سلامت نیوز : ساخت روکش‌های دندانی به کمک چاپگرهای سه بعدی روش‌های قالب گیری دندان را متحول می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر پارسا آتش‌رزم، متخصص پروتز در سمینار علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران با اعلام این خبر گفت: گسترش استفاده از این چاپگرها در ساخت روکش دندانی سبب کاهش ضایعات تولید پروتز شده که این امر، هزینه تولید پروتز را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه چاپگرهای سه بعدی از صنعت به ویژه صنایع خودرو به صنعت ساخت پروتزهای دندانی وارد شده است، اظهار کرد: در صنایع خودرو، چاپگرهای سه بعدی با تولید انبوه از یک قالب، قیمت تمام شده را کاهش داده، اما در دندانپزشکی، چون وضعیت قرارگیری پروتز دندان هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت بوده، قالب ساخته شده تنها مختص هر بیمار ساخته می‌شود، قیمت طراحی قالبها و چاپ سه بعدی آن بیشتر است.

آتش‌رزم یادآور شد: هم اینک تکنیک چاپگرهای سه بعدی در ساخت روکش دندانی در کشورهای اسکاندیناوی و امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که با توسعه تکنولوژی در رشته دندانپزشکی، انتظار می‌رود، طی سال‌های آینده این روش در دیگر کشورها از جمله کشور ما نیز توسعه یابد.

دکتر ابوالحسن مسگرزاده، رییس انجمن ایمپلنتولوژی ایران نیز در این سمینار با ابراز تاسف از افزایش قیمت ایمپلنت‌های دندانی در کشور گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز از آنجا که ایمپلنت‌های مصرفی وارداتی هستند، طی ماه‌های اخیر قیمت ایمپلنت افزایش سه برابری پیدا کرده که این امر مشکلی اساسی در درمان ایمپلنت در کشور بوجود آورده و حل آن خارج از توانایی انجمن‌های علمی و افراد شاغل در حرفه دندانپزشکی است.

دکتر اکبر فاضل، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت نیز گفت: برای حل مشکل گرانی ایمپلنت می‌بایست به تولید داخل و افزایش کیفیت تولیدات داخلی توجه ویژه‌ای داشت.

وی با تاکید بر حمایت از تولید داخل اظهار داشت: به دلیل بی‌مهری با یکی از شرکت‌های تولید کننده ایمپلنت دندانی در داخل کشور، این شرکت تولیدات خود را در کشور انگلستان به ثبت رساند که پس از رایزنی با مسوولان قرار شد، شرکت مذکور تولید خود را در داخل کشور انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha