شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 68655
سلامت نیوز : شاید بتوان گفت پرحاشیه‌ترین حوزه خبری در ماه های گذشته نظام سلامت و مشکلات آن بوده است. همین چند روز پیش بود که رییس انجمن بیهوشی گفته بود خزانه داروهای بیهوشی ته کشیده اما سرپرست وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد: تامین ارز دارو در وضعیت مطلوبی است و کمبود‌ها مقطعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ دکتر محمدحسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت و درمان روز گذشته در هفتاد و چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با اعلام اینکه تامین ارز دارو در وضعیت مطلوبی است، اظهار داشت: برخی در مورد کمبودهای دارویی می گویند کمبودها مقطعی است در مجموع ناظران این وزارت خانه بازار دارو را بررسی و دنبال می‌کنند. همچنین به دنبال جلسه های برگزار شده با رییس جمهور، پیش‌بینی تامین ارز دارو در وضعیت مناسبی است. به طوری که هفته گذشته 200 میلیون دلار بیشتر از چیزی که در گذشته اعلام کرده بودیم، برای ارز دارو تصویب شده که به مرور پرداخت می‌شود. مقداری دارو هم خارج از ضابطه در گمرک وارد شده که بانک مرکزی پیگیر تامین ارز و همچنین ترخیص آن داروهاست. وی با بیان اینکه دارو جزو حیاتی‌ترین نیازهای کشور به شمار می آید، بر لزوم تهیه به موقع آن تاکید کرد.

گرانی دارو بی دلیل است
طریقت منفرد گران شدن قیمت برخی داروها از جمله داروی بیماران ام. اس را با توجه به اینکه ارز دارو هنوز ارز مرجع است بی دلیل دانست و گفت: بحث‌هایی درباره استفاده بهینه از امکانات دارویی داریم و باید این امکانات را به نحو احسن برای مردم تهیه کنیم و از طرفی از حیف و میل داروها نیز جلوگیری کنیم.

توجه به بیماران خاص
سرپرست وزارت بهداشت و درمان همچنین با اشاره به موضوع دارو و اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: دارو در هر صورت باید تهیه شود، هم زمانی که به دارو ارز مرجع تخصیص یابد و یا اینکه دیگر ارزها به آن تعلق بگیرد. در این میان تاکنون به بیماران خاص خدمات لازم ارائه شده و از این به بعد هم از این خدمات بهره مند خواهند شد. وی همچنین گفت: بیان این نکته ضروری است که ما در برابر 75 میلیون نفر جمعیت ایران مسئول هستیم و بیماران خاص فقط حدود 50 هزار نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند. اگر چه باید به خدماتی که به تمامی مردم ایران ارائه می‌شود توجه کرد اما به این دلیل که داروهای بیماران خاص بودجه‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد وظیفه ما جلوگیری از اصراف داروست.

دارو ذخیره می کنیم
طریقت منفرد با بیان اینکه میزان مواد اولیه داروی مورد نیاز کشور را باید برای مدت زمان استاندارد دارو تهیه کنیم، افزود: ذخیره دارو با ذخیره موادغذایی متفاوت است زیرا دارو تاریخ مصرف دارد اما با این حال درصدد ذخیره دارو در بازه زمانی که مطابق استاندارد است، هستیم تا دغدغه ای در این زمینه نداشته باشیم.

افزایش 20 درصدی بودجه سلامت
وی در خصوص میزان بودجه تخصیصی به حوزه سلامت در بودجه سال آتی، گفت: این موضوع به میزانی بستگی دارد که مجلس در مورد آن تصمیم بگیرد اما در مجموع بودجه نظام سلامت در لایحه بودجه سال 92 حدود 20 درصد افزایش داشته است.

اولویت ما اجرای پزشک خانواده
طریقت منفرد در خصوص برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع آن هم گفت: این برنامه در کشورهایی که بیش از 40 تا 50 سال در اجرای آن فعال هستند آنقدر پویاست که هر ساله تغییر و اصلاح می شود. در ایران هم این برنامه در دو استان با یک روش اجرا شد و در حال حاضر نیز روش کامل‌تر آن در دو استان دیگر اجرا می شود. ما به میزان کافی نیروی انسانی متخصص و همچنین اعتبار داریم و اولویت این مجموعه هم اجرای برنامه پزشک خانواده است. در این برنامه نباید از کمبود اعتبارات و امکانات گله کنیم.

اعلام تعرفه‌های جدید تا چند روز دیگر
سرپرست وزارت بهداشت و درمان با اشاره به تعرفه‌های تشخیصی- درمانی سال 92 و زمان تشکیل جلسه شورای عالی بیمه برای تعیین تعرفه‌ها، گفت: جلسه این شورا تا قبل از پایان امسال برای تعیین تعرفه‌های سال آینده تشکیل می شود. همچنین رشد تعرفه‌ها به تناسب رشد بودجه سال 92 خواهد بود. طریقت منفرد در خصوص تعرفه هتلینگ، افزود: پیش از این رشد تعرفه هتلینگ بیشتر برای مراکز دولتی که سوبسید هم دریافت می‌کردند، در نظر گرفته می‌شد که براساس برنامه ریزی انجام شده می خواهیم تعرفه هتلینگ را برای بخش خصوصی هم واقعی کنیم.

اصلاح دفترچه تعرفه‌ها
وی با اشاره به کتاب جدید تعرفه‌ها، اعلام کرد: با توجه به اینکه چند سالی است که تعرفه‌ها اصلاح نشده است در نظر داریم تا دفترچه جدید تعرفه‌ها را در شورای عالی بیمه مورد بررسی قرار دهیم تا تبعیض‌های فعلی برطرف شود. وی از طرح یک دفترچه قدیمی و یک دفترچه جدید در زمینه تعرفه خبر داد و گفت: در نظر داریم از سال 92 دفترچه جدید تعرفه ها برای مراکز تازه تاسیس ارائه کنیم. در این صورت معایب آن شناسایی می‌شود و پس از رفع مشکلات آن در دیگر بیمارستان‌ها اجرا خواهد شد. وی همچنین از اجرای برنامه ای جدید برای برقراری ارتباط با مردم در آینده ای نزدیک خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha