سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه عدم درمان خونریزی‌های گوارشی کودکان تاثیرات سوئی بر رشد و وضعیت قلبی آنان دارد، گفت: مصرف شیر گاو در دوره نوزادی موجب آسیب به مخاط دستگاه گوارش خواهد شد؛ بنابراین کودکانی که زمینه آلرژی‌های غذایی دارند در صورت مصرف شیر گاو، دچار خونریزی‌های گوارشی می‌شوند.

دکتر پدرام عطایی در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه خونریزی‌های گوارشی در دوره کودکی و شیرخوارگی به صورت تحتانی یا فوقانی بروز می‌کند، اظهار داشت: بلع خون مادر در زمان بارداری و تخلیه آن به صورت استفراغ و مدفوع خونی باعث کمبود ویتامین K، التهاب روده، ارتفاع شکم یا وجود خون در مدفوع کودکان می‌شود که مادران برخی از شیرخواران مبتلا به آلرژی غذایی باید از خوردن مواد غذایی حساسیت زا بپرهیزند.

وی با اشاره به اینکه نوزادان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به دلیل داشتن استرس دچار زخم معده و در نتیجه خونریزی‌های گوارشی می‌شود، خاطرنشان کرد: التهاب مری و معده، زخم اثنی عشر یا عوق زدن‌های مکرر موجب بریدگی در محل اتصال مری به معده می شود و همچنین قورت دادن یک جسم خارجی توسط کودکان موجب زخم می شود که مجموع این عوامل باعث خونریزی‌های گوارشی فوقانی در کودکان خواهد شد.

دکتر عطایی با بیان این مطلب که پولیپ روده بزرگ در کودکان موجب خونریزی‌های گوارشی تحتانی می شود که با برداشتن آن مشکل برطرف خواهد شد، اظهار داشت: مکانیزم ایجاد بیماری التهاب روده مشخص نیست ولی خود را به صورت اسهال خونی یا آبکی نشان می دهد و به مدت زمان طولانی به طول خواهد انجامید.

این متخصص با بیان اینکه از طریق آندوسکوپی، کولونوسکوپی و نمونه برداری از مخاط روده علت خونریزی‌های گوارشی کودکان مشخص می شود، گفت: مصرف شیر گاو در دوره نوزادی موجب آسیب به مخاط دستگاه گوارش خواهد شد؛ بنابراین در کودکانی که زمینه آلرژی های غذایی دارند، خوردن غذاهای حساسیت زا موجب خونریزی های گوارشی می شود که تا حد امکان مادران در دوره شیرخوارگی کودکشان باید از دادن شیر گاو به آنان پرهیز کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: عدم درمان خونریزی‌های گوارشی شدید در دوران کودکی موجب برهم زدن وضعیت قلبی و عروقی و کم خونی‌های شدید در آنان می شود که اگر این خونریزی‌ها به صورت آهسته باشد موجب بروز کم خونی در نوزاد خواهد شد و این کم خونی بر روی رشد کودک و کیفیت زندگی او تاثیرات سویی می گذارد.

عطایی با اشاره به اینکه بسته به علت خونریزی گوارشی در نوزادان اقدامات لازم جهت درمان آنان صورت می گیرد، اظهار داشت: کودکانی که دچار آلرژی‌های غذایی هستند باید مواد غذایی حساسیت زا را از برنامه غذایی خود حذف کنند و فردی که دچار التهاب روده و معده شده است با مصرف قرص‌های ضدالتهاب می تواند مانع خونریزی‌های گوارشی شود و اگر کودک بر اثر کیست روده و آنومالی عروقی دچار خونریزی شده است از طریق جراحی می تواند به قطع و درمان اینگونه از خونریزی ها پایان دهد.

این متخصص با بیان اینکه خانواده‌ها در صورت مشاهده هرگونه خونریزی در دستگاه گوارشی کودکشان باید خونسردی خود را حفظ کنند، افزود: در صورتی که نوزادان دچار استفراغ خونی شدند باید سریعا به یک مرکز درمانی منتقل شوند و در صورت امکان محتویات استفراغ را با خود به محل درمانی ببرند که به تشخیص پزشکان بسیار کمک خواهد کرد.

عطایی در پایان تاکید کرد: والدین باید کودکان خود را از محلی که دارای مواد خطرناک قابل بلع یا عوامل شیمیایی همچون شوینده‌هاست دور کنند و اگر کودکی در اثر مصرف اینگونه مواد دچار مشکل شد آنها را مجبور به استفراغ نکنند و سریعا به یک محل درمانی انتقال دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha