به نظر می‌رسد برخی مقام‌های رسمی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، تمایل دارند با ارائه آمار و ارقام صوری بارقه‌های امید را دل دوستداران محیط‌زیست و افرادی که دل‌نگران طبیعت کشور هستند، زنده کنند غافل از اینکه کسانی که کوچک‌ترین دلبستگی به طبیعت کشور دارند از اوضاع نابسامان آن مطلع‌اند و ارائه چنین آمارهایی تنها می‌تواند خواب مسئولانی را که سال‌ها خود را به خواب زده‌اند، عمیق‌تر کند.

آمارهای مدیران محیط‌زیست چه اندازه دقیق است؟
سلامت نیوز : در حالی که کارشناسان و مسوولان محیط‌زیست نسبت به سیر قهقرایی جمعیت آهوان در زیستگاه‌های کشور و یک‌سوم شدن مساحت جنگل‌های کشور مرتب هشدار می‌دهند مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی و مدیرکل امور جنگلی سازمان جنگل‌ها در اظهاراتی عجیب از رشد ۱۳۵ درصدی جمعیت آهوان خراسان شمالی و افزایش یک میلیون هکتاری جنگل‌های کشور خبر می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ هفته گذشته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی اعلام کرد: جمعیت آهوان پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده سالوک اسفراین نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. آن‌طور که او می‌گوید: در سرشماری سال جاری در منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی سالوک، هزار و ۴۷۵ راس آهو سرشماری‌شده در حالی که این تعداد در پاییز سال گذشته ۶۲۵ راس بود.

 رشد ۱۳۵ درصدی آهوان پارک ملی سالوک در یک سال
حالا پرسشی که برای پاسخگویی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی مطرح می‌شود این است که چگونه جمعیت گونه آسیب‌پذیری همچون آهو در مدت یکسال ۱۳۵ درصد افزایش یافته است؟ آیا اساسا می‌توان باور کرد یک جمعیت آهو در یک سال رشد جمعیتی ۱۳۵ درصدی داشته باشد؟ با فرض اینکه از ۶۲۵ راس آهوی سرشماری‌شده در سال قبل ۵۰۰ راس آن ماده بوده و با فرض محال اینکه تمام این جمعیت ۵۰۰ راسی ماده بالغ و باردار شده‌اند و همگی در سال جاری زایمان کرده‌اند و هیچ‌یک‌ از آهوان از سال گذشته تا امسال توسط انسان و گوشتخواران شکار نشده‌اند و هیچ‌یک از بره‌های متولدشده در سال جاری تلف نشده‌اند و با علم به این نکته که آهو گونه‌ای تک‌زا بوده و ندرتا دوقلوزایی در آن مشاهده می‌شود، باز هم جمعیت آهوان این منطقه از هزار راس تجاوز نخواهد کرد.

برای رد چنین ادعایی این حساب
سر انگشتی هم نیاز نیست زیرا اگر کسی تنها اندکی در مورد حیات وحش آگاهی داشته باشد و در مورد شرایط کمبود امکانات و مشکلات حفاظتی در محیط‌زیست ایران شنیده باشد می‌داند که رشد ۱۳۵ درصدی حیات وحش آن هم گونه آسیب‌پذیری مانند آهو دور از واقعیت است. این در حالی است که بر اساس آمار کارشناسان محیط‌زیست در همین استان خراسان شمالی و در پناهگاه حیات وحش میاندشت تعداد آهوان در ابتدای حفاظت منطقه یعنی سال۱۳۵۲ بالغ بر3هزارو ۵۰۰ راس بوده که در حال حاضر به حدود ۵۰۰ راس کاهش یافته است.

رشد ۳۳ درصدی حیات وحش خراسان بدون زاد و ولد
 البته در آذرماه سال جاری یک مرتبه دیگر مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی گزارشی عجیب مبنی‌بر رشد ۳۳ درصدی جمعیت حیات وحش خراسان شمالی در فاصله سرشماری بهاره پس از تولد بره‌ها تا سرشماری پاییزه، یعنی فاصله زمانی که در طول آن فصل زایشی وجود ندارد و هیچ‌گونه زایمان جدیدی صورت نمی‌گیرد، ارائه داده بود.

 با استناد به گزارش مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی که اولین سرشماری بعد از زادآوری حیات وحش در فصل بهار انجام می‌شود و با علم به این موضوع که پس از زادآوری در بهار تا آذرماه که سرشماری پاییزه صورت می‌گیرد هیچ‌گونه زاد و ولد جدیدی در بین وحوش سرشماری‌شده صورت نمی‌گیرد، چگونه حیات وحش خراسان شمالی بدون زاد و ولد در این مدت ۳۳ درصد رشد داشته است؟!

 یعنی پس از تولد بره‌ها در فصل بهار و سرشماری بهاره توسط عوامل سازمان محیط‌زیست تا سرشماری بعدی در پاییز نه‌تنها هیچ‌گونه مرگ‌ومیر طبیعی و غیرطبیعی، شکار مجاز و غیرمجازی در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان شمالی صورت نگرفته که به خودی‌خود و در اثر معجزه، جمعیت حیات وحش این استان ۳۳ درصد رشد داشته است!

افزایش مساحت جنگل‌های کشور
از سوی دیگر کامران پورمقدم، مدیرکل امور جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع، اخیرا اعلام کرده: آخرین نقشه‌ها نشان می‌دهد، یک میلیون هکتار به سطح جنگل‌های کشور افزوده شده است. این در حالی است که مشاهده مناطق جنگلی کشور، از مازندران و گیلان تا دنا و اورامان، همه جا تخریب شدید و نابود شدن عرصه‌های جنگلی یا کم‌پشت شدن آنها و تبدیل شدن‌شان به یک پوشش دست دوم و کوتاه قامت را نشان می‌دهد.

یک فعال محیط‌زیست در این باره می‌گوید: در شرایطی که خود مسوولان سازمان جنگل‌ها و محیط‌زیست بارها اعلام کرده‌اند که روند تخریب جنگل‌ها نگران‌کننده است اینکه کسی ادعا کند گستره جنگلی کشور افزایش یافته، بسیار تعجب‌آور است.به اعتقاد عباس محمدی، با این اوصاف دلواپسی مسوولان و کارشناسان در مورد روند شتابان تخریب جنگل‌ها بی‌مورد است و با استناد به این آمار‌ها می‌توان با خیال راحت به توسعه ناپایدار در عرصه‌های جنگلی ادامه داد.

افزایش سطح جنگل‌های کشور از سوی یکی از مسوولان سازمان جنگل‌ها در حالی عنوان می‌شود که چندی پیش رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام کرد: در ۵۰ سال اخیر نزدیک به ۳۰میلیون هکتار اراضی کشور به نوعی تبدیل به بیابان شده که معضلات بزرگی ازجمله خشکسالی، مهاجرت، فرسایش خاک، پرشدن سدها، خشک‌شدن تالاب‌ها و کاهش محصولات زراعی و کم‌آبی را در پی داشته است.

به گفته او، طی پنج دهه اخیر به‌طور متوسط سالانه ۱۰۰هزار هکتار از جنگل‌های کشور تخریب شده یا کیفیت خود را از دست داده و سطح جنگل‌ها طی این دوره زمانی، از ۱۸میلیون هکتار به ۱۴میلیون هکتار رسیده است.

به نظر می‌رسد برخی مقام‌های رسمی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، تمایل دارند با ارائه آمار و ارقام صوری بارقه‌های امید را دل دوستداران محیط‌زیست و افرادی که دل‌نگران طبیعت کشور هستند، زنده کنند غافل از اینکه کسانی که کوچک‌ترین دلبستگی به طبیعت کشور دارند از اوضاع نابسامان آن مطلع‌اند و ارائه چنین آمارهایی تنها می‌تواند خواب مسوولانی را که سال‌ها خود را به خواب زده‌اند، عمیق‌تر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha