پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6858

ستون فقرات یا استخوان پشت ، شامل استخوان های گردن و پشت است که محور طولی پشتیبان بدن را می سازد. این ستون محل اتصال سر ، شانه ها و لگن نیز هست.

ستون فقرات ، جایگاه و محل حمایت طناب عصبی نخاع است.
تعداد زیادی از اعصاب اصلی در اطراف طناب نخاعی و بین استخوان های ستون فقرات عبور می کنند. ستون فقرات از 33استخوان که مهره نام دارند ، تشکیل می شود. این مهره ها توسط رباطها به هم وصل و توسط صفحات غضروف از هم جدا می شوند ، ساختار ستون فقرات به ما توانایی خم شدن ، راست شدن و تا حدودی گردش و خم شدن به اطراف را می دهد ، اما به میزان زیادی از راست شدن بیش از حد بدن جلوگیری می کند.

صدمات ناشی از ضربه بر ستون مهره ها

مهارت برای تشخیص شدت آسیب هایی که در فعالیت های ورزشی بر ستون فقرات وارد می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
صدمات وارد بر ستون فقرات دارای علائمی است که بلافاصله قابل تشخیص می باشند ، علائم آسیب های ستون فقرات به قرار زیر است :
1- ممکن است در یک طرف و یا هر دو طرف ستون فقرات اسپاسم ایجاد شود. اگر اسپاسم در یک طرف ستون فقرات ایجاد شود، ورزشکار بدن خود را به همان طرف خم می کند.
2- وجود یک نقطه حساس در موضع صدمه دیده.
3- ایجاد درد موضعی و یا انتشار درد در ناحیه پایین کمر، اگر فعالیت ورزشی ادامه یابد درد مزبور تشدید می شود (در طول عصب سیاتیک). درد ممکن است بطرف یک یا هر دو پا انتشار یابد.
4- بدلیل درد و اسپاسم ، در پایین کمر حرکت محدود می شود. علاوه بر علائم فوق که مشخص کننده صدمات پایین کمر بودند ، از آزمایشاتی نیز می توان استفاده کرد.

آزمایش در حال ایستاده

ورزشکاری که مبتلا به صدمه پایین کمر است ، هنگامی که بر روی دو پا می ایستد علائمی در او آشکار می شود. او ممکن است از ضعف ساقها و درد پایین کمر شکایت داشته باشد یا ناحیه پایین ستون فقرات از تحرک کافی برخوردار نباشد.

آزمایشات نشسته

1- ورزشکار روی یک صندلی در انتهای آن می نشیند و کف پاها را بر روی زمین قرار می دهد سپس بالاتنه را به طرف جلو خم کرده و سعی در لمس کردن پاشنه های پای خود توسط انگشتان دست می نماید. اگر در ناحیه پایین کمر اسپرین اتفاق افتاده باشد ، ورزشکار به هنگام خم کردن بالاتنه بطرف جلو احساس درد خواهد کرد. اگر دیسک بین مهره صدمه دیده باشد ، خم کردن بالاتنه بطرف جلو غیرممکن خواهد بود.
2- همانند حالت قبل ، ورزشکار بر روی یک صندلی در انتهای آن می نشیند و پاها را بر روی زمین قرار می دهد. در چنین حالتی سعی در به چرخش درآوردن ستون فقرات در یک جهت و آنگاه در جهت دیگر می نماید (دو پا باید ثابت باشد). اگر صدمه ای در پایین ستون مهره ها وجود داشته باشد، در آن ناحیه احساس درد خواهد شد.
3- ورزشکار به نحوی روی میز به پشت دراز می کشد که هر دو ساق در انتهای دیگر میز آویزان شود. در این حالت ورزشکار به آرامی مفصل لگن مربوط به ناحیه ای که صدمه خورده است را به روی شکم خم می کند ، اگر قسمت پایین ستون مهره ها دچار صدمه شده باشد ، هنگام خم کردن مفصل لگن ، در پایین ستون مهره ها درد احساس خواهد شد.


محبوبه افشاری منش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha