پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۲
کد خبر: 68547

عواملی مانند آلودگی هوا و اعتیاد و سیگار می‌تواند در سقط مکرر تأثیر داشته باشد .

سقط مکرر حادثه ای تلخ با دلایل پرشمار
سلامت نیوز : یکی از مشکلات مربوط به نازایی سقط‌های مکرر است. گفته می‌شود در نیمی از خانم‌هایی که دچار این مشکل هستند، علت مشخصی برای آن ذکر نمی‌شود. از طرفی عواملی مانند آلودگی هوا و اعتیاد و سیگار می‌تواند در سقط مکرر تأثیر داشته باشد اما سقط مکرر بیش از مشکلات جسمانی، تبعات روحی به‌دنبال دارد. زیرا احساس شادمانی خانواده‌ای که چشم به راه فرزند بودند، به یکباره تبدیل به یأس می‌شود و این درصورتی است که یکی از عوامل افزایش شانس بارداری و جلوگیری از سقط جنین داشتن روحیه‌ای مناسب و کنترل استرس و تنش است. تحقیقات حاکی از آن است که حدود 15 درصد بارداری‌ها در نیمه اول بارداری سقط می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ دکتر محمود جدی‌تهرانی، متخصص ایمونولوژی می‌گوید: تعاریف مختلفی برای سقط مکرر وجود دارد ولی جامع‌ترین تعریف داشتن حداقل 3 سقط قبل از هفته بیستم بارداری است.وی درباره علت‌های سقط مکرر می‌افزاید: در برخی موارد علت سقط‌های مکرر قابل تشخیص نیست اما عوامل عمده‌ای که در سقط مکرر دخالت دارد شامل عوامل آناتومیکی و ساختار رحم، عوامل ژنتیکی، عوامل هورمونی، عوامل عفونی، عوامل ایمونولوژیکی و سیستم ایمنی و مسائل انعقادی است.

 شایع‌ترین علت سقط مکرر

عوامل زیادی در بروز سقط مکرر نقش دارد تا جایی که برای بررسی علل این مشکل تخصص‌های مرتبط بی‌شماری از مسائل پزشکی تا مسائل روانشناسی و نوع تغذیه بررسی می‌شود.اما شایع ترین علت سقط مکرر اختلال سیستم ایمنی است. در این زمینه مسئول کلینیک مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا، شایع‌ترین علت سقط مکرر در زنان را ناشی از سیستم دفاعی می‌داند و همچنین مسایل ژنتیکی و به‌ویژه مشکلات مربوط به انعقاد خون (ترومبوفیلیا) را از دیگر عوامل شیوع سقط مکرر در زنان ذکر می‌کند.

جدی تهرانی درخصوص مسائل درمانی سقط مکرر با بیان اینکه ابتدا باید نوع بیماری مشخص و سپس درمان مناسب آن انجام شود، اظهار می‌کند: در بررسی جامع علل سقط عوامل مختلفی برای سقط مشاهده می‌شود.

به عنوان مثال خانمی که مشکل انعقادی دارد، داروهای ضدانعقادی برایش تجویز می‌شود و اگر مشکل سیستم ایمنی داشته باشد باید داروهای مناسب آن را مصرف کند، اگر سقط مکرر مربوط به مشکلات هورمونی باشد، باید هورمون‌ها اصلاح شود و چنانچه مشکلات مربوط به ساختار رحم باشد، روش‌های جراحی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 اضطراب و سقط جنین
یکی از عوارض زندگی شتابزده امروزی ایجاد استرس، تنش و اضطراب است اما چنانچه اضطراب کنترل نشود منشأ بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. همچنان که این موضوع به عنوان یکی از عوامل مهم سقط‌های مکرر محسوب می‌شود. جدی‌تهرانی با بیان اینکه درمان سقط‌های مکرر در 80 و 90 درصد موارد نتیجه مثبت دارد، یکی از مهم‌ترین مسایل درمان ناباروری را کاهش استرس ذکر می‌کند و تصریح می‌کند: استرس و تنش تمام عوامل سیستم ایمنی را برهم زده و باعث ایجاد واکنش‌های ناخواسته در رابطه با بارداری می‌شود.

جدی‌تهرانی می‌افزاید: بنابراین نخستین اقدام برای باردار شدن زنان این است که اضطراب درونی خود را خاموش و احساس آرامش را در خود برقرار کنند. برقراری احساس آرامش در 50 درصد موارد کمک به بارداری زنان می‌کند و اهمیت آن تا جایی است که حتی ممکن است بدون هیچ درمانی موفق به بارداری شوند. این متخصص ایمونولوژی همچنین مراجعه به موقع زنان دچار سقط مکرر را بسیار مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: حتی اگر خانمی دوبار زیر هفته بیستم، سقط داشته باشد، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کند زیرا هرچقدر سن بارداری افزایش یابد ریسک سقط بیشتر شده و احتمال تخمک‌گذاری هم کاهش می‌یابد.

بنابراین نباید زمان مناسب از دست برود. مسئول کلینیک مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا درخصوص اینکه آیا سقط‌های مکرر منجر به تولد نوزاد نارس می‌شود، تصریح می‌کند: سقط‌های مکرر مشکلی در زمینه معلولیت ایجاد نمی‌کند مگر اینکه سابقه معلولیت در خانواده‌ها وجود داشته باشد که در این صورت باید بررسی ژنتیکی به‌عمل آید و سپس اقدامات لازم برای بارداری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha