شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 68631
سلامت نیوز : شاهین شادنیا در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: ما هرساله در ماه‌های آخر سال و به خصوص در هفته‌ آخر اسفندمسئله مسمومیت با مواد شوینده را داریم که طیف وسیعی از خانم‌های خانه‌دار و یکسری از کارگران نظافتی منازل با آن مواجه هستند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان گفت:  البته در ماه‌های دیگرسال نیز مسمومیت ناشی از مواد شوینده را داریم اما چون دراسفندماه تراکم و حجم استفاده از مواد شوینده و پاک کننده بیشترمی شود به تبع آن موارد مسمومیت گزارش شده نیز بیشتر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان این مطلب که هرچه میزان استفاده و تماس‌با مواد شوینده بیشتر ‌شود ناخواسته مسمومیت‌ها نیز بیشتر می‌شود افزود: متاسفانه این مسائل به دلیل سهل‌انگاری و عدم رعایت خیلی نکات ساده در استفاده از مواد شوینده رخ می دهد.

شادنیا افزود: چون افرادعادت نکرده اند از وسایل حفاظتی استفاده کنند وسایلی که اسمشان پیچیده ولی استفاده از آنها ساده‌ است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مثلاً افرادبرای پاک کردن سطوح در دستشویی و حمام حتی از یک دستکش پلاستیکی ساده استفاده نمی‌کنندبااین که همان دستکش ساده را در ظرفشویی منزلشان دارند.

وی ادامه داد: افراد بایددر استفاده از شوینده ها جلوی تماس مستقیم پوست با مواد را بگیرند چراکه حتی مقدارکمی از این مواد پس از تماس با پوست می تواند به طور ناخواسته اثرات سوختگی به جای بگذارد و باعث تحریک پوست ‌شود.

شادنیا افزود: حتی دیده شده که دست زنان خانه‌دار پس از شستن ظروف دچار خارش وقرمزی شده که به دلیل عدم استفاده  از دستکش است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در استفاده از مواد شوینده و پاک کننده به علت اینکه مدت زمان تماس با این موادبیشتر است خارش، قرمزی و حتی تاول در سطح پوست در صورت عدم استفاده از دستکش نمایان می شود.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان مسئله بعدی را استفاده از مواد شوینده در فضاهای بسته مثل توالت، حمام و دستشویی‌ها دانست و افزود: امروزه در آپارتمان نشینی، فضای محدودی به این مکان‌ها اختصاص داده شده که متاسفانه به دلیل محدودیت فضا تهویه خوبی نیز وجود ندارد.

شادنیا ادامه داد: در صورت استفاده از مواد شوینده در این اماکن ، بخارات و گاز متصاعد شده از مواد استنشاق شده می‌تواند اثرات تحریکی روی راه‌های هوایی و دستگاه تنفس فرد به جای بگذارد.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان ،احساس ناراحتی و درد سینه درافرادبعداز استفاده از این مواد را از علائم اولیه مسمومیت دانست و افزود: سرفه‌های خشک و سوزش ته حلق و در بعضی موارد تنگی نفس نیز از علائم دیگر مسمومیت است که در افرادی که زمینه حساسیت یا بیماری آسم دارند می‌تواند منجر به تشدید بیماری یا حملات شدید آسم شود.

شادنیا استفاده ازماسک رادر کاهش اثرات منفی مواد شوینده موثر دانست.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به پاشیده شدن تصادفی این مواد به داخل چشم اشاره داشت و گفت: هنگام کار کردن با این مواد،‌ استفاده از عینک‌های ساده طلق مانند می تواند ازاین پیشامد جلوگیری کند.

این متخصص افزود: پاشیدن این مواد به چشم می تواند آسیب شدیدی به قرینه وارد سازد و مشکلات و عوارض دراز مدتی برای فرد ایجادکند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان مسئله مهم دیگر راکوتاه کردن مدت زمان استفاده از مواد شوینده دانست و پیشنهاد داد: بهتر است افراد،در هنگام کار، مدت زمانی از محیط خارج شده و در هوای آزاد قدم بزنندو نفس تازه کنندو بعددوباره به ادامه کارشستشو بپردازند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وسواس افراد رامشکل دیگری بعد از سهل انگاری دانست و افزود: معمولاً افراد برای این که اثرات بهتر و قوی‌تری ازمواد شوینده ببینندیک ماده پاک کننده را با یک ماده سفید کننده مخلوط می‌کنندکه ناخواسته فعل و انفعال شیمیایی صورت می‌گیرد .

شادنیا عوارض حاصل از این کار راتصاعدگاز کلر دانست و گفت: این گاز شدیداً سوزاننده و آسیب رساننده است و چون به صورت گاز است اولین جایی راکه درگیر می کند دستگاه تنفسی است .

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان افزود: متاسفانه گازی که فرد استنشاق می‌کند منجر به درگیری شدید ریوی می‌شود که در موارد پیشرفته می‌تواند به مرگ فرد بینجامد که این اتفاق افتاده است .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد اختلاط شوینده هاباهم گفت: مخلوط کردن مواد شوینده باهم به هیچ عنوان درست نیست؛ اما اگر به هر دلیلی، افراد تشخیص می‌دهند که باید این کار را انجام دهند ما پیشنهاد می‌کنیم که مخلوط کردن مواد را در فضای بازانجام دهند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان ادامه داد: بالکن، حیاط یا هر فضای بازی که در منزل موجود است برای مخلوط کردن موادتاحدی مناسب است چرا که گاز متصاعد شده در  فضای باز منتشرمی شود.

این متخصص افزود: استفاده از ماسک و عینک برای مخلوط کردن مواد با هم الزامی است تا از صدمات احتمالی شوینده‌ها بکاهد.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد حاددیگر دراستفاده ازاین موادرا، استنشاق گازو درادامه درگیری ریوی عنوان کرد و افزود: مواد شوینده جرم زدا و پاک کننده جزو مواد سوزاننده نیز هستند که با هرعضوی تماس پیدا کنند باعث سوختن سلول آن قسمت می‌شوند.

شادنیادرادامه به مسمومیت‌های گوارشی شدیددر اطفال اشاره داشت و افزود: متاسفانه محل نگهداری این مواد در کابینت‌ها و در محیط آشپزخانه‌ها است که بچه‌های کوچک خانواده هادسترسی آسان به آن دارند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان ادامه داد: بچه کنجکاو است و ارتباطش با دنیای خارج از طریق دهان است و می‌خواهد بداند ماده‌ای که می‌بینید مزه‌اش چگونه است و به طور ناخواسته ما مسمومیت‌های گوارشی شدیدی را در اطفال به خاطر بلع این مواد شوینده و پاک کننده شاهد بوده ایم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پس بهتر است خانواده ها، این مواد شیمیایی را در کمدهایی بگذارندکه قفل داشته یا در مکانی باشند که بچه دسترسی به آن نداشته باشد تا به این صورت از مسمومیت‌های ناخواسته در بچه‌ها کاسته شود.

شادنیا درادامه به یکی از حوادث حاصل از تنها گذاشتن کودکان با مواد شوینده اشاره داشت و گفت: مادران در استفاده از مواد شوینده باید تمام حواس خود را جمع کنندو مراقب نگاه کنجکاو فرزندشان باشند.

وی گفت: موردی داشتیم که مادر درحال شستشو با مواد شوینده بودکه تلفن زنگ زد و مادر خانواده هم برای پاسخگویی تلفن رفت. از آن طرف هم بچه خانواده به سمت مواد شوینده رفت و از سر کنجکاوی ماده را سرکشید و متاسفانه دچار سوختگی دستگاه گوارش شد .

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان بابیان این که باید همه مراقب باشیم تا در آستانه سال نو ایام شادی داشته باشیم ؛ به خانواده ها پیشنهاد دادتابا استفاده از وسایل حفاظتی کم هزینه ای مثل ماسک،دستکش و عینک و رعایت همه نکات ایمنی ،مخصوصا"در خانواده هایی که فرزند کوچک دارند،بتوان جلوی درصد زیادی از این نوع مسمومیت‌ها را گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha