سلامت نیوز : خلیل علیزاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: افراد باید بدانند برای انجام کار چه میزان فشار را می‌توانند تحمل کنند تا در خلال جابه‌جایی اجسام ،به مفصل‌ها و ستون فقراتشان آسیب نرسانند.

این متخصص ارتوپدی گفت: واقعاً نمی‌توان یک میزان خاص از فشار را تعیین کردو به همه افراد تعمیم داد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به وضعیت کلی افراد اشاره کرد و افزود: افراد بسته به توارث و اینکه از چه ژن‌هایی برخوردارند، چه وضعیت فیزیکی دارند، چه قد و وزنی دارند و در چه محدوده سنی قرار دارند، تحملشان در فشار و وزن متفاوت است.

علیزاده ادامه داد: درافرادی که 40 سال به بالادارند قضیه تفاوت می کند چرا که بافت‌های بدن آنان نمی‌تواند میزان فشار ۱۰ سال قبل را تحمل کند و با گذشت زمان در کل بدن آنان یک اتفاق به نام «فرسایش» رخ داده است.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: فرسایش در تمام طبیعت روی می‌دهد؛ در انسان هم مبحث فرسایش را داریم، مثلاً در پوست صورت و دست ها چین و چروک پدیدار می‌شود، موها تغییر ماهیت پیداکرده و تغییر رنگ می‌دهند.

وی افزود: در سایراعضای بدن‌ هم یکسری اتفاقات می‌افتد به خصوص در مفصل‌ها که محل رسیدن استخوان‌ها به هم و خم و راست شدن، اعضاست.

این متخصص ارتوپدی گفت: بین این مفاصل و استخوانها لایه‌ای وجود دارد که به آن غضروف می‌گویند. ضخامت غضروف بعداز سن30 سالگی کمتر شده و در نتیجه قدرت جذب و میزان تحمل فشار نیز به همان نسبت کمتر می‌شود و این احتمال هم وجود دارد که در سن 45-40 سالگی یک میزان ساییدگی نیز در آن ایجاد شده باشد که منجر به آرتروز خواهد شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همچنین در این سن، بافت‌های مرکزی که استخوانها را به هم وصل می‌کند قدرت ارتجاعی و تحمل وزن خود را از دست می‌دهند.

این متخصص ارتوپدی در ادامه با بیان این مطلب که افرادی که می‌خواهند خانه تکانی کنند باید سن و موقعیت فیزیکی خود و خانواده‌شان را در نظر بگیرند؛ اظهار داشت: به طور مثال افرادی که سابقه این دردها در خانواده‌شان شایع‌تر است احتمال ابتلایشان در سنین پایین‌تر نیز بیشتر است اما در بقیه افراد از سن  45-40 سالگی به بعد باید در نظر داشته باشند که نمی‌توانند دیگر کارهای بسیار سنگین را انجام دهند.

این متخصص ارتوپدی افزود: اگر مفصل افراد قبلاً آزرده شده باشد مثلاً گردن درد داشته باشند و حتی‌ خوب شده باشد ممکن است بر اثر وارد آمدن فشار، دوباره درد عود کند و بازگردد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: افراد با سابقه درد مطلقاً نباید خانه تکانی و جابه‌جایی اجسام را انجام دهند چرا که دوباره تمام دردهایی که برای کنترل آن زحمت کشیده، MRI کرده، حتی عمل شده به جای اولش برمی‌گردد.

علیزاده گفت: افراد برای جابه‌جایی اشیاء نباید قهرمان بازی در بیاورند مثلاً جابه‌جایی یخچال کار یک نفر نیست پس بهتر است دیگرانی انجام دهند که کارشان این است.

وی جابه‌جایی اجسام با خم شدن را بسیار اشتباه دانست و افزود: کلاً جابه‌جایی اشیاء را توصیه نمی‌کنم اما برای برداشتن اجسام از روی زمین باید بنشینیم و باید بدانیم این نشستن هم به زانو فشار می‌آورد و اشتباه است.

این متخصص ارتوپدی گفت: خم کردن سر به مدت طولانی مدت نیز درست نیست مثلاً افراد برای ساییدن کف یا شستن قالی به مدت طولانی سر را خم می کنند که این کار فشارزیادی به گردن وارد می سازد.

 علیزاده ادامه داد: متأسفانه ما بعد از تعطیلات نوروز شاهد تعداد زیادی از مراجعان هستیم که از دردهای آرنج، شانه، کمر و گردن شکایت دارند که به واسطه جابه‌جایی و شست و شوی زیاد ایجاد شده است.

وی افزود: بنابراین کار را باید با احتیاط انجام داد و افرادی هم که دارای سابقه درد هستند مطلقاً نباید خانه تکانی کنند.

این متخصص ارتوپدی در پاسخ به پرسش فارس، دردها را نشانه فشار بیش از اندازه دانست و گفت: افراد بدون سابقه درد،اگر بعد از خانه تکانی، کمر درد گرفتند باید استراحت مطلق کنند یعنی روی تخت بدون تشک، طبی و فنری، به پهلو بخوابند و در موقع راه رفتن نیز کمر را با یک شال یا چادر ببندند و یک مسکن معمولی نیز مصرف کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمان شانه درد را آویزان کردن آن با یک روسری به گردن دانست و ادامه داد: افرادی که مچ شان دردناک شده،یک مچ‌بند طبی ببندند و سعی کنند دیگر به مچ فشار نیاورند.همچنین محل را با آب گرم ماساژ داده و مسکن‌های معمولی مثل استامینوفن استفاده کنند. اگر خوب نشدند به پزشک مراجعه کنند تا تزریق عضلانی داشته باشند.

وی افزود: اگر دردها در افراد بدون سابقه درد، بعداز ۲ هفته با  استراحت و مصرف مسکن معمولی برطرف نشد باید به پزشک مراجعه کنند و اگر با همین مراقبت‌ها خوب شد دیگر نباید فشاری به آن وارد ساخت.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه هر چه ما بگوئیم باز هم افراد خانه‌تکانی می‌کنند گفت: افراد باید بدانند در عین اهمیت تمیزی و نظافت و تغییر دکوراسیون، نداشتن آرنج دردناک و دردهای عضلانی، مهمتر و عقلانی‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha