جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۳
کد خبر: 68560

در همه رده‌های سنی، برای جذب کلسیم، ویتامین D و برای جذب ویتامین D،کلسیم مورد نیاز است. دریافت میزان کافی این دو، به ویژه در دهه سوم که بدن در حال ذخیره کلسیم است، نکته بسیار مهمی است. از سن 30سالگی به بعد، توده استخوانی کاهش می‌یابد.

ویتامین شناسی زنانه
سلامت نیوز:‌ در همه رده‌های سنی، برای جذب کلسیم، ویتامین D و برای جذب ویتامین D،کلسیم مورد نیاز است. دریافت میزان کافی این دو، به ویژه در دهه سوم که بدن در حال ذخیره کلسیم است، نکته بسیار مهمی است. از سن 30سالگی به بعد، توده استخوانی کاهش می‌یابد.

«بازم روم نشد «نه» بگم و این همه کپسول و شربت نخرم، تازه چند تا ماسک مو و صورت هم بهم داد و گفت تا جوونی باید از این مکمل‌ها بخوری و از این ماسک‌ها استفاده کنی تا پس فردا که پا به سن گذاشتی، دچار هزار و یک مشکل نشی و صورتت خط‌خطی نشه.»  این بار هم دوستم از روی رودربایستی وقتی برای خرید یک کرم معمولی بیرون رفته بود با یک کیسه دارو برگشت.
 

خیلی از کپسول‌ها اصلا مناسب سنش نبودند، مصرف بعضی از شربت‌های تقویت‌کننده هم ضرورتی نداشت چون باعث افزایش اشتها می‌شد و او را دچار اضافه‌وزن می‌کرد. اما از آنجا که دوستم، هم خجالتی بود و هم حساس که مبادا دچار کمبود ویتامین شود بارها این اشتباه را مرتکب شده بود.

 
اشتباه او بهانه‌ای شد برای پرونده «ویتامین‌ها»‌. این پرونده با نگاهی به آخرین یافته‌های «مرکز بین‌المللی سلامت زنان آمریکا» تهیه شده است.

 
اسید‌فولیک و خانواده B

نخستین تاثیر مصرف همزمان اسیدفولیک و ویتامین‌های خانواده B، تاثیر آن روی «سیستم‌عصبی» است.
Bها : دریافت میزان کافی ویتامین B به طور مستقیم روی میزان فراگیری مغز اثر گذاشته و بین عملکرد مغز و ‌اندام‌ها هماهنگی برقرار می‌کند. ویتامین‌های خانواده B نیاز بدن به انرژی را نیز تامین می‌کنند.
منابع: مکمل B کمپلکس، مکمل‌های ویتامین B به ویژه ویتامین B1، انواع غلات و نان سبوسدار
اسیدفولیک یا فولات: این ویتامین که به اسم B9 هم آن را می‌شناسیم، برای همه دختران به ویژه آنهایی که ازدواج کرده‌اند، ضروری است. اگر تصمیم به بارداری در دهه سوم زندگی‌تان داشته باشید، مصرف آن ضروری است. کمبود دریافت این ویتامین یکی از علت‌های نازایی در زنان است. افزایش اشتها، کنترل و نظم عادت ماهانه و کنترل فشارخون از دیگر ویژگی‌های این ویتامین است. میزان نیاز روزانه به این ویتامین 400 میکروگرم است.
منابع: کپسول اسیدفولیک، انواع کاهو، انواع کلم، مارچوبه، بامیه، شیر، قارچ، خرما، زرده تخم‌مرغ، موز، لوبیا چیتی و ماهی تن.


آهن و ویتامین C

این دو نیز باید با هم مصرف شوند. به این دلیل که مصرف همزمان آنها باعث جذب مناسب هر دو می‌شود.
آهن: این عنصر برای اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و اندام‌ها و دفع CO2 از آنها ضروری است. آهن برای تشکیل «هموگلوبین» لازم است. بدون آهن، بدن دچار کم‌خونی می‌شود.
منابع: اسفناج، کاکائو، انواع نخودها، تخم‌مرغ، برنج قهوه‌ای، انواع انگور، گوشت قرمز بدون چربی، غذاهای دریایی و ماکیان
ویتامین  C: این ویتامین نوعی آنتی‌اکسیدان است و بدن را در مقابل  خطر «رادیکال‌های آزاد»، عامل اصلی ایجاد سرطان محافظت می‌کند. از طرفی این ویتامین باعث جذب آهن، استحکام و حفظ سلامت لثه‌ها، حفاظت پوست در مقابل اشعه فرابنفش خورشید و هضم و جذب بهتر غذا می‌شود. میزان نیاز روزانه به این ویتامین برابر 75 میلی‌گرم است.
منابع: انواع مرکبات مانند لیموشیرین و..، توت‌فرنگی، گوجه‌سبز، انواع فلفل‌ها، سبزی‌های تازه، کلم، کاهو و جعفری. هر چه میوه‌ترش‌تر باشد، میزان ویتامین C آن بیشتر است.

 
کلسیم و ویتامین D

در همه رده‌های سنی، برای جذب کلسیم، ویتامین D و برای جذب ویتامین D،کلسیم مورد نیاز است. دریافت میزان کافی این دو، به ویژه در دهه سوم که بدن در حال ذخیره کلسیم است، نکته بسیار مهمی است. از سن 30سالگی به بعد، توده استخوانی کاهش می‌یابد.
کلسیم: این عنصر معدنی به طور خاص روی ذخیره‌سازی، حفظ استحکام و شکل‌دهی به  ساختار اسکلت استخوانی، مو، ناخن و دندان‌ها اثر دارد. اصلی‌تری دوره ذخیره‌سازی کلسیم در دهه سوم است و پس از آن بدن از این ذخیره استفاده می‌کند.نیاز روزانه بین 1200 تا 1300 میلی‌گرم است.
منابع: مکمل‌های حاوی کلسیم، انواع لبنیات به ویژه شیر و پنیر، انواع کلم، انواع سیب و موز
ویتامین D: این ویتامین به طور مستقیم روی جذب و ذخیره‌سازی دو عنصر «فسفر» و «کلسیم» اثر دارد.
منابع: مکمل‌های ویتامین D، روزانه بین 10 تا 20 دقیقه پیاده‌روی در نورآفتاب، شیر و ماهی به ویژه انواع چرب آن.
 

ویتامین A

این ویتامین ویژه دهه چهارم زندگی‌تان است. از این سن یکی از نیازهای ویژه چشم، دریافت میزان کافی ویتامین A است. دریافت کافی این ویتامین باعث جلوگیری از ابتلا به «پیرچشمی» ناشی از مطالعه و استفاده بیش از حد از چشم در دهه‌های بعدی می‌شود. در واقع در این دوره باید از عدسی چشم به خوبی محافظت کرد.

در این دهه سنی نیاز روزانه به ویتامین A برابر با 700 میکروگرم در روز است. در زنان باردار این مقدار برابر با 770 میکروگرم است و درصورتی که به فرزندتان شیر می‌دهید این مقدار به 1300 میکروگرم می‌رسد.
در این دوره باید به فکر سلامت پوست بود. یکی از راهکارها، دریافت میزان کافی ویتامین A از طریق مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین است. استفاده از مکمل‌های حاوی این ویتامین نیز به صورت کنترل شده لازم است.
منابع: هویج، انواع سیب زمینی شیرین، اسفناج، طالبی، هندوانه و مکمل‌های حاوی ویتامین A.
منبع:‌همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha