سلامت نیوز : تقریبا تمام شکارهای این فصل از سال با کشتار وحشیانه ماده‌های آبستن همراه است؛ کمتر از سه هفته قبل، دو شوکای باردار در مازندران و حالا یک بز وحشی که دو قلو باردار بوده و یک کل جوان در پارک ملی بمو به دست شکارچیان غیرمجاز به خاک افتاده‌اند.

شکارچیان در زندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ مدیر دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران در فاصله کمتر از 3‌هفته از کشتار شوکاهای آبستن در مازندران خبر از کشتار یک بز وحشی آبستن و کل جوان در پارک ملی بمو داد. کیوان هوشمند با اعلام این خبر به خبرگزاری مهر گفت: «در پی گزارش یکی از باغداران شهرستان زرقان در استان فارس محیط‌بانان پارک ملی بمو از شکارچیان متخلف لاشه یک راس کل وحشی جوان (حدودا دو ساله)، یک راس بز وحشی آبستن و دو بره که از شکم حیوان ماده خارج شده بودند ضبط کردند.»

کل و بز وحشی که در بمو به دست این افراد کشته شده‌اند از گونه‌های در معرض خطر به‌شمار می‌روند و به همین خاطر است که سال‌ها به عنوان گونه حمایت شده مورد تاکید حیات وحش ایران بوده‌اند اما شکارچیان مجال این حمایت‌ها را در فصل بارداری از این پستانداران گرفته و حالا در زندان به سر می‌برند. به گفته هوشمند: «پس از تعقیب و گریز محیط بانان شکارچیان دستگیر و پرونده آنها در دادگاه عمومی بخش زرقان تشکیل و به متهم ردیف اول به جرم مبادرت به شکار غیرمجاز در محدوده پارک ملی و متهم ردیف دوم به جرم معاونت در شکار غیرمجاز تفهیم اتهام و هر دو متهم روانه زندان مرودشت شدند.» اگرچه در قانون برای این عمل غیرانسانی جرم مشخص شده و طبق ماده ۱۳ قانون شکار و صید، شکار در محدوده پارک ملی از ۹۱‌روز تا ۳ سال زندان یا جزای نقدی از 18 تا 20 میلیون ریال مجازات دارد اما سوال اینجاست که افزایش چنین میزان خشونتی که در حق حیات وحش ایران وارد می‌شود را چطور می‌توان به حداقل رساند؟

هوشمند معتقد است که روند رو به گسترش کشتار حیوانات جوان، ماده، آبستن و حتی گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض نشان از نابودی تمام اصولی دارد که زمانی حتی شکارچیان غیرمجاز آنها را رعایت می‌کردند و تاکید می‌کند: «در فاصله کمتر از سه هفته از کشتار دو راس شوکای کمیاب و آبستن در مازندران کشتار یک راس کل جوان، یک راس بز آبستن و بره‌هایش در فارس، بیانگر ضرورت بازبینی هرچه سریع‌تر قوانین زیست محیطی در کشور است.» به گفته وی با توجه به اعلام آمادگی نمایندگان مردم به‌ویژه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در این زمینه، امیدواریم بازنگری در قوانین محیط زیست کشور در جهت تشدید مجازات شکار و صید غیرمجاز و بازدارندگی از تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی هر چه سریعتر صورت پذیرد.

اما برای کاهش لطمات چنین شکارهایی به حیات وحش ایران افزایش مجازات‌ها به تنهایی کافی نیست. فرشاد اسکندری، کارشناس حیات وحش ایران معتقد است که در حال حاضر محیط زیست ایران با دو چالش مهم تهدید می‌شود: «اصلی‌ترین چالش‌های ما در حال حاضر تخریب زیستگاه‌ها و شکار بی‌رویه است و در صورت کاهش این دو معضل می‌توانیم به سمت یک پایداری فرخنده حرکت کنیم. اما مساله اصلی اینجاست که همین بمو به عنوان یک نمونه، در حالی با این کشتار مواجه شده که چند ماه قبل دولت به دنبال عبور خط لوله از آن بود. در چنین شرایطی تخریب زیستگاه از سوی دولت این اطمینان خاطر را به شکارچیان می‌دهد که حساسیتی درباره حیات وحش ایران در میان مسئولان وجود ندارد و آنها به راحتی دست به چنین کشتارهایی در فصل زادآوری حیوانات می‌زنند.»

پارک‌های بی‌محافظ

پارک ملی بمو را به خاطر ویژگی‌های خاص‌اش جزو بهترین‌های محیط زیست و حیات وحش ایران می‌شناسند. عرصه‌ای سبز و منحصر به فرد در شمال شهر شیراز و مساحتی بیش از 40 هزار متر مربع که در مجاورت کوه بمو قرار داد. این پارک اما دقیقا به خاطر نزدیکی به شهر همواره مورد تعرض شکارچیان غیرمجاز قرار داشته و همه ساله اخبار کشتن حیوانات مختلفی چون آهو، قوچ، بز، میش و... از آن منتشر می‌شود. کارشناس حیات‌وحش ایران در این زمینه تاکید می‌کند که تنها راه باقی مانده برای پارکی چون بمو افزایش میزان گشت‌های محیط بانی و افزایش حفاظت فیزیکی از آن است و البته افزایش میزان مجازات‌ها. به گفته اسکندری «هر چه محیط‌های حیات وحش به شهرها نزدیک‌تر باشند آسیب‌هایشان نیز بیشتر است و به طور کلی حفاظت از آنها سخت‌تر می‌شود. بنابراین در حال حاضر مشکل اساسی ما پارک بمو نیست بلکه نگاهی است که به کل پارک‌های ملی ایران وجود دارد و آن هم ضعف در حفاظت از آنهاست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha