شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 68625

حوادثی چون سقوط از نردبان، لیز خوردن، برق گرفتگی و سوختگی با مواد شیمیایی از جمله این اتفاقات در زمان خانه تکانی است. اما در مواجهه با این حوادث چه اقداماتی موثر است؟

حوادث خانه‌تكانی را جدی بگیرید
سلامت نیوز : اگر اهل شست‌‌وشو و بشور و بساب باشید حتما خانه تكانی آخر سال را شروع كرده اید. خانه تكانی برای خیلی از افراد بیشتر از آن‌كه بهانه‌ای برای تمیز كردن خانه باشد، مقدمه‌ای برای استقبال از عید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ برخی مانند سال‌های قبل این كار را با همان توان سابق انجام می‌دهند و در اتمام آن هم موفق هستند، اما روزگار همیشه به یك حالت نیست و گاهی باید قبول كرد كه ما دیگر آن آدم سابق نیستیم و توان پایین و بی‌حوصلگی ما در اجرای نكات ایمنی خانه تكانی ممكن است حادثه‌ای بیافریند كه تلخی آن شیرینی تعطیلات سال نو را از بین ببرد.

حوادثی چون سقوط از نردبان، لیز خوردن، برق گرفتگی و سوختگی با مواد شیمیایی از جمله این اتفاقات است. اما در مواجهه با این حوادث چه اقداماتی موثر است؟

پله، نردبان و سقوط آزاد...

نادرست‌ترین كار در ایام نزدیك به عید، خانه تكانی در یك زمان محدود با سرعت چند برابر است. عصبی شدن، از دست دادن تمركز، خستگی و ضعف از نشانه‌های آن است و اگر به تمام این موارد یك جفت دمپایی لیز را هم اضافه كنیم، افتادن از پله و نردبان و شكستگی استخوان‌ها پیامد دردناك آن است. اما در مواجهه با این مشكل چه باید كرد؟

از تكان دادن مصدوم اجتناب كنید و لباس‌های اطراف عضو آسیب دیده را به ملایمت كنار زده یا پاره كنید. اگر شكستگی همراه با زخم و خونریزی بود، بلافاصله خونریزی را كنترل و زخم را پانسمان كنید. اگر استخوان از محل مفصل خارج شده یا از زخم بیرون زده برای جا انداختن یا وارد كردن آن به زیر پوست تلاش نكنید.

حركت نابجا و صاف كردن استخوان بد شكل موجب صدمه بیشتر به بافت اطراف و عروق خونی می‌شود. یك تكه چوب بلند، یك مجله لوله شده و حتی یك چتر بسته را به عنوان آتل در راستای شكستگی قرار دهید. آتل باید به قدری بلند باشد تا بتواند مفاصل بالا و پایین محل شكستگی را پوشش دهد. آتل را به‌وسیله پارچه به عضو ثابت كنید.

سرعت غیر مجاز حادثه آفرین است!

لیز خوردن بر سطوح سنگی یا سرامیكی واكس خورده یكی از عوامل دررفتگی، پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن در ایام خانه تكانی است. اما از كجا بفهمیم دچار چه آسیبی شده‌ایم؟

به خارج شدن سر استخوان از حفره مفصل دررفتگی گویند. مهم‌ترین علامت آن بدشكلی در محل مفصل است. برای تشخیص، مفصل آسیب دیده را با مفصل عضو سالم مقایسه كنید.پیچ خوردگی، چرخش یا كشش ناگهانی و بیش از حد معمول عضو در سطح مفصل است و باعث كشیدگی یا پارگی رباط می‌شود. در این آسیب تلاش برای حركت مفصل موجب افزایش درد می‌شود و كبودی و گرم شدن ناحیه آسیب دیده از علائم آن است.

«رگ به رگ شدن» نوعی كشیدگی عضله است و بر خلاف تصور عامه با پیچ خوردگی فرق می‌كند. در این آسیب رشته‌های عضلانی پاره و درد تیر كشنده و یا برآمدگی سفتی در محل درد ایجاد می‌شود. اقدام موثر چیست؟

عضو آسیب دیده را حركت ندهید. هر دو تا سه ساعت به مدت 20 دقیقه از كمپرس آب سرد یا كیسه یخ استفاده كنید تا از تورم و درد عضو كاسته شود. با باند كشی ناحیه آسیب دیده را به مدت 18 تا 24 ساعت بسته و تحت فشار ملایم قرار دهید.

اعمال فشار از شدت كبودی می‌كاهد. باند را از پایین به بالای عضو و به صورت اریب و تا یك‌سوم طولش بكشید و سپس ببندید. بگذارید انگشتان دست و پا بیرون بماند تا در صورت تغییر رنگ، بی‌حسی و یا عدم برگشت خون به زیر ناخن‌ها متوجه سفت بستن باند شوید. تا یك روز پس از حادثه عضو آسیب دیده را یك وجب بالاتر از سطح قلب قرار دهید. این كار اثر فوق‌العاده‌ای در كاهش درد دارد.

آب، پریز و برق گرفتگی

این روزها برق گرفتگی‌هایی كه بر اثر آب گرفتن به پریزهای برق یا وصل كردن لوستر و چراغ با پای برهنه و مرطوب اتفاق می‌افتد، آمار بالایی دارد؛ اما در مواجهه با این‌گونه حوادث چه باید كرد؟

به فرد برق گرفته دست نزنید و اولین كار این باشد كه بلافاصله برق را از كنتور قطع كنید. در صورت دسترسی نداشتن سریع به كنتور مصدوم را با اشیای خشك و نارسانایی چون چوب یا پلاستیك از منبع برق جدا كنید.

برق گرفتگی وقتی اتفاق می‌افتد كه برق مسیر رفت و برگشت داشته باشد. پس اگر در محیطی كه ایستاده‌اید احساس مور مور یا قلقلك كردید بلافاصله بایستید و دو پا را كامل به هم بچسبانید یا یك پا را از روی زمین بلند كنید تا در صورت ورود برق راهی برای خروج آن نباشد.

امكان دارد مصدوم با علائمی چون رنگ پریدگی، رخوت و كاهش تعداد تنفس دچار شوك شود، فوری او را به پشت بخوابانید و پاهای او را 20 سانتی‌متر بالا برده و یك پتو رویش بیندازید. گاهی برق گرفتگی همراه با سوختگی است. موضع را با آب خنك شست‌وشو دهید و سپس پانسمان كنید و مصدوم را به بیمارستان برسانید.

مواظب چشم‌هایتان باشید

در هنگام جرم‌زدایی سرویس بهداشتی یا استفاده از مواد سفید كننده یا بازكننده فاضلاب احتمال پرش چند قطره از این مواد به درون چشم وجود دارد. این مواد سوزاننده بوده و در عرض یك تا پنج دقیقه به بافت‌های عمقی چشم نفوذ و باعث تخریب و سوختگی بافت چشم و كاهش بینایی و در نهایت نابینایی كامل می‌شود. پس در زمان وقوع چنین حادثه‌ای مراحل زیر را به سرعت انجام دهید.

از مالیدن چشم‌ها خودداری كنید و تا آنجا كه می‌توانید با انگشتان دست پلك‌ها را باز كنید. به مدت 20 دقیقه بدون وقفه سر را زیر شیر آب گرفته و چشم را از طرف بینی به سمت بیرون بشویید تا مواد شسته شده وارد چشم دیگر نشود. در حین شست‌وشو كره چشم را بچرخانید تا مواد شیمیایی از زیر پلك‌ها خارج شود.بدون تجویز پزشك از قطره‌های شوینده چشم استفاده نكنید. پس از شست‌وشو با آب هر دو چشم را با یك گاز استریل بپوشانید و بانداژ كرده و به چشم پزشك مراجعه كنید.

خطر بریدگی‌های ریز و درشت

وقتی دست‌هایتان را زیر كابینت یا نقاط كور مثل بالای كمد می‌كشید، احتمال دارد دچار بریدگی‌های ریز و درشت شوید. این زخم‌ها می‌تواند در هر وسعتی به سرعت عفونی شود.اگر خونریزی شدید بود، لبه‌های زخم را به هم نزدیك كرده و با یك گاز استریل یا دستمال تمیز محل آسیب‌دیده را به مدت 10 دقیقه فشار دهید. اطراف زخم را با پنبه آغشته به محلول ضدعفونی‌كننده (بتادین) از داخل به خارج تمیز كنید. عكس این كار آلودگی پوست را به داخل زخم هدایت می‌كند.

هرگز توی زخم بتادین نریزید، چرا كه حاوی ید بوده و بشدت حساسیت‌زا و از بین برنده سلول‌های زایا و ترمیم‌كننده زخم است و باعث تاخیر در ترمیم زخم شده و متعاقب آن از خود آثاری به جا خواهد گذاشت. اگر زخم كم وسعت بود آن را با چسب زخم و اگر وسیع بود با یك گاز استریل پانسمان و سپس بانداژ كنید.

در صورتی كه خون در پانسمان نفوذ كرد، هرگز آن را برندارید و دستمال بیشتری روی پوشش قبلی قرار دهید. از كندن دلمه زخم و استفاده از پماد آنتی‌بیوتیك اجتناب كنید و اگر محلول ضدعفونی كننده در اختیار نداشتید، زخم را با آب و صابون بشویید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha