سلامت نیوز: یک روانپزشک گفت: نیمی از سالمندان با سنین 80 تا 85 سال به بالا با درجات مختلفی از آلزایمر روبرو هستند.

دکتر فائزه تاتاری در گفت‌وگو با ایسنا، سالمندی را مرحله ای مهم از زندگی عنوان و خاطر نشان کرد: سالمندی بیماری نیست، بلکه مرحله ای از زندگی است که مسائل خاص خود را دارد و در صورت برنامه ریزی و کنترل مناسب می تواند به دوره رضایتمندی برای زندگی فرد تبدیل شود.

وی گفت: سالمندان با مشکلات جسمانی و روانی زیادی مواجهند که عملکرد، توانایی ها و بقای آنها را به مخاطره می اندازد و این مساله لزوم توجه هرچه بیشتر به وضعیت سالمندان را نشان می دهد.

تاتاری در ادامه با بیان اینکه در شرایط کنونی در کشور ما از هر 10 نفر یک نفر سالمند بالای 65 سال است، اذعان داشت: جمعیت بالای 65 سال در کشور ما هشت تا 10 درصد جمعیت را تشکیل می دهد که این رقم در کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا 28 درصد می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، علت اصلی بالا بودن آمار سالمندان در کشورهای توسعه یافته را بالا بودن سطح اقدامات بهداشتی، معیشتی و ... عنوان کرد.

تاتاری شایع ترین نوع زوال عقل در سنین بالای 65 سال را آلزایمر عنوان و ابراز داشت: در بیماری آلزایمر در قسمت های مختلف سلول های مغز تغییراتی رخ می دهد که سبب تخریب سلولهای مغز و نازک شدن قشر خاکستری آن می شود و همین مساله عملکردهای مرتبط با مغز را به شدت پایین می آورد.

به گفته این روانپزشک، نیمی از سالمندان با سنین 80 تا 85 سال به بالا با درجات مختلفی از آلزایمر روبرو هستند.

تاتاری سپس در خصوص علائم ابتلا به آلزایمر سخن گفت و کم شدن توانایی های فرد، نشناختن اعضای خانواده، مشکلات حافظه و تغییرات خلق و خو را از جمله علائم ابتلا به آلزایمر برشمرد.

به گفته وی، کاهش تمرکز، کاهش میزان یادگیری، فراموش کردن اسامی نزدیکان، فراموش کردن کارهای روتین زندگی و ... از جمله دیگر علائم ابتلا به آلزایمر است.

وی، فراموش کردن فعالیتهای معمولی نظیر تلفن زدن، لباس پوشیدن و ... را از جمله مشکلات این بیماران عنوان و تاکید کرد: عدم توانایی کنترل زمان و تاریخ از دیگر مشکلات این بیماران است.

تاتاری اضطراب و گوشه گیری را نیز از جمله مشکلات سالمندانی عنوان کرد که مبتلا به درجاتی از آلزایمر هستند.

به گفته این روانپزشک افراد مبتلا به آلزایمر توان اداره زندگی خود به طور مستقل را ندارند و نیاز شدید به مراقبت دارند.

به گفته تاتاری، در موارد حاد آلزایمر فرد پس از خروج از منزل توان برگشت را ندارد و نیازمند مراقبت های شدید است.

تاتاری با بیان اینکه فراموشی های مقطعی را نمی توان به حساب آلزایمر گذاشت، تاکید کرد: این گونه فراموشی ها که معمولا در پی کاهش تمرکز رخ می دهند، ربطی به آلزایمر ندارند.

وی در ادامه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر افسردگی به علت از دست دادن عزیزان، از دست دادن موقعیت اجتماعی، بازنشستگی و ... را نیز در سالمندان شایع عنوان کرد.

تاتاری در پایان انجام مراقبت های ماهیانه نظیر تست‌های قند خون، فشار خون، تست‌های سنجش وضعیت روانی، تست های کبدی، کلیوی و ... را در سالمندان ضروری عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha