در حال حاضر که در فصل بودجه بندی هستیم، جای تأسف است که اعلام کنیم امسال نیز وزارت بهداشت و معاونت نظارت راهبردی همچون سالهای گذشته یک ریال هم برای قانون ارتقاء بهره وری تخصیص نداده‌اند.

وزارت بهداشت ریالی برای قانون کاهش ساعت کاری پرستاران در بودجه ۹۲ پیشنهاد نداد
سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: وزارت بهداشت و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری بر خلاف دستور رئیس جمهور حتی یک ریال برای اجرای قانون ارتقای بهره وری یا‌‌ همان قانون کاهش ساعت کاری پرستاران در بودجه سال ۹۲ پیشنهاد نکردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی افزود: در حال حاضر که در فصل بودجه بندی هستیم، جای تأسف است که اعلام کنیم امسال نیز وزارت بهداشت و معاونت نظارت راهبردی همچون سالهای گذشته یک ریال هم برای قانون ارتقاء بهره وری تخصیص نداده‌اند.

وی ادامه داد: قانون ارتقای بهره وری در حالی از یک ریال بودجه نیز در سال آینده بی‌بهره است که مسئولان معاونت نظارت راهبردی، دستور صریح رئیس جمهور مبنی بر لحاظ بودجه در ردیفهای اعتباری بودجه سال ۹۲ را برای این قانون پیش روی دارند، این معاونت همچنین موظف بود بنا به قولی که رئیس جمهور به خود ما داده است مبلغی معادل ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بودجه لحاظ کند که این موضوع نیز با بی‌توجهی مسئولان وزارت بهداشت و معاونت نظارت راهبردی مواجه است.

میرزابیگی با طرح این سؤال که بالاخره مسئولان معاونت نظارت راهبردی دستورات چه کسی را اجرا می‌کنند، افزود: متأسفانه قانون ارتقای بهره‌وری از سال ۸۹ تا کنون در حالی اجرایی می‌شود که حتی یک ریال بودجه نیز به آن اختصاص نیافته است در صورتی که هم مواد ۷ و ۸ آیین نامه اجرایی آن، دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده تا در بودجه سنواتی خود این بودجه را ببینند و هم رئیس جمهور بعد از قطع امید از وزارت بهداشت، طی نامه‌ای جداگانه معاونت نظارت راهبردی را ملزم به اختصاص بودجه به این قانون کرده است.

وی اضافه کرد: واقعاً مسئولان وزارت بهداشت و معاونت نظارت راهبردی به رغم تمام تأکیدات قانونی چه مباحث مهمتری از مصالح بیماران پیش روی دارند که به راحتی از اجرای دو بند صریح آیین نامه و دستور ریاست جمهوری سر باز می‌زنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری رقم برآوردی وزارت بهداشت برای اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری در سال ۹۰ را حدود ۲۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: متأسفانه این ارقام تنها در حد برآورد‌ها باقی ماند و هرگز در بودجه پیشنهاد نشد و همین موضوع نیز همواره پیگیری‌های ما از دولت و معاونت نظارت راهبردی را با بن بست روبه رو می‌کرد زیرا به اعتقاد آن‌ها، مادامی که وزارت بهداشت بودجه‌ای به این منظور پیشنهاد ندهد امکان بررسی اطلاعات و اختصاص بودجه وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه قانون ارتقاء بهره‌وری از حدود مهر ۹۰ بعد از پیگیری‌های مستمر سازمان نظام پرستاری و فشار این سازمان با دستور رئیس جمهور بالاخره با استفاده از درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرایی شد، پیش بینی این بود که قطعاً در بودجه ۹۱ ردیفی به این منظور لحاظ شود اما باز هم پشت گوش انداخته شد.

میرزابیگی ادامه داد: کار به جایی رسید که دیگر صدای دانشگاههای علوم پزشکی نیز درآمد و بسیاری از پرستاران بابت اضافه کار اجباری ناشی از قانون ارتقای بهره وری با معوقه‌های چندین ماهه رو به رو شدند، این بار مسئولان وقت وزارت بهداشت قول دادند که در بودجه سال ۹۲ تحقق این بودجه قطعی است، اما متأسفانه در بودجه سال ۹۲ نیز بودجه این قانون همچنان مغفول مانده است.

وی از دیدار یک ساعت و نیمه خود با رئیس جمهور به منظور رسیدگی به این مشکل، خبر داد و گفت: البته رئیس جمهور گله داشت که چرا وزیر سابق از محل ۲ هزار میلیارد تومانی که برای پزشک خانواده اختصاص داده شده بود، سهم پرستاران را پرداخت نکرده، و بر این باور بود که مجوز استخدام ۲۳ هزار نفر نیز باید سر جای خود استفاده می‌شد. اما متأسفانه وزارت بهداشت مجوز ۲۳ هزار استخدام را برای کمبودهای خود استفاده کرد و از ۲ هزار میلیارد تومان نیز نه تنها یک ریال به این حوزه اختصاص نداد بلکه تعرفه گذاری را نیز زیر پا گذاشت.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به بررسی بودجه در مجلس، افزود: حداقل انتظار ما این است که نمایندگان مجلس نسبت به این قوانین که خود در مجلس تصویب کرده‌اند، حساسیت به خرج دهند و با توجه به اینکه از تصویب قانون تعرفه گذاری حدود ۶ سال می‌گذرد و قانون ارتقای بهره وری نیز وارد سومین سال تصویب در مجلس می‌شود، از وزارت بهداشت و معاونت نظارت راهبردی سوال کنند که چرا نسبت به اختصاص بودجه به این مصوبات قانونی اهمال می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha