خودشیفتگی ازمرزهای اعتمادبه‌نفس سالم عبور می‌کند وبه خودگرایی صرف تبدیل می‌شودکه مدیریت شمارابه خطر می‌اندازد.

اعتماد به‌ نفس سالم یا خودشیفتگی مخرب
سلامت نیوز :  با اینکه برخی خصوصیات افراد خودشیفته شبیه به اعتمادبه‌نفس به نظر می‌رسد اما به هیچ وجه یکسان نیستند. خودشیفتگی از مرزهای اعتمادبه‌نفس سالم عبور می‌کند و به خودگرایی صرف تبدیل می‌شود که مدیریت شما را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردمان ؛ در چنین شرایطی به جای اینکه فردی بااعتمادبه‌‌نفس سالم به نظر برسید که برای زیردستانتان جذاب است، فردی متکبر و پرمدعا به نظر خواهید رسید. حق همه چیز را از آنِ خود می‌دانید، به دیگران با دید تحقیرآمیز نگاه می‌کنید و آنها را پایینتر از خودتان می‌دانید. و زمانیکه رفتاری در خور آنچه خودتان می‌خواهید دریافت نکنید، بسیار عصبانی و پریشان خواهید شد.

چطور می‌توانید بین اعتمادبه‌نفس سالم و خودشیفتگی تمایز قائل شوید؟ در زیر به ۱۰ علامت هشدار اشاره می‌کنیم. بااینکه همه ما شاید خصوصیتی از خودمان در این لیست مشاهده کنیم اما اگر بیشتر از ۵ مورد از این علائم را در خودتان می‌دیدید، می‌تواند نشانه خودشیفتگی شما باشد و باید سعی در تغییر رویه خود کنید.

۱۰ نشانه خودشیفتگی

• باور اینکه شما بهتر از دیگران هستید.
• خیالپردازی درمورد قدرت، موفقیت و جذابیت خود.
• بزرگ جلوه دادن دستاوردها و استعدادهای خود.
• انتظار تحسین و تمجید مداوم دیگران را داشتن.
• باور اینکه فردی خاص هستید و رفتار کردن بر طبق این باور.
• درک نکردن احساسات و عواطف دیگران.
• تحقیر کردن کسانیکه از خودتان پایینتر می‌دانید.
• حسادت کردن به دیگران. باور اینکه دیگران به شما حسادت می‌کنند.
• داشتن اهداف غیرواقعبینانه.
• داشتن اعتمادبه‌نفسی شکننده. به شدت آسیب‌‌پذیر بودن.

برگرداندن تعادل

اگر موارد زیادی از این علائم درمورد شما صدق می‌کرد، توصیه‌هایی برای برگرداندن تعادل شخصیتی‌تان برایتان داریم.

فروتنی را تمرین کنید. قبل از گرفتن هر تصمیم مهم، سه سوال از خودتان بپرسید. «آیا نیرو و انرژی لازم برای این تصمیم را وقف آن کرده‌اید؟»، «آیا کسی را دارم که در مواقعی که اشتباه کردم به من گوشزد کند؟»، «آیا من بهترین کسی هستم که می‌تواند این کار را انجام دهد؟»

کنجکاو باشید. به خودتان اجازه دهید چیزهایی که فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و باور دارید که درست است را امتحان کنید. یادتان باشد که از شما انتظار نمی‌رود که همه چیز را در مورد همه چیز بدانید. همچنین به دنبال واقعیت باشید. این خلاء بین درک شما و واقعیت را پر می‌کند.

همدردی با خود را تمرین کنید. در عین اینکه به درستی با واقعیت روبه‌رو می‌شوید، با خودتان مهربان باشید. همچنین، مراقب باشید. تمرین کنید که در زمان حال زندگی کنید. این باعث می‌شود وارد همه تجربیات زندگی نشوید. ملاحظه‌کار بودن صدای خودشیفتگی درون مغزتان را خاموش می‌کند و می‌توانید دنیا را خوب ببینید. وجه اشتراکات خود با دیگران را تشخیص دهید.

اجازه ندهید خودشیفتگی کارایی شما را بعنوان یک مدیر محدود کند. برای گرفتن بهترین نتیجه، حواستان به همه چیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha