سلامت نیوز : محمدعلی محققی در حاشیه سی و هفتمین ‏کنگره میان دوره‌ای جامعه جراحان ایران در بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری سومین همایش طب رزمی در بیمارستان صحرایی که از یادگاران دوران دفاع مقدس است، هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: بعد از ظهر امروز آیین اهدای جایزه ملی شهید رهنمون محل شهداتش در بیمارستان خاتم الانبیاء که یکی دیگر از بیمارستان‌های صحرایی دفاع مقدس است، برگزار می‌شود.

معاون سابق وزارت بهداشت ادامه داد: این همایش که سومین همایش طب رزمی است با همکاری طیف وسیعی از جامعه پزشکی مانند دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بهداری نظامی جنوب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و دانشگاه بقیه الله برگزار می‌شود.

محققی تصریح کرد: ویژگی این همایش حضور اعضای جراحی عمومی کشور، دستیاران و اساتید دانشگاه و بحث‌های کاربردی در حوادث و سوانح است.

وی اضافه کرد: کشور ما حادثه‌خیز بوده و حوادث جاده‌ای، روزمره و غیرمترقبه جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین دلیل ضایعات و مرگ و میر ناشی از آنها بالا است.

معاون سابق وزارت بهداشت ادامه داد: این همایش در یادمان جامعه پزشکی دفاع مقدس و محل واقعی صحنه‌های جامعه پزشکی در آن دوران به این موضوع پرداخته تا در آینده رسالت جامعه پزشکی در کنترل حوادث، کاهش عوارض و مرگ و میر انجام شود.

محققی افزود: اولین موضوع این همایش به تریاژ که انتخاب و طبقه بندی مصدومین در شرایطی که مصدومین بیشتر از امکانات باشد اختصاص یافت.

وی گفت: بر اساس این قاعده علمی به طیف وسیع‌تری از مصدومان خدمات با ارزش‌تری ارائه و همه آنهایی که قابلیت نجات دارند نجات می‌یابند و عوارض و معلولیت‌های حوادث به حداقل رسیده و نتایج بهتری حاصل شود.

معاون سابق وزارت بهداشت ادامه داد: بهترین، عالی‌ترین و منظم‌ترین قاعده علمی برای کنترل حوادث برزگ تریاژ است که در این همایش از نظریات اساتید بزرگ دوران در دفاع مقدس استفاده می‌شود.

محققی تصریح کرد: برای ایجاد نگاه علمی کنترل حوادث به سیستم و نظام تروما نیاز داریم که در آن تمام شئون از بالا به پایین چیده و به صورت علمی و مسئولانه منظم آماده پاسخگویی و کنترل هر حادثه‌ای باشد.

معاون سابق وزارت بهداشت اضافه کرد: ما به ایجاد مراکز تروما در شهرهای بزرگ و بیمارستان‌های مهم نیاز داریم که همه تخصص‌ها، تجیهزات، امکانات و فضاهای لازم برای کنترل در مقابل را داشته باشند.

محققی گفت: فرمول علمی کنترل حوادث به دست آمده است و جامعه پزشکی و علمی که مسئول کنترل حوادث است نیازمند دستورالعمل ملی مبتی بر شواهد کاربردی است که در آن هر کس وظایف خود را بشناسد، است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha