پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۷
کد خبر: 68549
سلامت نیوز : طرح پزشک خانواده که هم اکنون در برخی از استان‌های کشور به‌صورت آزمایشی درحال اجراست  به‌زودی سراسری می‌شود. این طرح که نظام درمانی کشور امید زیادی به اجرای آن دارد تاکنون با چالش‌های متعدد از کمبود بودجه گرفته تا ناهماهنگ بودن بیمه‌های مختلف درمانی روبه‌رو شده است. در مرحله آزمایش مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای از جمله مراجعه مکرر و بدون توجیه بیماران به دلیل هزینه پایین درمان در سطح اول و افزایش خارج از انتظار هزینه‌ها در مقابل مجریان قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ اکنون مجریان به این نتیجه رسیده‌اند که قبل از اجرای قطعی طرح، تدابیری برای رفع این مشکلات اتخاذ کنند.این تدابیر اما ممکن است  هزینه‌هایی را بردوش مردم بگذارد و سهم مردم در پرداخت هزینه‌ها حتی در سطح اول افزایش یابد.با وجود همه اینها سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای هر یکهزار ایرانی در کشور یک پزشک عمومی وجود دارد، می‌گوید: در تلاش هستیم پیشرفته‌ترین برنامه پزشک خانواده را برای هموطنان خود در شهرها و روستاهای کشور به‌طور کامل اجرا کنیم. سرپرست وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: برنامه پزشك خانواده در حال حاضر در برخی از استان‌ها به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود و پس از رفع نواقص در کل کشور تسری پیدا می‌کند.

 افزایش هزینه‌ها
دکتر محمد شریعتی، رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در رابطه با پولی شدن این طرح گفت: بحث پول مطرح نیست بلکه در برخی استان‌ها مانند فارس (یکی از استان‌هایی که برنامه پزشک خانواده در آن اجرایی شده است)، مراجعه بی‌رویه مردم در برخی مناطق به پزشک خانواده وجود دارد. به گفته وی، در کشورهای دیگر که برنامه پزشک خانواده در آنها اجرایی می‌شود، برای جلوگیری از مراجعه بی‌رویه مردم از دو مکانیسم استفاده می‌کنند که یکی از آنها دریافت فرانشیز است. در مکانیسم دیگر، پزشکیار یا پرستاران ابتدا بیمار را ویزیت می‌کنند و درصورت نیاز به او نوبت می‌دهند درغیر این صورت نوبت‌های طولانی برای بیمار منظور می‌کنند.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در مورد دریافت فرانشیز از بیماران در طرح پزشک خانواده گفت: هزینه‌های بالای سلامت بیشتر در بخش بستری و درمان‌های سطح دو و سه است. در سطح یک هزینه‌ها قابل‌توجه نیست. شاید مبلغ فرانشیز در شهرها و استان‌ها متفاوت باشد و در جایی که مردم تمکن مالی بیشتری دارند با جای دیگر تفاوت داشته باشد. رقم فرانشیز برای درمان‌ سطح اول ناچیز است.به عقیده وی اگر ما پزشک خانواده را در عرض 10 سال به‌صورت درست اجرایی کنیم، هنر کرده‌ایم. اجرای طرح پزشک خانواده با مشکلات زیادی روبه‌رو است که در طرح‌های آزمایشی می‌توان کم‌کم به ظرافت‌های آن پی برد. اما قدر مسلم تا زمانی که پرونده الکترونیک سلامت افراد تهیه و به آن استناد  نشود، اعتبارهای لازم برای پرداخت‌های حقوق پزشکان خانواده تأمین نشود و از همه مهم‌تر فرهنگ مراجعه به پزشک رایگان یا با فرانشیز کم به مردم آموزش داده نشود نمی‌توان انتظار داشت چرخ‌های این طرح به غلتک افتاده و نظام سلامت بهبود یابد.

همه این چالش‌ها درحالی است که پزشک خانواده اهدافی  چون افزایش دسترسی مردم روستا به خدمات بهداشتی درمانی در شبانه روز، کاهش مهاجرت روستاییان به شهر، به‌کارگیری قشر تحصیلکرده و اشتغالزایی، بالا بردن شاخص‌های بهداشتی با تحت پوشش قرار دادن کامل مردم و تقویت سیستم ارجاع و پیشگیری از درمان‌های غیرضروری در سطوح بالاتر، همچنین کاهش هزینه‌های درمانی، تردد و سرگردانی روستاییان در مراکز درمانی متعدد شهری را پیش‌رودارد.

خدمات رفتاری و آموزشی درطرح پزشک خانواده
رئیس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت از ادغام بسته خدمتی ویژه جوانان و نوجوانان شامل مجموعه‌ای از خدمات و سرویس‌های رفتاری، آموزش‌ها، سنجش‌ها و... در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع خبر داد.  دکتر گلایل اردلان با اشاره به غربالگری‌ها و معاینات انجام شده در کودکان بدو ورود به مدرسه و همچنین غربالگری‌ها در سنین مدرسه، گفت: بر اساس این غربالگری‌ها بیشترین مشکل سنین مدرسه به ترتیب مربوط به اضافه‌وزن و چاقی، بینایی، رفتاری، اختلالات قامتی و شنوایی است.

وی ادامه داد: پس از شناسایی کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلالات، به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند. درصورتی که کودک مربوطه نیازمند خدمات حمایتی باشد به سازمان بهزیستی یا کمیته امداد ارجاع می‌شود. اما اغلب این کودکان از دفترچه بیمه برخوردارند و درنتیجه برای دریافت خدمات کمتر با مشکل مواجه می‌شوند.
رئیس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت تأکید کرد: اقدامات مربوط به این کودکان شناسایی شده توسط مراقبان سلامت پیگیری می‌شود و به این ترتیب فرد شناسایی شده، رها نمی‌شود.  وی از ادغام بسته خدمتی شامل مجموعه‌ای از خدمات و سرویس‌های رفتاری، آموزش‌ها، سنجش‌ها و... در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع خبر داد و گفت: این بسته خدمتی برای افراد پزشک و غیرپزشک برنامه پزشک خانواده درنظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha