سلامت نیوز : یک پژوهشگر علوم اجتماعی در مورد میزان مصرف دارو در کشور گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در موسسه علوم رفتاری، در ایران مصرف دارو سه برابر استانداردهای جهانی بوده و ایران جزو 20 کشور اول دنیا و دومین کشور قاره آسیا در این زمینه است.

مجید ابهری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به گزارش مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه 40 درصد ایرانی‌ها به صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند، اظهار کرد: هر ایرانی سالانه حدود 340 عدد دارو مصرف می‌کند که این تعداد با استانداردهای جهانی تفاوت زیادی دارد.

وی مصرف خودسرانه دارو را برای خانواده‌ها بسیار مضر دانست و عنوان کرد: این مصرف خودسرانه علاوه بر تحمیل هزینه‌های بسیار زیاد به خانواده‌ها عواقب و اثرات نامطلوب جدی برای بیماران به همراه دارد.

ابهری با اشاره به اینکه داروهای مسکن و خواب آور، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای گوارشی بیشترین اقلام دارویی هستند که به صورت خودسرانه مصرف می‌شوند، خاطر نشان کرد: این مصرف خودسرانه بدون مشورت با پزشک برای خوددرمانی و کاملا غیر منطقی است، بنابراین عوارض شدید و خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و باید روشهای نسخه نویسی در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

این آسیب شناسی اجتماعی، با بیان اینکه در منزل هر ایرانی به طور متوسط داروهای مصرف نشده یا یک یا دوبار مصرف شده به وفور یافت می‌شود، گفت: مصرف نوشابه‌، نمک، لوازم آرایشی و مهمتر از همه مصرف خودسرانه دارو در کشور بسیار نگران کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha