جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 68580
سلامت نیوز: اغلب کیست‌های پستان نباید دستکاری شوند. این کیست‌ها 2 نوع ساده و کمپلکس دارند. کیست‌های ساده، دیواره صافی دارند و داخل آنها مایع زلالی وجود دارد...

بیشتر خانم‌ها دچار این نوع کیست می‌شوند که بی‌خطر است و بیمار فقط باید تحت‌نظر باشد. کیست کمپلکس ممکن است دیواره ضخیمی داشته و توپر یا چندحفره‌ای باشد. با توجه به نظر جراح یا رادیولوژیست، گاهی از این کیست‌ها نمونه‌برداری انجام می‌شود. نمونه‌برداری می‌تواند باز (جراحی) یا با سوزن‌های ضخیم باشد.

کیست‌هایی که بیش از 2 بار تخلیه و به فاصله کوتاهی عود کرده‌اند، معمولا نیاز به جراحی دارند. البته این موارد بسیار اندک است. خوشبختانه کیست‌ها زمینه‌ساز سرطان نیستند و این تصور که جراحی ضایعه های پستانی ممکن است در آینده به بدخیمی و سرطان پستان منجر شود، اشتباه است.

برداشتن توده‌های پستانی در سنین پایین به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر فردی کمتر از 25 سال سن داشته باشد و سابقه خانوادگی نداشته باشد، سونوگرافی و معاینه، خوش‌خیم?بودن توده را نشان دهد، فقط تحت نظر گرفته می‌شود ولی در خانم‌های بالاتر از 30 سال که سابقه خانوادگی داشته باشند، از توده نمونه‌‌برداری می‌شود؛ اگر خوش‌خیم باشد بیمار تحت‌نظرگرفته می‌شود و اگر توده خوش‌خیم در حال رشد باشد، حتما باید خارج شود. من سوابق پزشکی خانم فرزانه را ندیده‌ام ولی احتمالا پزشک معالج به چیزی مشکوک شده که توده را خارج کرده و خوشبختانه این اقدام به موقع هم بوده است. همه تومورهای پستانی از نظر گیرنده‌های استروژن و پروژسترون بررسی می‌شوند و توده این خانم هورمونی گزارش شده. اگر تومور گیرنده هورمونی داشته باشد، لازم است بیمار 5 سال بعد از خارج کردن تومور، دارو مصرف کند تا جلوی عود مجدد در همان پستان یا پستان دیگر گرفته شود. فقط در 25 درصد موارد، بیماران سابقه خانوادگی دارند بنابراین خیلی از افراد اولین نفری هستند که در خانواده به این بیماری مبتلا می‌شوند. برای آگاهی از این مساله نیز لازم است با یک متخصص ژنتیک مشورت شود.
منبع: هفته نامه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha