جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۱
کد خبر: 68555
سلامت نیوز:‌ زمانی که شما مواد غذایی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی میل می‌کنید بدن خود را برای هجوم کالری‌ها آماده می‌کند. اما زمانی طعم شیرین با کالری همراه نیست بدن دچار گیجی و آشفتگی می‌شود.

نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی کمکی به کاهش وزن نمی‌کند. پس ادعاها و تبلیغات نادرستی که در این زمینه می‌شود را باور نکنید. اگر می‌خواهید بیشتر با این شیرین‌کننده‌ها و همچنین نتایج این پژوهش آشنا شوید مطالعه‌ی ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

باید بدانید که بدن نمی‌تواند بین شیرین‌کننده‌های مصنوعی و قند تفاوتی قائل شود و برای همین استفاده از شیرین‌کننده‌های ضعیف یا بدون کالری کمکی به لاغری و کاهش وزن نمی‌کند. این پژوهش نتایج زحمات یک پروفسور هم‌وطن به نام پروفسور ثریا شیرازی است که در دانشگاه لیورپول انجام شده است.
 

به گفته‌ی پروفسور شیرازی، عصب‌های دریافت کننده‌ی طعم شیرین که در سلول‌های چشایی قرار دارند این امکان را به انسان و همچنین حیوانات می‌دهند که در دستگاه روده‌ای طعم شیرین را تشخیص دهد. شیرین‌کننده‌های مصنوعی عملکردی مانند قند دارند. یعنی به همان شیوه حسگرها و گیرنده‌های دستگاه روده ای را فعال می‌کنند؛ و از آنجایی که این شیرین‌کننده‌ها حسگرها را فعال می‌کنند بدن نیز بیشتر به سمت جذب گلوکز یا همان قندهای مصرف شده از طریق مواد غذایی می‌رود.
 
پروفسور ثریا شیرازی تاکید می‌کند به نظر نمی‌رسد شیرین‌کننده‌های مصنوعی به افرادی که قصد لاغری دارند کمک کند. برای همین افرادی که می‌خواهند لاغر شوند نباید به این راحتی‌ها به این شیرین‌کننده‌ها اعتماد کنند. در واقع نتایج بررسی‌های پروفسور شیرازی مهر تأییدی است روی نتایج پژوهشی که پیش از این در سال 2008 منتشر شده است. در این پژوهش نیز محققان آمریکایی مطرح کرده بودند که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی روند لاغری را برای افراد سخت‌تر و مشکل‌تر می‌کند. به عقیده‌ی این افراد کنترل مواد غذایی و رعایت اعتدال در مصرف آن‌ها کمک بیشتری به کاهش وزن دارد.

باید بدانید که بدن نمی‌تواند بین شیرین‌کننده‌های مصنوعی و قند تفاوتی قائل شود و برای همین استفاده از شیرین‌کننده‌های ضعیف یا بدون کالری کمکی به لاغری و کاهش وزن نمی‌کند.

محققان آمریکایی روی موش‌هایی که با ماست به اصطلاح کم کالری و همچنین موش‌هایی که با ماست حاوی قند معمولی تغذیه شده بودند بررسی‌هایی انجام دادند. آن‌ها مشاهده کردند موش‌هایی که ماست حاوی همین شیرین‌کننده‌های مصنوعی و به اصطلاح کم کالری مصرف کرده‌اند وزن بیشتر و چربی بیشتری عایدشان شده است. در حالی که این مسئله در مورد موش‌های گروه دوم که با ماست معمولی تغذیه شده‌اند دیده نشده است. به عقیده‌ی این محققان وقتی بدن، این مواد غذایی شیرین را دریافت می‌کند اختلالی در قدرت طبیعی خود برای حساب و کتاب کردن کالری‌های دریافتی رو به رو می‌شود. زمانی که شما مواد غذایی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی میل می‌کنید بدن خود را برای هجوم کالری‌ها آماده می‌کند. اما زمانی طعم شیرین با کالری همراه نیست بدن دچار گیجی و آشفتگی می‌شود. در این صورت حساب و کتاب کار از دستش در می‌رود و تلاش فرد برای کاهش وزن بی نتیجه می‌ماند. برای اینکه برای بدن فرقی نمی‌کند قند دریافت کند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی. چون دچار اشتباه می‌شود و با هر دو این مواد غذایی یکسان رفتار می‌کند.

باید بدانید همه‌ی محققان بر این عقیده‌اند که بعضی از این خوراکی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند باعث افزایش وزن بدن و مشکلات چاقی شود. اگر به دنبال یک شیرین کننده‌ی طبیعی و بدون کالری می‌گردید باید بدانید گیاه استویا گزینه‌ی مناسبی است. اگر در مورد این شیرین کننده‌ی طبیعی اطلاعاتی ندارید این نوید را به شما می‌دهیم که در چند روز آینده مطلب مفصلی در مورد این گیاه و خواص آن ارائه خواهد شد.

منبع:‌تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha