شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳
سلامت نیوز : شاید تصور شما این باشد كه در محفظه طبقه‌بندی شده مغز، پوشه‌ای برای ثبت خاطرات وجود دارد كه از كودكی تا‌كنون هرچه خاطره خوب و بد دارید در آن جمع و طبقه‌بندی شده است اما این طور نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ خاطره‌ها در واقع بخشی از محفوظات ما و آنچه در حافظه بلندمدت خود ذخیره کرده‌ایم هستند اما اینكه چطور خاطره‌ها را به یاد می‌آوریم، چرا بعضی خاطره‌ها پررنگ‌تر هستند و خاطره‌ها به طور دقیق در كجای ذهن ذخیره می‌شوند هنوز برای دانشمندان هم به طور کامل روشن نیست.

 بین اجزای عصبی ما ارتباطات بی‌شماری وجود دارد که تعداد این خطوط ارتباطی را 500 میلیارد خط تخمین زده‌اند. زمینه ذهنی ما برای خاطرات، عادت‌ها، شناخت، عواطف و احساسات، دانش، ارتباطات و ایده‌های جدید در میان همین خطوط شکل می‌گیرد.

 سلول‌های مغزی یا همان نورون‌ها که با گذشت زمان ضخیم‌تر می‌شوند، شبکه‌ای پیچیده‌ از ارتباطات را در بین خود شکل می‌دهند و به طور پیوسته هزاران میلیون تبادل شیمیایی در آن انجام می‌شود.

برخی از خاطره‌ها مانند یك لالایی گوش نواز و ملودیك تا مدت‌ها در ذهن ما باقی می‌مانند. با توجه به مطالعات گسترده‌ای كه در این زمینه انجام گرفته مشخص شده است اولین خاطرات قابل لمس برای ما به طور متوسط از میانه سه سالگی در ذهن ثبت می‌شوند. این نتیجه از بیان گزارش‌هایی در مورد یادآوری خاطرات از سوی افراد مختلف بیان شده كه خاطرات روزهای نوپایی و كودكی خود را به یاد می‌آورند.

محققان معتقدند که در آن سن و سال، بخش هیپوکامپ مغز كه وظیفه ذخیره خاطرات را بر عهده دارد، به اندازه کافی بالغ شده و می‌تواند این مسئولیت مهم را بر عهده بگیرد.

قدرت موتورهای ناوگان عصبی، در این سن و سال به طور همزمان به بالاترین درجه خود تا آن زمان می‌رسد. قدرتی كه شامل توانایی‌های كلامی‌ و شفاهی می‌شود و هر یك از ما به صورت نهادینه آنها را در خود داریم. گارنر كه یكی از متخصصان روانشناسی بالینی است، در سخنرانی خود در كالج فیلادلفیا درباره آناتومی‌ مغز و عملكردهای آن می‌گوید: همه ما می‌دانیم كه داشتن زبان می‌تواند برای به خاطر سپردن حوادث مهم باشد چراكه ما برای بیان تجربیات خود و صحبت كردن به داشتن كلمات و استفاده از آنها نیازمندیم. در واقع افراد با استفاده از توانایی‌های كلامی‌ و شفاهی می‌توانند خاطرات را تكرار كنند یا برای آنها ساختار مشخص كنند.

  تولد شناختی

تحقیقات پژوهشگران برای كشف اینكه اولین خاطرات چگونه و چرا در ذهن ما ثبت می‌شوند، ادامه دارد.

سال گذشته محققان در دانشگاه یادبود نیوفاندلند در كانادا گزارش كردند كه شكل ثبت خاطراتی كه بچه‌ها در دوران مدرسه دارند، زمانی كه بالغ می‌شوند، تغییر پیدا می‌كند و خاطراتی كه فرد از سن 10 سالگی تجربه می‌كند، در تمام طول عمر با او همراه خواهد بود. تحقیق دیگری كه در زمینه خاطرات انجام شده نشان می‌دهد ثبت اولین خاطره‌ها در زنان دو یا سه ماه زودتر از مردان انجام می‌شود.  علاوه بر آن، تمایل ذهن به ذخیره كردن خاطرات تصویری مثبت بسیار بیشتر از خاطرات شفاهی و منفی است. این تحقیق در سال 2003 در مجله ذهن و احساسات به چاپ رسیده است.

گارنر همچنین می‌گوید: رویدادهای عاطفی قوی چه خاطرات تلخ و چه خاطرات شیرین، خود را به درستی در ذهن ما حك می‌كنند و این ادعا حاصل تجربه من در مورد گفته‌های نیمی ‌از مراجعه‌كنندگان است. با این وجود برای اینكه بگوییم چرا یك فرد می‌تواند خاطرات خوبش را و یك فرد خاطرات بدش را به خوبی حفظ كند، دلیلی كشف نشده است. روانشناسان به بررسی‌هایشان در این مورد ادامه می‌دهند تا دریابند كه چطور فاكتورهای صفات شخصیتی، محیطی و بیولوژیكی باعث می‌شوند ما خاطرات را در ذهن و قلبمان قاب بگیریم. به هر دلیل، در حافظه ما برای ثبت تجربه‌های روزهای نخستین زندگی ما، یك لحظه انتخاب شده و مهر خورده است. لحظه‌ای كه به آن تاریخ تولد شناختی می‌گویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha