سلامت نیوز :  یک جراح و متخصص زنان با بیان اینکه فیبروآدنوم بیمار را مستعد ابتلا به سرطان پستان نمی‌کند، گفت: تشخیص این ضایعه با بیوپسی امکان پذیر است.

دکتر اعظم السادت موسوی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه فیبروآدنوم شایع‌ترین تومور خوش خیم پستان است، گفت: این تومور در زنان جوان کمتر از 30 سال و به ندرت در نوجوانان دیده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قبل از 25 سالگی فیبروآدنوم شایع‌تر از کیست است، گفت: این ضایعه به ندرت پس از سن یائسگی دیده می‌شود ولی در صورت بروز در این سن ضایعات اغلب کلسیفیه شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه فیبروآدنوم در 14 تا 25 درصد موارد به صورت دو طرفه است، گفت: بیمارن جوان اغلب هنگام حمام کردن یا پوشیدن لباس متوجه توده مشخص و بسیار متحرکی به اندازه 2 تا 3 سانتی متر می‌شود که به لمس حساس نیست، در معاینه این توده سفت، نرم و لاستیکی شبیه تیله و کاملا جدا از بافت اطراف است که هنگام لمس از زیر دست می لغزند.

وی همچنین افزود: این توده‌ها بدون درد و متحرک است و واکنش التهابی ایجاد نمی‌کند، منجر به فرورفتگی پوست یا برگشت نوک پستان نمی شود و ممکن است در معاینه یک ناودان بین دو لوب لمس شود.

دکتر موسوی یادآور شد: فیبروآدنوم بیمار را مستعد ابتلا به سرطان پستان نمی‌کند، تشخیص این ضایعه با بیوپسی امکان پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب شیوه درمان باید با صلاحدید پزشک و همفکری بیماران باشد، خاطرنشان کرد: ترس از سرطان و مرگ ناشی از آن همواره در زنانی که تومور پستان دارند وجود دارد، ولی ضایعات خوش خیم به راحتی با انجام معاینات منظم و ماموگرافی قابل پیگیری است.

وی همچنین افزود: برداشت کامل توده‌های خوش خیم تحت بی‌حسی موضعی منجر به بهبودی و تایید عدم وجود بدخیمی می‌شود، در بیماران بیش از 25 سال می توان با بررسی با FNA اکتفا کرد ولی در بیماران بالای 25 سال یا در مواردی که شکی وجود داشته باشد، نمونه برداری همراه با برداشت ضایعه، تشخیص را تایید می‌کند و به عنوان اقدام درمانی محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha