شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 68677

سلامت نیوز : یک متخصص ریه گفت: برخی از سرطان‌ها سیر کندی دارند و مدت‌ها طول می‌کشد تا فرد کاملا درگیر بیماری شود. ولی برخی سرطان‌ها مانند سرطان ریه به سرعت در ریه پخش شده و بیماری ایجاد می‌شود.

دکتر حشمت‌الله توکل در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: تظاهر سرطان‌ها با هم متفاوت است. در سرطان ریه، بیماری پنهان می‌ماند و وقتی تشخیص داده می‌شود که دیر شده است به همین دلیل این بیماری نسبت به دیگر سرطان‌ها کشنده‌تر است و با این‌ که از نظر شیوع در مردان پس از پروستات، رتبه دوم ابتلا و در زنان نیز پس از سرطان پستان دوم است اما از لحاظ مرگ ناشی از بیماری در رتبه اول قرار دارد.

توکل تصریح کرد: سرطان ریه انواع متفاوتی دارد. نوع "سلول کوچک"‌ سیری تند دارد و بیماری در 6 ماه کاملا پیشرفت می‌کند. این نوع سرطان قابل جراحی نیست و بیمار را از بین می‌برد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نوع دیگر بیماری سرطان ریه "غیرسلول کوچک" است که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. در این نوع سرطان، تنها 14 درصد از افراد مبتلا پس از 5 سال، زنده می‌مانند.

وی ادامه داد:‌ این بیماری اگر در مراحل اولیه کشف شده باشد با جراحی قابل درمان است، البته ابتلای درصد کمی از بیماران در این مرحله تشخیص داد می‌شود. در مراحل پیشرفته سرطان ریه، کبد، استخوان و مغز هم درگیر می‌شوند که تنها می‌توان با شیمی‌ درمانی به بیمار کمک کرد.

توکل اظهار کرد: ریه از دو قسمت نسجی و راه‌های هوایی تشکیل شده که 95 درصد سرطان‌ها در راه‌های هوایی ایجاد می‌شود.

این متخصص ریه یادآور شد: سیگار، یکی از عوامل بیرونی در ایجاد سرطان ریه است که 85 درصد سرطان‌ها را ایجاد می‌کند. با در نظر گرفتن عوامل داخلی ایجاد این سرطان، احتمال بیماری در افرادی که در معرض دو عامل خطرناک بیماری هستند، نسبت به فردی که تنها یک عامل خطر دارد، چندین برابر افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha