سلامت نیوز: رییس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به برخی اظهارنظرها مبنی بر کوتاه قد شدن کودکان ایرانی، گفت: از نظر استانداردهای تغذیه‌ای، کوتاه قد شدن بچه‌های ایرانی را قبول ندارم.

دکتر گلایل اردلان رییس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مباحث مطرح شده مبنی بر کوتاه شدن قد کودکان ایرانی، گفت: والدین به متخصصان اطفال مراجعه و عنوان می‌کنند که قد فرزندشان کوتاه است و فرزندشان را با همسال خود در همسایه‌ها مقایسه می‌کنند نه با استانداردهای رشدی آن کودک. در نتیجه این والدین تصور می‌کنند باید دارو دریافت کنند تا فرزندشان بلند قد شود.

وی افزود: این درحالی است که از نظر استانداردهای تغذیه‌ای آمار کوتاه قد شدن بچه‌های ایرانی را قبول ندارم و چنین موضوعی در کشور نداریم؛ هر چند ممکن است در یک استان خاص مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد، اما موضوع قابل تعمیم به کشور نیست.

اردلان همچنین درباره سن بلوغ دختران و پسران کشور و ادعاهای مطرح شده مبنی بر کاهش سن بلوغ گفت: در این زمینه عمده تحقیقات بر روی دختران بوده و تحقیق مدون و ویژه‌ای بر روی پسران کشور صورت نگرفته و اگر هم تحقیقی بوده، منطقه‌ای بوده است.

وی با استناد به نتایج تحقیقات انجام شده گفت: در دختران به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی و اضافه وزن، سن بلوغ حدود یک سال کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha