سلامت نیوز : فرزام بیدارپور در گفت‌وگو با فارس در سنندج با اشاره به اینکه این سند در سطح ملی و استانی  تدوین می‌شود افزود: در راستای تدوین این سند، پروفایل ایمنی مواد شیمیایی با همکاری ادارات مرتبط تهیه نموده و در اختیار واحدهای بهداشت محیط قرار می‌دهند تا براساس آن ساماندهی خطرات زیست‌محیطی، شیمیایی و غیره را مدیریت و کاهش داد و در صورت بروز حوادث در اثر مواد شیمیایی با در دست داشتن اطلاعات از قبل تهیه شده بتوان مقابله کرد.

به گفته وی، محیط اطراف انسان را مواد شیمیایی بسیاری فرا گرفته که بصورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند سلامت انسان و محیط زیست را به مخاطره اندازد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآوری کرد مواد شیمیایی در زندگی روزمره عموم مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که سبب شده تا جزو لاینفک چرخه حیات بشری و توسعه به شمار آید.

وی گفت: تنوع این مواد با پایه طبیعی و مصنوعی، افزایش روزافزون مواد شیمیایی با فرمولاسیون جدید پیشگیری و کنترل اثرات سوء این مواد را بر محیط و انسان دشوار ساخته است.

بیدارپور در ادامه با اعلام اینکه بر اساس آمار WHO حدود 11 میلیون ماده شیمیایی در جهان شناسایی شده و سالانه بیش از یک میلیون نفر در اثر تماس غیرایمن با مواد شیمیایی دچار مرگ و یا از کارافتادگی می‌شوند، افزود: هدف نهایی از بکارگیری مواد شیمیایی باید به گونه‌ای باشد تهدید سلامت انسان و محیط زیست به عنوان دو رکن اصلی ایمنی شیمیایی در زمینه تولید، انتقال و نگهداری و امحا به درستی مدیریت شود.

وی خاطرنشان کرد: در مدیریت مواد شیمیایی اطلاعات پایه و اساسی وضعیت موجود در این زمینه نقش اساسی دارد و بر این اساس نمایه ایمنی شیمیایی که نشان‌دهنده وضعیت موجود و نیازهای آینده و مدیریت جامع مواد شیمیایی و پیشگیری از خطرات و حوادث شیمیایی است و شامل اطلاعاتی در باره نوع، مقادیر تولید مواد شیمیایی، حمل و نقل، استفاده و در نهایت دفع پسماند حاصله و مرجعی از مدارک جامع و سیستماتیک در یک کشور است و به عنوان مورد تصدیق تمامی بخش‌های ذیربط باید تهیه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان بر همکاری تمامی ادارات استان در تهیه اطلاعات مورد نیاز برای این سند تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha