شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 68620
سلامت نیوز : پزشک خانواده بیماری مزمن دیگری است که بعد از رفتن وزیر بهداشت دوباره عود کرده است. اگرچه مرضیه وحید دستجردی در طول دوران خدمتش هیچگاه از اجرای این طرح از پای ننشست و برای آن خواستار تخصیص اعتبار و بودجه بود اما به نظر می‌رسد این مساله هم زیر مجموعه‌ای از دلایل عزل او به همراه انتقادات از عدم تامین ارز برای واردات دارو بود که بی‌گمان عملکرد وزیر جدید را هم به چالش می‌کشاند. پزشک خانواده عنوان طرحی است که دولت‌های نهم و دهم برآن اصرار می‌کند و تا این لحظه هم ادامه داشته است. در این طرح تاکید شده است که هر خانواده ایرانی باید تحت نظر یک پزشک عمومی باشد تا راه‌های مراجعه مردم به بیمارستان از این طریق اصلاح شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اما روز گذشته سرپرست موقت وزارت بهداشت هم به کم‌اهمیت جلوه دادن این طرح اعتراض کرد. طرحی که به گفته او از 17‌سال پیش به دولت تکلیف شد و در برنامه چهارم و پنجم هم دیده شده است. اینک فریاد اعتراض محمد حسن طریقت منفرد حاکی از این است که پس از هفت سال تلاش دولت و 17 سال تکلیف قانونی، پزشک خانواده نباید این قدر در وضعیت مبتدی باشد. باید استغفار و این مساله جدی را به سرعت جبران کرد. این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که رئیس کمیسیون اجتماعی از اختصاص 120 میلیارد تومان از 200 میلیارد تومان مقدماتی برای اجرای پزشک خانواده خبر داد.

هنوز نتوانسته‌ایم حتی الگوی پزشک خانواده را جمع کنیم

به اعتقاد محمدحسن طریقت‌منفرد برنامه پزشک خانواده اولویت اصلی وزارت بهداشت است که می‌تواند مصرف و احیای جایگاه همکاران در سیستم دولتی و در سطوح دوم و سوم خدمات را سامان دهد. به گزارش مهر، سرپرست وزارت بهداشت روز گذشته در جمع روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بخش آموزش نیازمند تحول اساسی است، گفت: در هیچ جایی از دنیا در آموزش انسان را به عنوان کالای آزمایشی و آموزشی تلقی نمی‌کنند. به بهانه آموزش نباید کوچک‌ترین عارضه و ناراحتی مضاعف به بیمار تحمیل شود. اما متاسفانه از آنجا که متخصصان ما دلگرمی لازم را در بخش‌ها ندارند بسیاری از اوقات کارها به‌دست افرادی انجام می‌شود که نظارتی بر آنها نیست و آمادگی لازم را نیز ندارند؛ پاسخگویی این مساله در بارگاه خداوند سخت است. او با بیان اینکه اجرای قانون برنامه پزشک خانواده از سال 74 تکلیف شده است، ادامه داد: اکنون 17 سال از زمان تکلیف اجرای برنامه پزشک خانواده گذشته است در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه نیز به‌شدت بر اجرای این برنامه تاکید شده؛ چه مشکلی در اجرا وجود داشته؟ در سطح اول پزشک نداشته‌ایم؟ اعتبار نداشته‌ایم؟ یا به آن توجه نشده یا سراسیمه وارد شده‌ایم که هنوز نتوانسته‌ایم حتی الگویش را جمع کنیم.

به گفته او اولین دستور رئیس‌جمهور در دولت نهم، اجرای برنامه پزشک خانواده بود و الان هیچ توجیهی نمی‌بینم که بعد از 7 سال فشار حاکمیت و 17 سال تکلیف قانونی، در وضعیت مبتدی باشیم. او با اشاره به اینکه تحریم‌ها و فعالیت‌های غیرمنصفانه رسانه‌ای کار فرهیختگان کشور به‌ویژه در بحث سلامت را خیلی دشوار کرده است، گفت: یکی از مسائلی که به‌شدت می‌تواند باعث آزار آحاد جامعه شود بحث درد و رنج غیر قابل تحمل بیماری‌هاست. محدودیت در بخش‌های دیگر قابل‌تحمل‌تر است. سرپرست وزارت بهداشت، بیشترین آسیب‌های اجتماعی را ناشی از عدم برخورداری به‌موقع از نیازهای بهداشتی درمانی عنوان کرد و گفت: غفلت در این بخش می‌تواند قطره‌ای باشد که ظرف را لبریز می‌کند. لازم است به‌شدت برای حفظ استقلالمان و آمادگی جهت رفع نیازهای حیاتی مردم تلاش کنیم. طریقت‌منفرد افزود: طبق برآوردهای انجام شده در سال گذشته حدود 40‌هزار میلیارد تومان در بحث بهداشت و درمان هزینه شده که 15هزار میلیارد تومان آن را اعتبارات عمومی و منابع بیمه‌ها پوشانده است و 25 هزار میلیارد تومان را مردم پرداخته‌اند که رقم بسیار سنگینی است. ای کاش در مقابل این هزینه‌ها اکثریت مردم رضایتی که ما طالب آن هستیم را به‌دست آورند.

کوچک‌ترین ضابطه‌ای برای استفاده از امکانات محدود نیست

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به سرانه درمان 200 دلاری در کشور ادامه داد: براساس یافته‌های علمی، کمبود منابع بهداشت و درمان مبحثی جهانشمول است و دغدغه دنیا این است که از منابع محدود برای خواسته‌های نامحدود حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد، این در حالی است که این موضوع در کشور ما برعکس است و تا امروز کوچک‌ترین ضابطه‌ای برای بهره‌برداری حداکثری از امکانات محدود نداشته‌ایم. طریقت‌منفرد در ادامه به راهنماهای درمانی در دنیا برای مهار هزینه‌ها در استفاده از داروها و پروسیژرهای گران قیمت اشاره کرد و گفت: بعضا مردم مستاصل شدند که بالاخره طب ما یک طب صد درصد ماشینی شده یا بیمار با پزشک هم سروکار دارد. به همین دلیل می‌گویم در این ظرفی که کف ندارد 25‌هزار میلیارد تومان هزینه از جیب مردم که سهل است اگر مردم تمام زندگی‌شان را هم بگذارند آن درمانی که در شأن آنهاست به‌دست نخواهند آورد.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: بنابراین شما که از فرهیختگان و فضلای کشور هستید اگر پزشکی کشور را سامان ندهید هیچ قدرتی در جامعه نمی‌تواند این کار را انجام دهد. فرهیختگان خودشان می‌توانند بخش‌هایشان را سامان دهند.به گفته وی، بهداشت و درمان یکی از بخشهایی است که ساماندهی آن از سایر بخش‌ها نظیر کشاورزی، صنعت و غیره آسان‌تر است. به همت مردم و هدایت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران وضعیت بدی در بخش بهداشت و درمان نداریم. سرپرست وزارت بهداشت در این باره افزود: تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است. زمانی در شهرهای بزرگ گرفتار پزشکان هندی، پاکستانی و بنگالی بودیم که در سفری متوجه شدم بسیاری از اینها پزشک نیستند اما امروز طبق آمار بیش از 80 هزار پزشک عمومی داریم. اما متاسفانه برخی از آنها به دلایلی در دسترس نیستند. بنابراین اگر بخواهیم طب عمومی و مراقب‌های اولیه را سامان دهیم، میسر است. وی افزود: اگر در آموزش به برخی مسائل توجه نشده با آموزش تکمیلی و ایجاد انگیزه و احیای جایگاه این پزشکان می‌توان آنها را در حد اعلا در خدمت مردم قرار داد.

طریقت منفرد در ادامه تصریح کرد:‌ ایران زمانی به کمک بهورزها توانست انقلابی در سیستم بهداشتی کشور به وجود آورد. بسیار حیف است که به جایگاه اجتماعی، اقتصادی و علمی طب عمومی تا این حد بی‌توجهی شده که نه تنها پزشکان عمومی خود را باور ندارند بلکه مردم هم دیگر به طب عمومی اقبال ندارند، ضروری است این موضوع به سرعت جبران شود. وی افزود: از طرف دیگر مبتکرین طب نوین بخش اعظمی از مشکلاتشان را توسط طب عمومی ارزان‌تر اداره می‌کنند. اما ما با وجود منابع محدود هیچ‌گونه استفاده بهینه‌ای از امکانات کم هزینه نداریم. طریقت‌منفرد با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد امکانات کشور عمومی است ادامه داد: همه می‌دانیم که این امکانات می‌تواند بهره‌وری به مراتب بیشتری داشته باشد. با توجه به تجربیاتم از سال‌ها زندگی در یکی از کشورهای موفق، علت اصلی این عدم بهره‌وری لازم این است که پرسنل زحمتکش بهداشت و درمان به‌ویژه در سیستم دولتی شأنشان رعایت نمی‌شود و هم و غم‌شان کم و زیاد بودن درآمدشان است. این در حالی است که در دنیا پزشکی که در صف اول ارائه خدمت است از حداکثر اعتماد و اختیار برخوردار است. به همین دلیل بیشترین احساس مسئولیت را دارد اما ما در جایی که باید رضایتمندی بیمار را به‌دست آورند و کرامت بیمار را رعایت کنند هیچ جایگاهی برایشان قائل نیستیم، اختیار یک رئیس بخش فرق چندانی با خدمه بیمارستان ندارد.

درحالی‌که در کشورهای پیشرو عکس آنچه در کشور ماست عمل می‌شود. وی با بیان اینکه وقتی فرد هیچ دلگرمی و وابستگی‌ای به بخش احساس نکند از همان ابتدا به دنبال سرمایه‌گذاری موازی در بخش خصوصی خواهد بود، تاکید کرد: بخش دولتی ارضا کننده نیست. عاجزانه تقاضا دارم این مساله را صددرصد مورد توجه قرار دهید. هرچه اختیار است در دست وزیر و مدیر و... است و این امر اجازه نمی‌دهد مردم وظیفه خود را انجام دهند. سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: چه قشری فرهیخته‌تر از قشر پزشکی داریم که فکر می‌کنیم صلاحیت و لیاقت اداره بخش خود را ندارند. لازم است شما روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این مبحث را جدی بگیرید و این احساس را به همکاران بدهید که بخش را برای خودشان بدانند؛ این واقعیتی است که در دنیا جواب داده و غیر از آن هم امکان ندارد. اگر به پزشکان اختیار دهیم و از آنها مسئولیت بخواهیم البته با نظارتی دقیق، کوه را روی کوه می‌گذارند. سال‌هاست در این سیستم زندگی کردم و منافع آن را با تمام وجود درک می‌کنم.

تعرفه‌های امروز متعلق به 30 سال پیش است

طریقت‌منفرد در ادامه در پاسخ به صحبت‌های یکی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره عدم اجرای صحیح تعرفه‌ها و پرداخت‌ها به پزشکان گفت: تعرفه‌ها را چه کسی تعیین می‌کند. بحث تعیین ارزش نسبی خدمات بحثی پیچیده است که به فاکتورهای متعددی مربوط می‌شود. گفته می‌شود در دنیا یک شرکت است که همه ساله این کار را انجام می‌دهد و کشورهای دیگر براساس توانمندی‌هایشان این ارزش‌های نسبی را ضریب‌بندی می‌کنند. تعرفه‌های کنونی برای 30 سال گذشته است. در زمان دکتر لنکرانی کتاب جدید تعرفه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در زمان خانم دکتر دستجردی ابلاغ اما به دلیل اعتراض چند نفر دوباره این کتاب جمع شد. باید به خودمان بیاییم که چه کرده‌ایم و باید چه کنیم. به جای فرافکنی باید برویم به دنبال اینکه چه کرده‌ایم. سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد:‌ یکی از دلایلی که این سیستم در کشور ما جا نگرفت، تبعیض در نحوه پرداخت‌ها بود. افرادی که در سیستم ما نفوذ بیشتر داشتند برای خودشان تعرفه‌های بهتری قائل شدند. زمانی دوستان در قسمت کاردیولوگ در وزارت تعرفه‌هایی گذاشتند که برای بقیه دلسردی ایجاد کرد. وی افزود: از طرف دیگر در کشور ما پزشک صرفا به دلیل مسائل مالی پزشک نشده. عدم توجه به جایگاه پزشکان در سیستم دیوانسالاری یکی از مباحث اصلی است.

واریز 120 میلیارد از اعتبارات پزشک خانواده

کمبود بودجه برای اجرای طرح پزشک خانواده یکی از دلایل غیراجرایی شدن این طرح است و انتقادات سرپرست وزارت بهداشت درحالی عنوان می‌شود که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از اختصاص 200 میلیارد اعتبارات مربوط به پزشک خانواده و واریز 120 میلیارد آن به حساب وزارت بهداشت خبر داد. به گفته عبدالرضا عزیزی این اعتبار بعد از جلسه‌ای که سرپرست وزارت بهداشت با معاون برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری داشته است اختصاص یافت. او در واکنش به انتقادات طریقت منفرد گفت: سرپرست وزارت بهداشت عنوان می‌کند که برنامه پزشک خانواده 17 سال است که مغفول مانده. باید بپرسیم که ایراد کار کجاست که این اتفاق افتاده است. به گزارش مهر وی با بیان این مطلب که همه ایراد می‌گیریم و انتقاد می‌کنیم، گفت: باید صادق باشیم و بگوییم چرا اجرای پزشک خانواده در 5 استان کشور موفق نبوده است.

طریقت تلاش کند این افتخار به نام او
نوشته شود

عزیزی درحالی‌که عنوان می‌کرد چرا باید پیوسته انتقاد کرد از سرپرست وزارت بهداشت خواست که برای موفقیت در اجرای برنامه پزشک خانواده تلاش کند تا افتخار این موفقیت به نام او نوشته شود. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه مقوله پیشگیری در وزارت بهداشت مظلوم واقع شده است، گفت: متاسفانه کمترین اعتبارات برای پیشگیری در نظر گرفته شده است. در صورتی که ما نباید اجازه بدهیم مردم بیمار شوند و بعد بخواهیم آنها را درمان کنیم. وی با اشاره به تلاش دکتر طریقت برای اجرای برنامه پزشک خانواده، تاکید کرد: در جلسه‌ای که با معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری داشتیم، دفاعیات سرپرست وزارت بهداشت از برنامه پزشک خانواده باعث شد بعد از پایان این جلسه 200 میلیارد تومان اعتبارات پزشک خانواده را بدهند که 120 میلیارد آن نیز واریز شده است.عزیزی گفت: حرف‌های قشنگ فقط قشنگ است. آنچه مهم است، عمل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha