شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 68617
سلامت نیوز : اگر چه طرح پزشك خانواده در سال 74 مطرح شد اما زنگ اجرای آن سال 83 در كشورمان به صدا در آمد و هدف از اجرایی شدن آن ساماندهی مراجعه به پزشكان متخصص، گسترش بهداشت، حضور همیشگی پزشكان در روستاها و فراهم كردن موقعیت كاری برای پزشكان تازه‌كار عنوان شد. این طرح در كشورهای پیشرفته نیز اجرایی می‌شود و بر اساس آن هر فرد حق دارد پزشكی را كه مورد اعتمادش بوده و در نزدیكی محل زندگی اوست انتخاب كند. اما امروز با گذشت بیش از 8‌سال از اجرایی شدن طرح پزشك خانواده در كشورمان این طرح به طرحی شكست خورده شبیه است تا طرحی كه نزدیك به یك دهه از اجرایی شدن آن می‌گذرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ با این حال محمدحسن طریقت‌منفرد معتقد است با اینكه 17 سال قبل تكلیف اجرایی شدن پزشك خانواده قانونی شده و از اولویت‌های وزارت بهداشت است، اما این طرح همچنان در وضعیت مبتدی قرار دارد و باید به دلیل این وضعیت، استغفار كرد.

با این حال سرپرست وزارت بهداشت معتقد است: پزشک خانواده در کشورهایی که بیش از 40 تا 50 سال است که آن را اجرا می‌کنند، به قدری پویا است که همه ساله تغییر می‌کند. در ایران نیز این برنامه در دو استان با یک روش آغاز شد و روش کامل‌تر آن را در دو استان دیگر در حال اجرا داریم. تنها چیزی که نقطه ضعف ندارد پزشک خانواده است؛ یعنی پزشک عمومی و مراقبت‌های اولیه.

طریقت‌منفرد تاكید می‌كند:‌ما به میزان کافی نیروی انسانی و اعتبار داریم و اولویت نخست‌مان هم برنامه پزشک خانواده است. در برنامه پزشک خانواده که اولویت اول‌مان است نباید از کمبود اعتبارات و امکانات گله کنیم.

پیشگیری مغفول مانده

دكتر عبدالرضا عزیزی، رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به این نكته كه ایراد اجرایی نشدن پزشك خانواده بعد از 17 سال كجاست، می‌گوید: باید بپرسیم که ایراد کار کجاست که این اتفاق افتاده است.وی با بیان این مطلب که همه ایراد می‌گیریم و انتقاد می‌کنیم، می‌گوید: باید صادق باشیم و بگوییم چرا اجرای پزشک خانواده در 5 استان کشور موفق نبوده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه مقوله پیشگیری در وزارت بهداشت مظلوم واقع شده است، گفت: متاسفانه کمترین اعتبارات برای پیشگیری در نظر گرفته شده است. در صورتی که ما نباید اجازه بدهیم مردم بیمار شوند و بعد بخواهیم آنها را درمان کنیم

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نكته كه 200 میلیارد تومان اعتبار مربوط به پزشك خانواده در نظر گرفته شده است، می‌گوید:‌120 میلیارد تومان از این مقدار به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.

هزینه كرد از جیب مردم

پرداخت سهم بالای هزینه‌های درمان از جیب مردم موضوع دیگری است كه سال‌‌هاست عنوان شده اما هیچ راه حل منطقی برای آن عنوان نمی‌شود. انداختن تقصیرها به گردن بیمه و شانه خالی كردن بیمه‌ها از زیر بار مسئولیت سال‌‌هاست كه به گوش می‌رسد در این میان اما مردم باید متحمل ضرر مالی باشند. محمدحسن طریقت‌منفرد با اشاره به اینكه سال گذشته حدود 40 میلیارد تومان در بخش بهداشت و درمان هزینه شده، می‌گوید: از این مقدار 15 هزار میلیارد تومان آن را اعتبارات عمومی و منابع بیمه‌ها پوشانده است و 25 هزار میلیارد تومان را مردم پرداخته‌اند که رقم بسیار سنگینی است.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به سرانه درمان 200 دلاری در کشور می‌گوید: براساس یافته‌های علمی، کمبود منابع بهداشت و درمان مبحثی جهان شمول است و دغدغه دنیا این است که از منابع محدود برای خواسته‌های نامحدود حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد، این در حالی است که این موضوع در کشور ما برعکس است و تا امروز کوچکترین ضابطه‌ای برای بهره‌برداری حداکثری از امکانات محدود نداشته‌ایم. سرپرست وزارت بهداشت همچنین از رشد 20 درصدی بودجه سلامت در لایحه بودجه 92 خبر داده و می‌گوید: تعرفه‌های تشخیص درمانی سال 92 نیز به همین نسبت رشد خواهند داشت و سهم سلامت از بودجه به میزانی خواهد بود که از مجلس بیرون خواهد آمد اما در مجموع بودجه سلامت در لایحه بودجه 92 حدود 20 درصد افزایش داشته است. وی درباره تعرفه‌های تشخیصی درمانی سال 92 و زمان تشکیل شورای عالی بیمه برای تعیین تعرفه‌ها می‌گوید: شورای عالی بیمه تا قبل از پایان سال برای تعیین تعرفه‌های 92 تشکیل خواهد شد. رشد تعرفه‌ها نیز به نسبت رشد بودجه در سال آینده خواهد بود.وی درباره تعرفه هتلینگ نیز تاكید می‌كند: رشد تعرفه هتلینگ پیش از این بیشتر برای مراکز دولتی که سوبسید هم دریافت می‌کردند، در نظر گرفته می‌شد. در نظر داریم تعرفه هتلینگ را برای بخش خصوصی نیز واقعی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha