شوند؛ داروهایی که اگر هم پیدا شوند به قیمت آزاد و حتی گران‌تر از روی جلد به فروش می‌رسند. اینگونه است که مصرف دارو روزبه‌روز زیادتر می‌شود و قیمت آن هم سر به فلک می‌کشد.
روز گذشته یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تورم حوزه سلامت رقمی بسیار بالاتر از تورم‌های اعلام شده از سوی دولت است، گفت: آمارهای بانک مرکزی مبنی‌بر تورم ۳۹ درصدی در حوزه سلامت غیرواقعی است.

عابد فتاحی، با یادآوری اظهارات مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی درباره تعیین ۲۰ درصدی تعرفه پزشکی در سال آینده، گفت:‌ در تعرفه باید حق بیماران و پزشکان به صورت عادلانه رعایت شود اما در تعرفه‌های کنونی نه حق بیمار و نه حق پرسنل حوزه سلامت رعایت نشده است. فتاحی با اعلام اینکه به‌طور حتم تعرفه پیشنهادی با تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و دولت تطابق ندارد، گفت: افزایش تعرفه پزشکی تنها فشار بر بیماران را تشدید می‌کند.

 وی با تاکید بر اینکه بیمه‌ها و جامعه پزشکی باید وظیفه کاهش فشار ناشی از افزایش تعرفه پزشکی را برعهده داشته باشند، یادآور شد:‌ حق ویزیت پزشکان ما بسیار پایین است، هم‌اکنون میانگین دریافتی پزشکان در کشورهای سطح پایین بالاتر از ۱۰ دلار است اما متاسفانه در کشور ما با تعیین تعرفه ۱۰ دلاری برای پزشکان مخالفت می‌شود، این در حالی است که کشور ما از نظر اعتبارات در سطح خوبی قرار دارد.

 همچنین رئیس انجمن اقتصاد داروی ایران اعلام کرد قیمت داروی سرطان و ام‌اس به ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است. مهدی محمدزاده گفت: قیمت داروی ضدسرطان «هرستپین» که با ارز آزاد هم وارد می‌شود به هر آمپول چهار میلیون تومان رسیده و برای بیماری که باید چهار بار در ماه تزریق کند، ماهانه ۱۶ میلیون تومان هزینه دارد. قیمت برخی داروهای ام‌اس هم به هر دارو ۱۱میلیون تومان رسیده است. وی افزود: مقوله دارو در کشور حساسیت ویژه‌ای دارد و در تمام جوامع از جمله ایران، دارو یکی از کالاهای پر مصرف، اساسی و استراتژیک است. اگرچه ۹۶ درصد داروهای مصرفی مردم در داخل تولید می‌شود اما حدود ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی صنعت داروی کشور از خارج وارد می‌شود.

محمدزاده گفت:‌ ایرادی که هم‌اکنون به سیستم دارویی کشور وارد است این است که یا ارز مرجع دارویی را کم اختصاص می‌دهند یا دیر اختصاص می‌دهند. دارو با کالاهای دیگر فرق می‌کند چون جایگزین ندارد اگر یک ماه یک ماده غذایی وارد نشود و در کشور نباشد مردم شکم خود را با یک غذای دیگر سیر می‌کنند و اتفاقی نمی‌افتد.عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیمار سرطانی باید ماهانه چهار بار آن هم به مدت شش ماه داروی هرستپین را تزریق کند و به این ترتیب باید ماهانه حدود ۱۶ میلیون تومان برای این دارو هزینه کند و قطعا هزینه‌های درمانی دیگری هم دارد و باید تا ۲۰ میلیون تومان در ماه برای درمانش هزینه کند.

 وی ادامه داد: هزینه یک داروی‌ ام‌اس مانند آونکس و تایسبری نیز بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان شده است و واقعا پرداخت این هزینه‌ها در توان بیماران نیست. دولت باید این داروها را با ارز مرجع و آن را هم با یارانه و قیمت حمایت شده در اختیار بیماران قرار دهد زیرا اکثر بیماران حتی توان پرداخت این داروها را با نرخ مرجع نیز ندارند. وی افزود: یک بیمار مبتلا به دیابت به انسولین نیاز دارد و اگر انسولین در بازار نباشد بیمار می‌میرد، شوخی نیست و این وظیفه حاکمیت است که در این زمینه احساس مسوولیت کند و وظیفه خود را انجام دهد.

اگر مشکلاتی در مسیر تهیه مواد اولیه، خرید داروهای تحریمی یا محصولات و فرآورده‌های بهداشتی وجود دارد مدیر مربوطه باید وظیفه خود بداند مردم را در جریان امور قرار داده و ضمن تلاش مضاعف برای حل موضوع به شایعات و جنگ روانی ستون پنجم دشمن در جامعه پایان دهد. لازم است گفته شود مصاحبه با یک سایت یا خبرگزاری کفایت نمی‌کند چراکه رسانه‌های اینترنتی از قدرت تاثیرگذاری کافی در جامعه ایرانی برخوردار نیستند و برای همگانی شدن حل یک معضل، انعکاس آن از صدا و سیما ضروری است.

قیمت یک بسته متفورمین یکی از کارخانجات خارجی در بازار ناصرخسرو از پنج هزار تومان به ۹۰ هزار تومان رسیده است چراکه واردات این دارو به علت واریز نشدن ارز دولتی متوقف شده است. مسوول باید دلسوز مردم باشد خصوصا مسوولی که با بیماران و خانواده‌های دردمند آنها به صورت غیر‌مستقیم سر و کار دارد.

شرکت‌های توزیع دارو در چند سال اخیر با رشدی قارچ گونه و بی‌رویه مواجه شده‌اند. بزرگ شدن مجموعه مدیریتی نیازمند افزایش ناظرین و ایجاد شبکه سراسری برای نظارت و کنترل است. گریزی نیست جز کاهش تعداد بنگاه‌های توزیع و سپردن وظیفه خطیر پخش دارو و فرآورده‌های دارویی به شرکت‌هایی قوی و بزرگ با مدیریتی یکپارچه تا به این وسیله نظارت را افزایش داده تا در مواقع ضرور امکان کنترل بازار و بنگاه‌های بهداشتی – درمانی توسط مدیر سیستم مقدور باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha