سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید راه حلی منطقی پیدا کرد که تعرفه‌ها متناسب با توانایی سازمان‌های بیمه‌گر افزایش یابد.

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از تعرفه‌های بخش سلامت در سال 92 گفت: باید تعرفه‌ها به نحوی تنظیم شود که هم به بخش سلامت فشاری وارد نشود و هم سازمان‌های بیمه‌گر توان پرداخت داشته باشند.

وی با بیان اینکه که افزایش تعرفه‌ها بدون توجه به میزان توانایی سازمان‌های بیمه‌گر مطلوب نیست، خاطر نشان کرد: این مساله سبب می‌شود تا از یک طرف میزان پرداخت هزینه‌ها توسط بیماران افزایش یابد و از سوی دیگر سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت تعهدشان ناتوان شوند.

این عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس افزود: در رابطه با تعرفه‌ها در شرایط فعلی سازمان‌های بیمه‌گر برای چند ماهی به بیمارستانها و مراکز درمانی بدهکارند، بنابراین افزایش تعرفه‌ها بدون افزایش توانایی سازمان‌های بیمه‌گر تنها سبب ناتوان این سازمانها در پرداخت و عمل به تعهداشان و افزاش پرداخت هزینه‌ها از سوی بیماران می‌شود.

مره‌صدق در ادامه اظهار کرد: بنابراین با توجه به این که سازمانهای بیمه‌گر قدرت تولید پول ندارند، باید بودجه آنها یا از طریق دستمزدی که از پرسنل دریافت می‌کنند یا از سرمایه‌گذاری شرکتهای بیمه تامین شود.

وی تاکید کرد: در نتیجه افزایش تعرفه‌ها بدون توجه به توان سازمانهای بیمه‌گر میزان تعهدات پرداخت نشده بیمار به مراکز درمانی را افزایش می‌دهد،‌همچنین عدم بالا بردن تعرفه‌ها، فرآیندهایی مثل زیرمیزی و اخذ وجوه غیرقانونی را نیز می‌تواند افزایش دهد که نهایتا فشار بر مردم و بیماران بیش‌تر می‌شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ابزار عقیده کرد: اگر هر کدام از این‌ها به تنهایی افزایش پیدا کند با توجه به وضعیت مالی فعلی سازمانهای بیمه‌گر اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با این اعتقاد که بیش‌ترین رشد تعرفه‌ها باید به دستمزدها در بخش دولتی تعلق گیرد، ابزار کرد: متاسفانه در حال حاضر غیرمنطقی بودن حق‌العمل و دستمزدها در بخش دولتی سبب تمایل بیش از حد پزشکان به بخش خصوصی شده است که این مساله به شدت به بخش دولتی آسیب می‌زند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: بهترین راه، کاهش تفاوت تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی است، به نحوی که شرایط لازم برای ایجاد تعرفه مطلوب فراهم شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha